bilo3 Startet 9.April.2014 Link til dette innlegget Startet 9.April.2014 Da har vi kjøpt oss ny båt, og da må vi jo lage en ny tråd !! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Nå er den bunnsmurt og snart klar til sjøsetting. Skal skifte registerreim på motoren, montere nye lanterner og litt annet småtteri, så skal den ut på bøljan blå !! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Da var registerreima skifta !! Motoren er en yamaha F100, altså en firetakter på 100hk. Registerreima var en smal sak å skifte. Jeg brukte ca 0.5 time, inkludert leiting etter verktøy. Sånn ser registeret ut. Det er piler på reimhjulene på kammene, og de skal peke mot hverandre. På veiva er det et hull i reimhjulet, og det skal stå rett over et merke i motorblokka. Som sagt, en enkel og grei jobb :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 bytta/sjekka du strammeren også? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Strammeren var som ny, så den bytter jeg neste gang ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Må vel få tatt reima på min F115 til sommeren - så jo ikke akkurat avskrekkende ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Neida, så lenge du har en avtrekker (tæsj) for å få løs svinghjulet så er resten plankekjøring. Det er tre hull i toppen på svinghjulet, og der kan man feste avtrekkeren. IKKE prøv å dra løs svinghjulet etter startkransen, for da han det bli skjevt !! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 har svinghjulsters, og er det ikke hull som passer så får jeg borre noen nye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 I dag har jeg funnet ut at gasserne på motoren sansynligvis trenger en rens og ei justering. Oppdatering kommer :) https://baatplassen.no/i/topic/110342-merkelig-syndrom-med-yamaha-f100-feiljusterte-forgassere/ Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Det ble lite oppdateringer her, men det har jo skjedd litt siden sist ! begge bensinpumpene og alle forgasserne var fulle av eir og dritt, så disse ble rengjort nøye. Den nederste forgasseren er skadd av eir / tæring, så på tomgang går motoren kun på 3 sylindre. Har fått tak i ny forgasser, så den skal skiftes snart. Må opp med båten for å skifte styring nå snart uansett, så da blir det forgasserbytte og vårservice samtidig. Styringa som var montert i båten var hydraulisk, men beregna for motorer opp til 50-60hk. Denne er det nå lekkasje på, så den skal byttes ut med styring fra Bosvik. den har vært brukt på en motor på 200hk, så det burde holde i massevis på min :) Skal prøve å oppdatere og kanskje legge ut noen bilder underveis !! Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Sleit med samme problemet på min F50. Nederste gasser var full av dritt og rustpartikler. jeg klarte meg med en rens. Men anbefaler STERKT å installere et stort bensinfilter med vannutskiller så slipper du mer tull med slikt... Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Nederste gasseren som er gåen hos meg og, og STORT bensinfilter med vannutskiller er montert :) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Da var båten kommet i hus, så i mårra blir det å begynne med demontering av den gamle styringa, og montering av den nye. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 9.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 Styringa ble bra den :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 (redigert) hva gikk du for? edit: det sto jo i en tidligere post :) Redigert 9.September.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 9.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 hvordan er båten å kjøre da? Ser jo ut som et greit skrog, ikke helt paddeflatt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bilo3 Svart 10.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Den er en drøm å kjøre ! Den tar bølgene fint, og slår ikke så mye som f.eks 19fots skibsplast. Sitter godt i vannet og. Det er ingen problem å gjøre brå sving i 30 knop. Da er det bare for passasjerene å klore seg fast :) Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Hei! Ser i noen av de første postene i denne tråden at du har lagt ut fine bilder og beskrivelse av hvordan du gikk fram ved bytte av registerreim. Jeg har en 50 hk Yamaha 4-takt som jeg gjorde forsøk på å bytte registerreim på. Har foreløpig ikke fått fullført prosjektet p.g.a. at jeg ikke har klart å løsne mutteren på svinghjulet. Har du (eller noen andre) gode tips til hvordan denne kan løsnes? Jeg har ikke funnet noen god måte å holde (evt låse) svinghjulet slik at det ikke går rundt sammen med mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 10.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Mitt beste tips er muttertrekker. enten luft eller elektrisk Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Klarer du da å løsne mutteren uten mothold på svinghjulet når du bruker muttertrekker? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 16.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 (redigert) Ja det gikk akkurat, men jeg har en kraftig muttertrekker da. Har du båten på henger så kan du jo dra den med til et verksted å få de til å løsne mutteren for deg. Rognan auto har sikkert kraftig nok utstyr :) Redigert 16.September.2015 av bilo3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 16.September.2015 Link til dette innlegget Svart 16.September.2015 God ide! Takk for tipset! Går ut fra det er vanlige gjenger på akslingen (ikke links)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.