sjagen Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg har tenkt meg på påskeferie i båten i år. Jeg ser at mange gjestehavner ikke åpner for mai/juni. Betyr dette at man ikke kan legge til, eller at de ikke tilbyr dusj, kiosk etc? Hva kan jeg forvente mht landstrøm? Er denne avslått? Må benytte diselvarmer mye, så fint med lading:) Jeg hadde tenkt meg på tur i triangel-området Smøgen, Oscarsborg, Risør og tenker at beste steder er å ligge i havner i byer/tettsteder. Bruk gjerne tråden til tips om havner utenom "mitt triangel" Quote RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Havner er som regel tilgjengelige, men strøm, vann, fasiliteter og service kan være stengt. Mange havner har egne hjemmesider med info rundt dette. Åpning av gjestehavner er individuelt. Det området du ber om tips til her, er så stort og fullt av gode steder at det knapt er plass i tråden. Så her råder jeg deg til å søke på forumet her, for strekkene er mye omtalt, samt benytte deg av www.havneguiden.no Men større gjestehavner i dette området vi trives i er Risør, Kragerø, Verdens Ende, Tønsberg, Holmsbu, Oscarsborg, Son, Hankø, Koster, Resö har vi alldri fått plass, Tanumstrand, Fjällbacka, Hunnebostrand. Dette er bare favorittene våre, Og mellom her er det mange flotte havner og et hav av uthavner som ikke blir nevnt... Lykke til og god tur Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg synes heller ikke vi skal glemme Drøbak Gjestehavn, midt i en flott liten sørlandsidyll av en by, som er verdt et besøk både titt og ofte. Havnen er åpen for sesongen med strøm og det hele. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjagen Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Takk for svar Julie III. Jeg har sikkert uttrykt meg uklart. Jeg har velbrukte havnebøker, lest på forumet, benyttet havner i området i menge år etc. Det jeg ikke har er erfaring med er april-tur i dette området. Noen havner har, som du påpeker, dette på nett, men f.eks. ikke lett å se om havna i Sandefjord er åpen med strøm nå. Kan selvsagt ringe til aktuelle steder, men tenkte at dette kanskje var av interesse for andre på påsketur i år. Spørsmålet er vel egentlig om du/noen vet om havner i området som har landstrøm tilgjengelig allerede nå i påsken? Quote RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Strøm er tilgjengelig fra Smøgen og Nordover til Strømstad. Vann kommer før påske i Hunnebostrand og Smøgen etter hva jeg har fått info om fra de lokale. Det er vann tilgjengelig på Tanumstrand, ikke i de vanlige vannpostene men fra en laang slange fra hotellet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Strom og vann tigjengelig I havna I Sandefjord. Toaletter og Duch tror jeg ikke aapner for 1.Mai Eneste er at de ikke begynner aa ta havneavgift for 1. Mai. men regner ikke med at det gjor noe Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Finna68 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Tradisjon tro er Son gjestehavn med serviceanlegg klargjort før palmehelga. Vi har utvidet gjestehavna med 300 m. Båser og longsideplasser. På den nye brygga er det fler strømuttak enn plasser. Gjestehavnvert på vakt fra fredag førstkommende. Havnegrillen vil bli klargjort og fyrt opp ca kl 1830. Se webkamera på www.sonhavn.no Vel møtt til påskebesøk! Vennlig hilsen Roger Finstad Havnesjef Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg synes heller ikke vi skal glemme Drøbak Gjestehavn, midt i en flott liten sørlandsidyll av en by, som er verdt et besøk både titt og ofte. Havnen er åpen for sesongen med strøm og det hele. Du har sikkert helt rett. Jeg er fra Drøbak og jobber der, så blir kanskje litt anderledes. Men er uansett ikke så begeistret for gjestehavnen, dessverre... