Poff Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Har en Mercury 10 hk viking 2-takter (2004) Hvor mye olje skal det være bandet i bensinen? 1% ,2% eller 4% ??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
akva Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Normalt for 2-takter er 2 % totakts olje Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Og når er det ikke normalt å bruke 2% da Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Eg har ein Mariner Viking (same motoren) den skal ha 1 %, men går fint på 1,5. Ein eldre lik motor eg har skal ha 2 % Ein slektning har same motoren, ca. 2000 mod. Den skal ha 2 %. Eg reknar med at du ikkje blei klokare av dette, men sjå i instruksjonboka. Eg tvilar på at motoren din skal ha 4 %. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Hadde jeg hatt instruksjonsboka, så skulle jeg nok tatt en titt ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ags88 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Bruker det som regel ikke og stå på stammen på motoren da? Rett under dekslet. Quote Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 mulig det, men kan ikke se det på min motor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det står 1:100 (1%) på min 2002 modell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Horse Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 2 % er nok det tryggeste. Ved hard belastning, skader det ikke med 3 %. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Fant klistremerke med 1:100 nå. Men er kanskje lurt med 2%? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Muren Motorsport Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Fant klistremerke med 1:100 nå. Men er kanskje lurt med 2%? Nei.. Bruk 1% Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Med 2% blanding på en motor beregnet for 1% kan du risikere koksing og ujevn gange, spesielt på lavere turtall. Ved høyere turtall har det mindre å si om blandingen er litt vel fyldig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 (edited) Står hvertfall ett klistremerke på motoren (QuickSilver 1:100 tc-w3). Så da må jeg vel tro på det:). Men sikkert noen som har samme motor og vet vel;). Hva går galt om jeg tar 1% og det skulle vært 2%. ?? Tenker da på om den går i stykker Edited April 9, 2014 by Poff (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Muren Motorsport Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Bruk 1%. Mercury satte ikke det merket på motoren for att folk skal bruke 2%.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Husk att motoren er fra 2004 og ikke vært i min eie heletiden. Kjøpte den for kun uker siden. Kan jo ha vært en luring som syntes det var lurt å sette på dette klistremerket :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Bruk 1% ved mye dorging og tomgangskjøring. Blir båten brukt til mye kjøring og endel vekt ombord bruker du 1,5-2% olje. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 2008 mod. står 1% eg har brukt ca.1,5% Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Muren Motorsport Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Himmel og hav.. Fyll på 4% så er du sikker.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Muren trenger ikke kommentere, må tåle at folk spørr og graver litt. Har du problemer med det, så er det bare å holde deg unna mine innlegg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Eg tar dette litt på gefilen ombord og da kan ting bli litt unøyaktig, derfor ligg eg litt over. Så enkelt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Ok Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Eg bruker ca 1 dl på 5,5 liter bensin det blir ca 2% .Av og til mindre av og til litt mer så eg er enig med volfro^. Quote Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 (edited) Enkelt og greit bruk 2%, da har du marginer å gå på. Det er fort gjort å få for lite når du skal blande 1%. (krever at du er pinlig nøyaktig hver gang du blander). High performance motorer kjører i hvertfall ikke på 1%, og det er det en grunn for, Men nå er ikke en Merc Viking 10 i denne kategorien. Du får ingen sotingsproblem med 2% og moderne 2T oljer. Edited April 9, 2014 by Verado (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Hva oppnår en med å bruke fetere blanding enn påkrevet? Hvorfor står det 1%? Kan nevne som andre ujevn gange, mer røyk, koksing, høyere forbruk, Dyrere "suppe" totalt (den er ikke akkurat billig denne oljen) Ser absolutt ingen fordeler med å doble oljemengden heller tvert imot. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Muren Motorsport Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Takk for munnkurv Poff.. Har kjørt båt med påhenger i 28 år. Men bevares.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.