Jump to content

elektrisk oppkobling av volvo aq130

ipo

Recommended Posts

heisann!
jeg har ett lite problem siden jeg er alldeles fersk på elektrisk på båt/bil.
jeg skal koble opp en ny motor i båten der jeg ikke selv tok ut den gammle, for jeg kjøpte ett rep objekt.
jeg lurer på hvordan det grunnlegende fungerer mtp pluss og minus, jeg har fått liv i tilten og starteren. så fikk turna motoren med starter og tømt en del drit (hadde olje og parafin først i 1 døgn)
anyways no er det operasjon gnist!, jeg har en røys med ledninger som jeg ikke vet hvor skal, i all hovudsak har jeg to stk B+ på dynamoen. jeg rekner med den ene skal på batteriet og den ene på turtelleren?
om noen kunne ha ramsa opp grunnlegende til meg så er jeg hjelpen i allefall å få start. jeg tenker å legge opp nytt etterhvert.
jeg har forresten sett i manualen til volvo aq130, men uten å ha blitt noe særlig klokere, for dei lednings fargene stemmer ikke alltid overens med det jeg har i båten.

noe uklart kansje, jeg lurer på hvordan den simpleste koblings metoden fra nøkkelen til coilen/motoren er. bare så jeg får start og sjekke att alt er vell med motoren, før jeg kobler opp videre er det fks, nøkkel, coil, fordeler osv osv

Redigert av ipo (see edit history)

jeg har det på papir! men jeg er retarda på slike skjema, jeg må i alle fall starte motoren i første omgang, siden den var litt grodd fast, men jeg tror jeg har løsningen på det no. om jeg tolker skjemaet rett, jeg må ha

tenning- -> fordeler- -> coil+

tenning+ -> dynamo B+ coil+

Dynamo B+ -> batteri+

håper jeg har tyda det rett så jeg får start, resten av instrument og slikt er easy

Redigert av ipo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...