Jump to content

Hva har dere med av verktøy ombord?

Fjord21DC

Recommended Posts

Nå når man gjør vårforberedelser er det jo ikke værre enn å notere ned hvilke dimensjoner på verktøy man bruker på de enkelte komponenter. --og om man bruker flere av samme sorten samtidig. Så er det bare å summere opp og legge det i verktøyboksen, og du vet at du har det du må ha.

Eksempelvis, for å stramme dynamoreima, trenger jeg to ulike fastnøkler. Str notert.

For å stramme eller bytte samtlige slangeklemmer, trenger jeg to forskjellige piper til skralla.. Str notert. Men det blir gjerne komplette serier.

I skrivende stund har jeg fastnøkkel str 50, 52, 54 og 60 i båten. De trenger jeg IKKE til daglig. Da er det bedre med en stor skiftnøkkel.

-ikke rart kranvekta viste 900 kg mer enn hva båten ifølge papirene skal veie.....

Jeg hører nok også med til den sorten som prøver å ordne meg selv i de fleste situasjoner og når jeg i tillegg har medfødte anlegg for å samle, da blir det litt av hvert som finner veien ombord - og blir der ....

"Kjekt å ha" er nok en gjenganger hos meg :saint:

bilde

Da er det ganske praktisk å ha muligheten for å henge det mest brukte verktøyet opp på en slik måte at det er lett tilgjengelig. Pluss at jeg selvfølgelig har diverse skrin med pipesett, gjengeverktøy, hullsager og den slags.

bilde

Søylebormaskinen er også et ganske praktisk hjelpemiddel i mange situasjoner ...

bilde

Vinkelslipere og driller av diverse typer og størrelser kommer også godt med og når man først har grove dimensjoner på en del av maskineriet så kommer man ikke utenom piper, håndtak og diverse ringnøkler, spett og spaker :giggle:

I tillegg finnes diverse kasser rundt omkring med reservefilter, hydrauliske jekker, patenttaljer, osv, osv ...

bilde

Arbeidsluftkompresser og høytrykksspyler er også noe som er greit å ta til i mange situasjoner.
Pumpe med lange slange for å kunne levere diesel til andre båter er noe som ikke brukes så ofte, men de som får hjelp blir utrolig takknemlige - og det er alltid like kjekt å kunne være til hjelp :thumbsup:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Denne gangen skal eg ha minst mulig med verktøy, vil heller sjekka dim på bolthoder slik at eg har det ombord enn ørten like verktøy. Kommer langt med fastnøkkel og rørtang pluss ett lite pipesett og fastnøkler. Pri 1 oss meg er reserve start batteri (hadde nytte av det i går/natt,kjekt med vann i diesel på sletta)

Ps Poseidon.Kor er sveiseapperatet??

Endelig båt igjen

Kredittkort har vist seg veldig nyttig..

Startet med en verktøykasse for det mest prekære. Så vokste det til to. Som vokste til tre. Det som ikke får plass i de tre verktøykassene ligger i eget skott. Blir mange kilo, dette. Delelageret om bord varierer fra år om annet. I fjor inkluderte delelageret et nytt eksosbend innkjøpt i forfjor. Og jaggu kom det ikke til bruk i ferien. Har vurdert å fylle på delelageret med en ny starter i år, så får vi se.

Jeg seiler rundt med en verktøyliste omtrent som de tidlige innleggene fordi ting har en tendens til å skje og da på det ytterste nøkne skjær. For eksempel i fjor hadde kabelskoen på starterreleet irret tvers av inne i gummibeskyttelsen. Vi lå i utehavn og da trengte jeg en av mine beste venner multimeteret. Av reservedeler så vil jeg fremheve repsett til toalettet. Med bare ett om bord er det en sikker måte å ødelegge turen på hvis noe skjer. Nå kan bare de andre ta seg en tur på land mens far tar en kjapp overhaling.