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JørgenL Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Strøm men ikke vann i Stavern gjestehavn forrige helg :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bladfyken Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Marinaen i Valle på Telemarkskysten åpner i påska. Så regner med at alt er tilgjengelig, vann, strøm og sanitæranlegg med vaskemaskiner og tørketrommel. http://www.visittvalle.no/wp/?page_id=17 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Du har sikkert helt rett. Jeg er fra Drøbak og jobber der, så blir kanskje litt anderledes. Men er uansett ikke så begeistret for gjestehavnen, dessverre... Jeg er helt enig i at gjestehavnen i Drøbak har sine sider, og som storforbruker av både denne og Oscarsborg har jeg ganske mye erfaringer med de begge. Undertegnede er fra Nesodden og det er en perfekt dagstur med barn eller besøkende med en tur til Drøbak for kino, restauranter, forestillinger eller rett og slett bare en knall bra kebab få skritt fra båten. De sanitære forholdene er helt toppers, nytt og rent. Men dessverre står Frogn kommune til fullstendig stryk med hensyn til at det ikke er noen havnevakt eller andre til å overse havnen. Resultatet har vært at enkelte lokale båt eiere legger sin egen båt der for sesongen, uten en gang å gidde å betale. Og ingen reagerer nevneverdig. Praktisk da med egen båtplass midt i byen.... Så hva med borgen da, indre oslofjords store møtested? Joda, vi bruker den mye og, rett og slett på grunn av nettopp atmosfæren, historien og omgivelsene. Men jaggu er det mye å sette fingeren på der og, de sanitære forholdene er mildt sagt elendige med urgamle toaletter og ingen dusjer. I tillegg kommer store problemer med strømmen når havnen fylles opp. Og havnen fylles opp av svært mange etterhvert faste beboere, som er svært så husvarme, og enkelte av disse lager mye støy. På pluss siden er at borgen ihvertfall har oppegående flinke havnevakter som loser deg inn på ledige plasser, og sørger for å få inn havneavgiften fra alle. Flott initiativ med den nye havnekroa, selv om mange mener, også jeg at maten har vært av veldig varierende kvalitet. Men vil vi fortsette å bruke begge havnene, jadda i massevis, for det er stedene vi er så glad i. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg er helt enig i at gjestehavnen i Drøbak har sine sider, og som storforbruker av både denne og Oscarsborg har jeg ganske mye erfaringer med de begge. Undertegnede er fra Nesodden og det er en perfekt dagstur med barn eller besøkende med en tur til Drøbak for kino, restauranter, forestillinger eller rett og slett bare en knall bra kebab få skritt fra båten. De sanitære forholdene er helt toppers, nytt og rent. Men dessverre står Frogn kommune til fullstendig stryk med hensyn til at det ikke er noen havnevakt eller andre til å overse havnen. Resultatet har vært at enkelte lokale båt eiere legger sin egen båt der for sesongen, uten en gang å gidde å betale. Og ingen reagerer nevneverdig. Praktisk da med egen båtplass midt i byen.... Så hva med borgen da, indre oslofjords store møtested? Joda, vi bruker den mye og, rett og slett på grunn av nettopp atmosfæren, historien og omgivelsene. Men jaggu er det mye å sette fingeren på der og, de sanitære forholdene er mildt sagt elendige med urgamle toaletter og ingen dusjer. I tillegg kommer store problemer med strømmen når havnen fylles opp. Og havnen fylles opp av svært mange etterhvert faste beboere, som er svært så husvarme, og enkelte av disse lager mye støy. På pluss siden er at borgen ihvertfall har oppegående flinke havnevakter som loser deg inn på ledige plasser, og sørger for å få inn havneavgiften fra alle. Flott initiativ med den nye havnekroa, selv om mange mener, også jeg at maten har vært av veldig varierende kvalitet. Men vil vi fortsette å bruke begge havnene, jadda i massevis, for det er stedene vi er så glad i. Joda, beliggenheten er grei den. Men mener det meste gikk galt før, under og etter oppføringen. Et funkislignende hus, som på mange måter er lik bygget som ble revet, plantet på en åpen vindfull betongplass sammen med en skøytebane!! Og uten grønn beplantning, får ikke meg til å tenke Gjestehavn helt umiddelbart Den andre løsningen med maritimt miljø og fyrtårn var vesentlig bedre og mer et samlingspunkt ... Bølgebryterene er underdimmensjonert, og lagt på en slik måte at naboene på land registrerer at båter klasker i brygga flere ganger daglig. Innløpet er trangt og selve havna er litt trang. Plasseringer av plassene synes jeg også er rar. Det finnes en dame som er parkeringsvakt. Hun er gatas skrekk, men hyggelig på gode dager og hun har litt ansvar i havna. Sjekker feks betalingsautomaten Det toppet seg litt når skøytebanen ikke ble tatt i bruk de første årene pga ingen visste hvordan den brukes! så det var stor stas i vinter når den faktisk ble benyttet sv noen få. Budsjettsmell deluxe ble kronen på verket... Personlig mener jeg halve gamle båthavnen kunne vært gjestehavn på sommeren. Og flyttet de eksisterende bort til ny havn. Dette er en mye koseligere havn, og man har mer rundt seg og kortere avstander, bortsett fra kebaben da Ikke minst er det i denne havnen folk går tur og skaper liv.... Men dette er min personlige mening da Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 (edited) Strømmen i gjestehavna i Drøbak er helsikes skummel: Har en seilbåt med for liten motor, måtte bare gi opp og forsøke å snu båten for å gå ut i fjor, det var bare å klaske til brygga igjen og vente på stilla. Og jeg var ikke alene, det går en viss Bavaria ca 30 fot i Oslofjorden med merker etter nesten samtlige pushpits og pullpits den hadde på babord..... (Det er en STOR kunst å komme seg ut hvis man ligger innerst og skal ut på utgående strøm, glem det! Gå og ta en kebab istedet!) Edited April 10, 2014 by SIR DAY (see edit history) Quote --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Som sagt, er det mye å sette fingeren på i Drøbak Gjestehavn, men så er byen i seg selv verdt besøket, så da klarer man å leve med det. Joda vet god hvem parkerings "dama" er, ha sett vedkommende en gang i havnen på 4 år. Så kan man selvsagt si at man kan ligge på borgen og ta ferga over. For det første blir det adskillige hundrelapper hvis en famile på 4-5 stykker skal det, for det andre legger fergen nå bare til på sundbrygga, som er et stykke å gå hvis man eks skal bære handleposer, litt upraktisk. Jeg er ingen stor forsvarer av havnen, men byen. Og gjentatte mailer over flere år til kommunen har forblitt ubesvart fra deres side. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Fjellbacka har strøm, dusj og toalett operativt. Og en saftig havneavgift;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Kjenner jeg dem rett er det vel hoysesongpriser allerede. Fjellbacka har vel hoyeste havneavgift paa vestkysten, mulig Lilla bommen I Gjoteborg er dyrere. Liker fjellbacka, men de har priset seg ut, 70 kr. dyrere enn I Gribbestad I allefall off season Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
sjagen Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Takk for mange gode svar. Det ser vel ikke ut til at min bekymring om å finne havner med strøm i påsken var nødvendig. Det virker som om det kun var manglende info på nett hos noen havner som gjorde meg usikker på praksis. Spesielt takk til Finna68 og Son Gjestehavn for at de oppdaterer forumet i tillegg til sine egne nettsider. Må også kommentere at det virker som svenskene har litt bedre struktur på gjestehavn info generelt, kanskje fordi de er mer kommersielle... Er det noen som vet om gjestehavner i by/tettsted som ikke tilbyr landstrøm i påsken? Quote RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Er det noen som har oppdatert status over Holmestand og Horten? Horten har hatt "åpent" hele vintersesongen, med redusert gjestehavnsavgift, og faciliteter og vann avstengt (dvs åpent kun for