FreddyFender Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Er det praktisk mulig at noe i båten tapper batteriet for strøm når hovedstrøm er slått av?? Opplevde helt flatt batteri. Dette har ikke vært noe problem tidligere, og det jeg ikke helt forstår er at en hyttenabo hadde gått forbi båten min og mener han så lys i den ene bryteren på panelet, selv om hovedstrøm er slått av! Kan det være mulig?? Båten ligger på hytta og fikk beskjed fra verksted som skulle hente båten for en liten annen reparasjon at den var helt tom for strøm, selv om jeg var ute med den 4 dager før... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Guzzi Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Du har nok kortslutning i en krets som er koblet utenom hovedbryteren. Automatisk lensepumpe og alarm er typiske eksempler. Du kan jo se på batteriet hvilke ledninger som går utenom, og feilsøke litt i dem. Brytere er ofte feilkilder. Fuktig vinterklima kan skape korrosjon og dermed uønsket overslag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ofte er også Vhf og varmeapparater utenom hovedsrømsbryter. Ellers er det jo viktig at batteriet er rent, slik at man ikke får krypstrøm mellom polene.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Som nevnt ovenfor, lensepumpe® er av naturlige grunner tilkoblet før hovedbryteren. Ved f.eks. vanninntreging (sjø- eller regnvann, vil lensepumpen tømme batteriet. Enkelte lamper kan også være tilkoblet på samme måte. Glemmer man å slå av slike lamper, får man samme effekt. Det er enkelt å sjekke: Slå av hovedbryter og sjekk hva som virker / lyser. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 I tillegg har man alltid en viss selvutlading på batterier, selv om det neppe er relevant her. En annen mulighet er at "hovedstrømsbryteren" bare er for startbatteriet, mens det finnes en separat bryter for forbruksbatteriet et sted. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Enda et par tyver: Minnet på radioen. Eller panelet for strøm/batteriovervåking. De to tappet mitt batteri.. Sjekk batteriet for ekstra-ledninger på pluss-polen, ja. Og sjekkk ledninger på inn-siden på hovedstrømbryteren. Der satt mine to, små tynne.. Quote Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ofte er også Vhf og varmeapparater utenom hovedsrømsbryter. Ellers er det jo viktig at batteriet er rent, slik at man ikke får krypstrøm mellom polene.... VHF ja, men "varmeapparat"? nei nei,,, dette er det første som bør stoppe om spenningen blir lav eller dieselnivået er lavt. VHF, Lensepumpe og Vinsj, er sikkerhetssystemer som man vil ha utenom hovedstrømsbryter, men varmeapparat, har ingenting der å gjøre. ikke kjøleboks heller for den saks skyld. Varmeapparat og kjøleboks/skap er de største strømtyvene vi har og er kun for komfort og er derfor veeeldig skjelden (og kun ved feilkobling) koblet utenom hovedstrømsbryter. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Nå er det vel advart kraftig mot å slå av hovedbryteren før varmeapparatet, Eber, Webasto . . . er helt ferdig med nedkjølingen som kan ta opp til 10 min. Så at noen har koblet dette direkte på batteriet, er ikke usannsynlig. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sanztra Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 (edited) På Elsi er det slik som Lars sier, der var det til min store forundring bare å skru på Eberen selv om hovedstrømbryter var skrudd av. Men som Lars sier så er det nok nedkjølinig som er grunnen til det, uten at jeg kan si det helt sikkert Edited April 10, 2014 by Sanztra (see edit history) Quote xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post Share on other sites More sharing options...
idars Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Kan jo muligens være at hovedstrøm bryter er ødelagt å det blir krypstrøm der ??? hjalp iallefall en gang jeg hadde problemer med for lite strøm til start , når jeg fikk byttet bryter virket alt etterpå Quote ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 På Nordwesten er radio, varmer, lænsepumper koblet udenom hovedafbryderen. Jeg kan se på Xantrex'en at der er et forbrug på 0,2 ampere med alle hovedavbrydere koblet fra. Så min forbrugsbank aflader med 4-5 ampere i døgnet. Nu har jeg så 800 at tage af, så det tager noget tid. Men du kan jo prøve at fjerne sikringerne til varmeren og radioen når den skal lagres i længere tid, Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jsw Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 På Nordwesten er radio, varmer, lænsepumper koblet udenom hovedafbryderen. Jeg kan se på Xantrex'en at der er et forbrug på 0,2 ampere med alle hovedavbrydere koblet fra. Så min forbrugsbank aflader med 4-5 ampere i døgnet. Nu har jeg så 800 at tage af, så det tager noget tid. Men du kan jo prøve at fjerne sikringerne til varmeren og radioen når den skal lagres i længere tid, Akkurat det der lille forbruket (så strømforbruk over tid) satte nærmest grå hår i hodet på meg. Målte direkte på batteriet for sikkerhetsskyld og fikk noen få milliampere. Men altså nok til å tappe batteriet - da lå den litt lenge.. (og har faktisk bare ett 150 Ah-batteri). Det var da jeg begynte å demontere og fant de to små, tynne ledningene foran hovebryteren. Quote Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Ja, en kan fort bli lurt selv om det bare er noen få milliampere som trekkes. At batteriet i bilen fort kan bli flatt om en glemmer å slå av hovedlysene har nok en del opplevet. Men selv en liten lampe på 4W i kupelyset som står på i bilen en uke når en er ute med båten på påskeferie, kan gi flatt batteri. En slik lampe trekker drøyt 300mA, og på et døgn blir det nesten 8Ah. og ganger en dette med 7 dager, har en brukt godt over 50Ah! Og når et slikt batteri i bilen ofte er på 60 - 70Ah, blir det ikke mye igjen til å starte bilen. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Batteriet har også en selvutladning som blir større jo eldre batteriet blir. Den øker også med temperaturen. Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.