Jump to content

Nybåten, en Ryds 560 HT

bilo3

Recommended Posts

Nå er den bunnsmurt og snart klar til sjøsetting. Skal skifte registerreim på motoren, montere nye lanterner og litt annet småtteri, så skal den ut på bøljan blå !!

bilde

Da var registerreima skifta !! Motoren er en yamaha F100, altså en firetakter på 100hk. Registerreima var en smal sak å skifte. Jeg brukte ca 0.5 time, inkludert leiting etter verktøy.

bilde

Sånn ser registeret ut. Det er piler på reimhjulene på kammene, og de skal peke mot hverandre.

bilde

På veiva er det et hull i reimhjulet, og det skal stå rett over et merke i motorblokka.

bilde

Som sagt, en enkel og grei jobb :-)

bytta/sjekka du strammeren også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Må vel få tatt reima på min F115 til sommeren - så jo ikke akkurat avskrekkende ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Neida, så lenge du har en avtrekker (tæsj) for å få løs svinghjulet så er resten plankekjøring. Det er tre hull i toppen på svinghjulet, og der kan man feste avtrekkeren. IKKE prøv å dra løs svinghjulet etter startkransen, for da han det bli skjevt !!

har svinghjulsters, og er det ikke hull som passer så får jeg borre noen nye

• 1 month later...
  • 8 months later...

Det ble lite oppdateringer her, men det har jo skjedd litt siden sist ! begge bensinpumpene og alle forgasserne var fulle av eir og dritt, så disse ble rengjort nøye. Den nederste forgasseren er skadd av eir / tæring, så på tomgang går motoren kun på 3 sylindre. Har fått tak i ny forgasser, så den skal skiftes snart. Må opp med båten for å skifte styring nå snart uansett, så da blir det forgasserbytte og vårservice samtidig. Styringa som var montert i båten var hydraulisk, men beregna for motorer opp til 50-60hk. Denne er det nå lekkasje på, så den skal byttes ut med styring fra Bosvik. den har vært brukt på en motor på 200hk, så det burde holde i massevis på min :)

Skal prøve å oppdatere og kanskje legge ut noen bilder underveis !!

Sleit med samme problemet på min F50. Nederste gasser var full av dritt og rustpartikler. jeg klarte meg med en rens. Men anbefaler STERKT å installere et stort bensinfilter med vannutskiller så slipper du mer tull med slikt...

• 6 months later...

hva gikk du for? 

edit: det sto jo i en tidligere post :)

Edited by ivar (see edit history)

hvordan er båten å kjøre da?    Ser jo ut som et greit skrog, ikke helt paddeflatt...?  

Den er en drøm å kjøre ! Den tar bølgene fint, og slår ikke så mye som f.eks 19fots skibsplast. Sitter godt i vannet og. Det er ingen problem å gjøre brå sving i 30 knop. Da er det bare for passasjerene å klore seg fast :)

Hei!

Ser i noen av de første postene i denne tråden at du har lagt ut fine bilder og beskrivelse av hvordan du gikk fram ved bytte av registerreim.

Jeg har en 50 hk Yamaha 4-takt som jeg gjorde forsøk på å bytte registerreim på. Har foreløpig ikke fått fullført prosjektet p.g.a. at jeg ikke har klart å løsne mutteren på svinghjulet. Har du (eller noen andre) gode tips til hvordan denne kan løsnes? Jeg har ikke funnet noen god måte å holde (evt låse) svinghjulet slik at det ikke går rundt sammen med mutteren.

Ja det gikk akkurat, men jeg har en kraftig muttertrekker da.

Har du båten på henger så kan du jo dra den med til et verksted å få de til å løsne mutteren for deg. Rognan auto har sikkert kraftig nok utstyr :)

Edited by bilo3 (see edit history)