powerpuff Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Har samme motor, men en 2006 modell-nylig kjøpt denne. Googlet litt, og fant ut at merkeverksted anbefaler 2% oljeblanding, og ikke å bruke billigolje/biltema. Dette gjalt spesiellt når motren var skrudd opp til 15HK, noe de fleste er. Lastet ned brosjyre for Mercury Viking 15, og i denne står det 2 %, så da kommer jeg til å bruke det Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Skader vel ikke med 2% olje. Blir kanskje litt mere røyk.. At merkeverksted sier du skal bruke merke-olje var merkelig, da de selger denne? Har kjørt på biltemaolje på alle mine motorer, inkl en mariner viking 10(15 hk) og har aldri hatt problemer med det. Har også kjørt på Statoil, Shell og div oljer uten at det har vært problem heller.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ags88 Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Skjønner egentlig ikke greia, står d 1:100 trykt på motoren så ser jeg ikke noe grunn for og bruke noe helt annet..... Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
larsern87 Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 At det står 1:100 går mer på miljø. Tidligere vikingene, og magnumene, som kom før det igjen, gikk på 2:100. Magnumen er forøvrig kliss lik vikingen i blokka. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Har en nesten ubrukt Magnum stående i boden og den ser identisk ut ja. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kiekhaefer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 (redigert) Biltema`s olje er mer enn god nok til denne motoren . Dessuten så har selv Optimax og E-Tec med sine seperate olje innsprøytings system over 2% olje tillførsel ved høyt turtall, så konklusjonen må være at litt olje har motoren bare godt av, vi behøver ikke å operere i grenseland på hva som er forsvarlig. Redigert 10.April.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Syntes 2% er for mye på min Viking, bruker i overkant av 1%. Funker fint det.. Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 I instruksjonsboken for Mariner Viking 2004 modell, anbefales forskjellig blandingsforhold for fritid 1% og yrkesbruk 2%. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 (redigert) At merkeverksted sier du skal bruke merke-olje var merkelig, da de selger denne?Har kjørt på biltemaolje på alle mine motorer, inkl en mariner viking 10(15 hk) og har aldri hatt problemer med det. Har også kjørt på Statoil, Shell og div oljer uten at det har vært problem heller.. Nei, merkeverkstedet prøvde ikke å pushe dere olje på folk, de advarte bare mot enkelte billigoljer beregnet på mopeder/motorsager og liknende, feks den som ble solgt av Biltema. Statoil/Shell og alle andre kjente merker olje for marin bruk skulle være mer enn bra nok. Og, de mente at 2% oljeblanding var absolutt å anbefale, spesiellt på små joller der turtallet lett kommer opp i øvre grense av det motorene tåler over lengre tid........ Redigert 10.April.2014 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Aha. Siden det sto billigolje/Biltema trodde jeg du mente billig olje beregnet for båtmotorer. Og ikke annen type olje. De fleste bruker vel også olje beregnet på båtmotorer... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars K Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Så hvis du følger manualen skal du bruke 1% til dorging og vanlig kjøring,og 2% ved hard belasting på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.