Jump to content

Nybåten, en Ryds 560 HT

bilo3

Recommended Posts

Da var registerreima skifta !! Motoren er en yamaha F100, altså en firetakter på 100hk. Registerreima var en smal sak å skifte. Jeg brukte ca 0.5 time, inkludert leiting etter verktøy.

bilde

Sånn ser registeret ut. Det er piler på reimhjulene på kammene, og de skal peke mot hverandre.

bilde

På veiva er det et hull i reimhjulet, og det skal stå rett over et merke i motorblokka.

bilde

Som sagt, en enkel og grei jobb :-)

Neida, så lenge du har en avtrekker (tæsj) for å få løs svinghjulet så er resten plankekjøring. Det er tre hull i toppen på svinghjulet, og der kan man feste avtrekkeren. IKKE prøv å dra løs svinghjulet etter startkransen, for da han det bli skjevt !!

• 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Det ble lite oppdateringer her, men det har jo skjedd litt siden sist ! begge bensinpumpene og alle forgasserne var fulle av eir og dritt, så disse ble rengjort nøye. Den nederste forgasseren er skadd av eir / tæring, så på tomgang går motoren kun på 3 sylindre. Har fått tak i ny forgasser, så den skal skiftes snart. Må opp med båten for å skifte styring nå snart uansett, så da blir det forgasserbytte og vårservice samtidig. Styringa som var montert i båten var hydraulisk, men beregna for motorer opp til 50-60hk. Denne er det nå lekkasje på, så den skal byttes ut med styring fra Bosvik. den har vært brukt på en motor på 200hk, så det burde holde i massevis på min :)

Skal prøve å oppdatere og kanskje legge ut noen bilder underveis !!

• 6 måneder senere...

Hei!

Ser i noen av de første postene i denne tråden at du har lagt ut fine bilder og beskrivelse av hvordan du gikk fram ved bytte av registerreim.

Jeg har en 50 hk Yamaha 4-takt som jeg gjorde forsøk på å bytte registerreim på. Har foreløpig ikke fått fullført prosjektet p.g.a. at jeg ikke har klart å løsne mutteren på svinghjulet. Har du (eller noen andre) gode tips til hvordan denne kan løsnes? Jeg har ikke funnet noen god måte å holde (evt låse) svinghjulet slik at det ikke går rundt sammen med mutteren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...