Jump to content

Sandblåst, hva slags sparkel bør benyttes under vannlinja

Marnet 21

Recommended Posts

Siden du har sandblåst er det veldig sannsynlig at det er mange mikroskopiske hull i gelcoat. Forhåpentligvis har den som har sandblåst så mye kunnskap om sandblåsing på mykt materiale (gelcoat) at arbeidstrykket er saftig redusert. Ellers må du helsparkle. Bruk en to-komponent epoxysparkel som er spesifisert for bruk under vannlilja. Hva den heter er uvesentlig, Biltema, Hempel, Jotun eller International gjør samme jobb. De må som sagt bare være spesifisert FO bruk under vannlilja.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det finnes to typer epoxy sparkel eller sparkel til bruk under vannlinjen (litt forenklet).

En du ikke må prime etterpå. Som er tung å jobbe med, og tung å slipe. Men som du slipper å prime etterpå. Disse er veldig tydelig merket ofte med at det er til å bruke under vannlinjen og er vanntette i seg selv.

Og en type som du må prime etterpå for å bli vanntett. Disse er enklere å legge på, og lettere å slipe. Det er ikke alltid at disse merkes så tydelig med at de er til under vannlinjen. Men disse er ikke vanntette - slik som gelcoat...og herav påfølgende behov for vanntett primer.

Ved mindre reparasjoner bruker jeg den som er vanntett og til bruk under vannlinjen, der jeg ikke behøver å prime etterpå. Mens jeg ville anbefale deg å bruke de som er lette å jobbe med. (og prime må du vel uansett!)

Jotun har sin Finishing Filler som er til for mindre dybder/tykkelser opp til 3mm men lett å jobbe med.

Hempel har sin Profair Filler og Epoxy Filler.

Jeg skal ikke anbefale noe fremfor noe annet. Jeg har kun brukt slikt i mindre areal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...