Eg var med far min på ein tur, for mange år siden. Vi var mange dager heimefrå, då motoren stoppa, og vi skulle til å skru. Kva som fanst av verktøy ombord? Der var eit plastskrin med ein rustklump - unnskyld, tollekniv. Og so ein skiftenøkkel med masse slark i. "Drop forget steel" stod det på den, og slikt vart eg nøydd til å bruka til å lufta diesel med, etter at tanken var sopass reingjort at der kom olje fram til motoren.

Magne

Nytteverdien av verktøy og inventarlister i nettskyen?

Om fokuset er å komme seg trygt i havn i en krisesituasjon, og man ikke drar langt fra kysten, ja da kan man ofte improvisere en god del med svært lite ombord. Selv om man kanskje ikke kan så meget så lærer fort naken kvinne å spinne. Og som det sies, det kan hende det er andre i nærheten som kan hjelpe deg om du kan by på verktøy. For min del handler verktøy derimot om langt mer enn å komme seg ut av en krise.

Jeg ser det som en stor fordel å kunne fikse og utbedre både stort og smått etterhvert som det oppdages... og gjerne mens jeg er på tur og har tid til å pusle litt mer enn ellers. Når så skal gjøres så skal det også gjøres kun én gang og ordentlig første gangen, og da helst uten for mye lugging fordi jeg mangler egnet verktøy og materiell. Det handler om å holde stand mot tidens tand og holde båten i tipp topp stand. Jeg har sett altfor mange båter hvor midlertidige løsninger hoper seg opp og ender opp som permamnente... til det punkt hvor båten selges som "prosjekt".

Ellers så er det et stadig mas å ikke vite hvilket verktøy man har hjemme og hvilket som ligger i båten - med unødvendige turer fram og tilbake eller sure dobbeltkjøp. En god ting å ha er derfor en kategorisert og oppdatert inventarliste på absolutt alt som finnes i båten, og som i tillegg er tilgjengelig via nettskyen (feks google drive, dropbox, eller noe så enkelt som en e-post).

Min liste viser ikke bare hva jeg har i båten, men også hvor det oppbevares (jeg er typen som blir aggressiv av å lete og får ikke fred i sjelen før tingen har kommet til sin rett... og jeg er ikke spesielt glad i å bruke unødvendig tid på å shoppe). Listen viser derfor også forhandleren med best pris om jeg skulle behøve å erstatte noe.

Siste ledd i vårklargjøringen er å ta vareopptelling, sikre at kvaliteten er god, sørge for at alt er på rett plass, og så oppdatere listen. Siden søker jeg å holde beholdningen i listen oppdatert under sesongen så godt det lar seg gjøre og føre saker opp på en egen innkjøpsliste fortløpende (for min del markerer jeg bare i inventarlisten det som skal kjøpes inn og legger en enkel påminnelse i oppgavelisten på mobilen).

Båten bør etter min mening ha et eget sett av alt utstyr og materiell for utbedring av mindre saker som kan oppstå etter vårpussen er ferdig... utstyr som aldri forlater båten (visse kjemikalier derimot må taes hjem om vinteren for å forhindre frostskade). Utstyr til større prosjekter oppbevares hjemme.

Jeg for min del markerer alt verktøy som tilhører båten - både for å markere at dette ikke er mitt og ikke ditt, men også for å minne meg selv på at feks denne skrutrekkeren tilhører båten og ikke garasjen. Jeg har mistet alt for mye verktøy opp gjennom årene fordi noen "trodde" det var deres eget. Spraylakk, sprittusj eller farget eltape gjør susen. Kjemikalier kan det forøvrig være lurt å påføre årstallet for når forseglingen var brutt. Åpne limtuber, tape osv bør kontrolleres før hver sesongstart.

Kontroll av inventarliste, både kvalitet og mengde, bør etter min mening være siste punkt på alles sjekkliste for vårklargjøringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...