bilo3 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Da har vi kjøpt oss ny båt, og da må vi jo lage en ny tråd !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Nå er den bunnsmurt og snart klar til sjøsetting. Skal skifte registerreim på motoren, montere nye lanterner og litt annet småtteri, så skal den ut på bøljan blå !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Da var registerreima skifta !! Motoren er en yamaha F100, altså en firetakter på 100hk. Registerreima var en smal sak å skifte. Jeg brukte ca 0.5 time, inkludert leiting etter verktøy. Sånn ser registeret ut. Det er piler på reimhjulene på kammene, og de skal peke mot hverandre. På veiva er det et hull i reimhjulet, og det skal stå rett over et merke i motorblokka. Som sagt, en enkel og grei jobb :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 bytta/sjekka du strammeren også? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Strammeren var som ny, så den bytter jeg neste gang ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Må vel få tatt reima på min F115 til sommeren - så jo ikke akkurat avskrekkende ut Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Neida, så lenge du har en avtrekker (tæsj) for å få løs svinghjulet så er resten plankekjøring. Det er tre hull i toppen på svinghjulet, og der kan man feste avtrekkeren. IKKE prøv å dra løs svinghjulet etter startkransen, for da han det bli skjevt !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 har svinghjulsters, og er det ikke hull som passer så får jeg borre noen nye Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 I dag har jeg funnet ut at gasserne på motoren sansynligvis trenger en rens og ei justering. Oppdatering kommer :) https://baatplassen.no/i/topic/110342-merkelig-syndrom-med-yamaha-f100-feiljusterte-forgassere/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Det ble lite oppdateringer her, men det har jo skjedd litt siden sist ! begge bensinpumpene og alle forgasserne var fulle av eir og dritt, så disse ble rengjort nøye. Den nederste forgasseren er skadd av eir / tæring, så på tomgang går motoren kun på 3 sylindre. Har fått tak i ny forgasser, så den skal skiftes snart. Må opp med båten for å skifte styring nå snart uansett, så da blir det forgasserbytte og vårservice samtidig. Styringa som var montert i båten var hydraulisk, men beregna for motorer opp til 50-60hk. Denne er det nå lekkasje på, så den skal byttes ut med styring fra Bosvik. den har vært brukt på en motor på 200hk, så det burde holde i massevis på min :) Skal prøve å oppdatere og kanskje legge ut noen bilder underveis !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Sleit med samme problemet på min F50. Nederste gasser var full av dritt og rustpartikler. jeg klarte meg med en rens. Men anbefaler STERKT å installere et stort bensinfilter med vannutskiller så slipper du mer tull med slikt... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 19, 2015 Author Share Posted February 19, 2015 Nederste gasseren som er gåen hos meg og, og STORT bensinfilter med vannutskiller er montert :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Da var båten kommet i hus, så i mårra blir det å begynne med demontering av den gamle styringa, og montering av den nye. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 24, 2015 Author Share Posted February 24, 2015 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Styringa ble bra den :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 (edited) hva gikk du for? edit: det sto jo i en tidligere post :) Edited September 9, 2015 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 hvordan er båten å kjøre da? Ser jo ut som et greit skrog, ikke helt paddeflatt...? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Den er en drøm å kjøre ! Den tar bølgene fint, og slår ikke så mye som f.eks 19fots skibsplast. Sitter godt i vannet og. Det er ingen problem å gjøre brå sving i 30 knop. Da er det bare for passasjerene å klore seg fast :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hei! Ser i noen av de første postene i denne tråden at du har lagt ut fine bilder og beskrivelse av hvordan du gikk fram ved bytte av registerreim. Jeg har en 50 hk Yamaha 4-takt som jeg gjorde forsøk på å bytte registerreim på. Har foreløpig ikke fått fullført prosjektet p.g.a. at jeg ikke har klart å løsne mutteren på svinghjulet. Har du (eller noen andre) gode tips til hvordan denne kan løsnes? Jeg har ikke funnet noen god måte å holde (evt låse) svinghjulet slik at det ikke går rundt sammen med mutteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Mitt beste tips er muttertrekker. enten luft eller elektrisk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Klarer du da å løsne mutteren uten mothold på svinghjulet når du bruker muttertrekker? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 (edited) Ja det gikk akkurat, men jeg har en kraftig muttertrekker da. Har du båten på henger så kan du jo dra den med til et verksted å få de til å løsne mutteren for deg. Rognan auto har sikkert kraftig nok utstyr :) Edited September 16, 2015 by bilo3 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Saltværingen Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 God ide! Takk for tipset! Går ut fra det er vanlige gjenger på akslingen (ikke links)? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts