Jump to content

hvilken autopilot ?


kointa

Recommended Posts

Har søkt litt overalt, men finner bare Raymarine EV 100, men max deplasement er 6000 Kg, og båten er 6500 Kg.

For halve prisen finner jeg Raymarine ST 2000 pluss, med max deplasement på 4500 kg, men noen mener den er sterk nok til å styre en 6,5 tonns båt under "normale" forhold.

Eller finnes det andre alternativer ?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ST 2000 i den forrige båten. Den var riktignok ikke mer enn 4000 kg. Men ST 2000 er råsterk, og helt sikkert kapabel til å styre en båt på 6000kg under normale forhold. Når det røyner på mye vind og grov sjø vil du ikke gå med autopilot uansett hvor sterk den er fordi en autopilot alltid vil være på "etterskudd", og seilasen blir ubehagelig. En rormann derimot vil lese bølgene og være i forkant med rorbevegelsene i forhold til retning og størrelse på bølgene og vindkastene.

Link to post
Share on other sites

Det er en begrensning på hvor sterke rorkultpilotene lages. Hvis du ikke har spaderor kan du koble deg rett på rorakslingen. Da ligger alt under dekk.

 

Hvorvidt du trenger kraften som f.eks http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-3957 gir er imidlertid ikke sikkert. Den er jo også i en annen prisklasse enn en rorkultpilot.

 

Vår båt veier ferieklar 6500 kg og jeg investerte i den. Den klarer båt opp til 11 tonn. En pilot som konstant går på maks av sin kapasitet vil ikke vare lenge. Normale forhold kan være så mangt. Hva når du må på dekk for å reve seil, og du setter piloten på kurs rett mot vinden. Stoler du da på at den klarer å holde retningen i kulingen?

 

 

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert at en rorkult-autopilot har klare begrensninger i forhold til en som er koblet direkte på rorakslingen. Dersom målet er å ha en "rormann" til å stole på under alle forhold er ikke en rorkultpilot førstevalget. Men dersom behovet er som mitt, å slippe å stå til rors under lange, litt kjedelige motor- eller lenseetapper, er jeg sikker på at ST 2000 vil fungere glimrende også om båten veier 6500 kg.

Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert at en rorkult-autopilot har klare begrensninger i forhold til en som er koblet direkte på rorakslingen. Dersom målet er å ha en "rormann" til å stole på under alle forhold er ikke en rorkultpilot førstevalget. Men dersom behovet er som mitt, å slippe å stå til rors under lange, litt kjedelige motor- eller lenseetapper, er jeg sikker på at ST 2000 vil fungere glimrende også om båten veier 6500 kg.

[/quote

ja det er nettopp slik bruk jeg ihvertfall for øyeblikket har behov for, fikk høre at ST 2000 har en skyvekraft på 70 kg, så ved lange transport etapper ut inn av en vinstille fjord tror jeg at det blir en slik en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...