Jump to content

Kan batteri tappes når hovedstrøm er slått av?

FreddyFender

Recommended Posts

Er det praktisk mulig at noe i båten tapper batteriet for strøm når hovedstrøm er slått av??

Opplevde helt flatt batteri. Dette har ikke vært noe problem tidligere, og det jeg ikke helt forstår er at en hyttenabo hadde gått forbi båten min og mener han så lys i den ene bryteren på panelet, selv om hovedstrøm er slått av!

Kan det være mulig??

Båten ligger på hytta og fikk beskjed fra verksted som skulle hente båten for en liten annen reparasjon at den var helt tom for strøm, selv om jeg var ute med den 4 dager før...

Du har nok kortslutning i en krets som er koblet utenom hovedbryteren. Automatisk lensepumpe og alarm er typiske eksempler. Du kan jo se på batteriet hvilke ledninger som går utenom, og feilsøke litt i dem. Brytere er ofte feilkilder. Fuktig vinterklima kan skape korrosjon og dermed uønsket overslag.

Ofte er også Vhf og varmeapparater utenom hovedsrømsbryter. Ellers er det jo viktig at batteriet er rent, slik at man ikke får krypstrøm mellom polene....

Som nevnt ovenfor, lensepumpe® er av naturlige grunner tilkoblet før hovedbryteren. Ved f.eks. vanninntreging (sjø- eller regnvann, vil lensepumpen tømme batteriet. Enkelte lamper kan også være tilkoblet på samme måte. Glemmer man å slå av slike lamper, får man samme effekt. Det er enkelt å sjekke: Slå av hovedbryter og sjekk hva som virker / lyser.

I tillegg har man alltid en viss selvutlading på batterier, selv om det neppe er relevant her.

En annen mulighet er at "hovedstrømsbryteren" bare er for startbatteriet, mens det finnes en separat bryter for forbruksbatteriet et sted.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Enda et par tyver: Minnet på radioen. Eller panelet for strøm/batteriovervåking. De to tappet mitt batteri..

Sjekk batteriet for ekstra-ledninger på pluss-polen, ja. Og sjekkk ledninger på inn-siden på hovedstrømbryteren. Der satt mine to, små tynne..

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Ofte er også Vhf og varmeapparater utenom hovedsrømsbryter. Ellers er det jo viktig at batteriet er rent, slik at man ikke får krypstrøm mellom polene....

VHF ja, men "varmeapparat"? nei nei,,, dette er det første som bør stoppe om spenningen blir lav eller dieselnivået er lavt.

VHF, Lensepumpe og Vinsj, er sikkerhetssystemer som man vil ha utenom hovedstrømsbryter, men varmeapparat, har ingenting der å gjøre.

ikke kjøleboks heller for den saks skyld. Varmeapparat og kjøleboks/skap er de største strømtyvene vi har og er kun for komfort og er derfor veeeldig skjelden (og kun ved feilkobling) koblet utenom hovedstrømsbryter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nå er det vel advart kraftig mot å slå av hovedbryteren før varmeapparatet, Eber, Webasto . . . er helt ferdig med nedkjølingen som kan ta opp til 10 min. Så at noen har koblet dette direkte på batteriet, er ikke usannsynlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På Elsi er det slik som Lars sier, der var det til min store forundring bare å skru på Eberen selv om hovedstrømbryter var skrudd av. Men som Lars sier så er det nok nedkjølinig som er grunnen til det, uten at jeg kan si det helt sikkert :smiley:

Edited by Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Kan jo muligens være at hovedstrøm bryter er ødelagt å det blir krypstrøm der ??? hjalp iallefall en gang jeg hadde problemer med for lite strøm til start , når jeg fikk byttet bryter virket alt etterpå

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

På Nordwesten er radio, varmer, lænsepumper koblet udenom hovedafbryderen. Jeg kan se på Xantrex'en at der er et forbrug på 0,2 ampere med alle hovedavbrydere koblet fra. Så min forbrugsbank aflader med 4-5 ampere i døgnet. Nu har jeg så 800 at tage af, så det tager noget tid. Men du kan jo prøve at fjerne sikringerne til varmeren og radioen når den skal lagres i længere tid,

På Nordwesten er radio, varmer, lænsepumper koblet udenom hovedafbryderen. Jeg kan se på Xantrex'en at der er et forbrug på 0,2 ampere med alle hovedavbrydere koblet fra. Så min forbrugsbank aflader med 4-5 ampere i døgnet. Nu har jeg så 800 at tage af, så det tager noget tid. Men du kan jo prøve at fjerne sikringerne til varmeren og radioen når den skal lagres i længere tid,

Akkurat det der lille forbruket (så strømforbruk over tid) satte nærmest grå hår i hodet på meg. Målte direkte på batteriet for sikkerhetsskyld og fikk noen få milliampere. Men altså nok til å tappe batteriet - da lå den litt lenge.. (og har faktisk bare ett 150 Ah-batteri). Det var da jeg begynte å demontere og fant de to små, tynne ledningene foran hovebryteren.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Ja, en kan fort bli lurt selv om det bare er noen få milliampere som trekkes. At batteriet i bilen fort kan bli flatt om en glemmer å slå av hovedlysene har nok en del opplevet. Men selv en liten lampe på 4W i kupelyset som står på i bilen en uke når en er ute med båten på påskeferie, kan gi flatt batteri. En slik lampe trekker drøyt 300mA, og på et døgn blir det nesten 8Ah. og ganger en dette med 7 dager, har en brukt godt over 50Ah! Og når et slikt batteri i bilen ofte er på 60 - 70Ah, blir det ikke mye igjen til å starte bilen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.