fastboende) - men de har vel hatt strøm hele vintersesongen. Er det fortsatt vintersesong der? Holmestrand var et kaos sist jeg var der - man kunne betale dyrt for strøm på betalingsautomat, men fikk ikke strøm etter å ha betalt. Er dette utbedret? http://www.baatwiki.no/wiki/Holmestrand http://www.baatwiki.no/wiki/Horten Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Vi er i Moss nå. Jeg tror det er strøm her (ser andre båter er koblet til, har ikke sjekket selv). Det er flere båter her enn hva jeg hadde forventet. Betalingsautomaten er ikke kommet opp - de må gå glipp av mye inntjening. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Skjæløy Brygger mellom Larkollen og Hankø har strøm, vann, diesel (11,49) og åpne dasser. Forøvrig ikke noe særlig tilbud ennå? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Skjæløy Brygger mellom Larkollen og Hankø har strøm, vann, diesel (11,49) og åpne dasser. Forøvrig ikke noe særlig tilbud ennå? Kanskje det blir vårt neste stopp da - har ikke vært der enda. FWIW, båtwiki-artikler for Skjæløy og Moss: http://www.baatwiki.no/wiki/Skj%C3%A6l%C3%B8y_Brygger http://www.baatwiki.no/wiki/Moss Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Fruen var enda ikke blitt sjøsyk da vi passerte Sjæløy, og vi hadde god vind - så vi blåste helt avgårde til Fredrikstad. Dårlig med informasjon her. Fredriksstad gjestehavn, hvilken side av Kråkerøybrua er den? Vi endte opp på Kråkerøy Båtforening Nøkledypet. Svært lite informasjon om gjestehavna på internett utover "vaktnummer". Jeg prøvde å ringe 19:59, uten hell. Vi tenkte jo at longsideplassene var for gjester, så vi la til der og fortøyde vel og godt, for å finne en lapp på døra til havnekontoret: "longsideplasser 300 kr, plasser inne i havna 200 kr" - det var da svindyrt. Havnekontoret åpent fra 08 til 20. Dusj og vaskemaskin koster penger, toalett er gratis. Toalettet var åpent, dusj må man vel eventuelt ta på morgenen. Men nei, da treåringen trengte å bæsje var toalettet også låst - enda bra vi ikke fortøyde inne i havna (nei, vi har ikke septiktank). Med så dårlig servicetilbud er vi svært lite motivert for å betale 300 kroner ... Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Noen som vet hvordan tilbudet er i Kragerø nå? Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 I dag var jeg tidlig oppe, og gikk likegodt mot Sarpsborg mens resten av familien sov - men der var det lite å se. Jeg navigerte etter "Norgeskart", sjøkartene der stoppet opp før Greåker. Jeg hadde forventet å finne noe slags brygge like før brua, men ... nei. Rett etter brua ligger fabrikken og store skip ble lasset/losset - deretter så elva veldig "uren" ut, så vi snudde. Nå som jeg har sett på sjøkart og flyfoto ser jeg at man med ekkolodd og/eller bedre kart kunne kommet seg en kilometer ekstra og tittet bak neste sving, men ... ingen muligheter for å besøke Sarpsborg med båt tilsynelatende. Fredrikstad har utrolig mange bryggemeter, men alt er merket med "privat" og "fortøyning kun etter avtale". Det er litt synd, jeg synes det bør være mulig å gjøre småærender med båt; det burde være like enkelt å hensette en båt for et kortere tidsrom som en bil. I gamlebyen på Fredrikstad er det en båtforening som ikke har kommet seg skikkelig i gang med å sette ut båter enda - så vi fortøyde frekt og freidig like under krana for å få tatt oss en spasertur i gamlebyen. Det blåste opp og på et svisj var vi i Skjærhalden. Her er det i allefall åpent for sesongen, med betjent havnekontor. Skuldersesongpris 200 kroner for båter opptil 60 fot. Kanskje det er billigere i båtforeningen, men vi gadd ikke sjekke. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Lysekil tirsdag kveld: Plenty med gjesteplasser, strøm og vann. Har ikke sett noe havnevakt eller betalingsløsning. Hyggelig og hjelpsom betjening på Systembolaget:-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts