ipo Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 (edited) heisann!jeg har ett lite problem siden jeg er alldeles fersk på elektrisk på båt/bil.jeg skal koble opp en ny motor i båten der jeg ikke selv tok ut den gammle, for jeg kjøpte ett rep objekt.jeg lurer på hvordan det grunnlegende fungerer mtp pluss og minus, jeg har fått liv i tilten og starteren. så fikk turna motoren med starter og tømt en del drit (hadde olje og parafin først i 1 døgn) anyways no er det operasjon gnist!, jeg har en røys med ledninger som jeg ikke vet hvor skal, i all hovudsak har jeg to stk B+ på dynamoen. jeg rekner med den ene skal på batteriet og den ene på turtelleren? om noen kunne ha ramsa opp grunnlegende til meg så er jeg hjelpen i allefall å få start. jeg tenker å legge opp nytt etterhvert. jeg har forresten sett i manualen til volvo aq130, men uten å ha blitt noe særlig klokere, for dei lednings fargene stemmer ikke alltid overens med det jeg har i båten.noe uklart kansje, jeg lurer på hvordan den simpleste koblings metoden fra nøkkelen til coilen/motoren er. bare så jeg får start og sjekke att alt er vell med motoren, før jeg kobler opp videre er det fks, nøkkel, coil, fordeler osv osv Edited April 8, 2014 by ipo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ipo Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/shawnn82/2011-10-01_011838_aq131a_sn7897004920_engine_wiring_harness_schematic_rev1.jpg kan denne stemme? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Her er det originale skjemaet fra VP, kanskje det hjelper noe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ipo Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 (edited) jeg har det på papir! men jeg er retarda på slike skjema, jeg må i alle fall starte motoren i første omgang, siden den var litt grodd fast, men jeg tror jeg har løsningen på det no. om jeg tolker skjemaet rett, jeg må ha tenning- -> fordeler- -> coil+ tenning+ -> dynamo B+ coil+ Dynamo B+ -> batteri+ håper jeg har tyda det rett så jeg får start, resten av instrument og slikt er easy Edited April 8, 2014 by ipo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Du kobler tenninga på plussen på coilen, minusen på coilen skal til fordeler, turtelleren skal også på minusen på coilen, dynamoen kobles til uttaket for pluss på starter sammen med pluss fra batteriet, minusen fra batteriet jordes i blokka. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts