Jump to content

Septik slanger

Luka68

Recommended Posts

God kveld godt folk.

Lurer litt her nå.

Skal legge opp nye slanger og ny septiktank.

Så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe inn slanger fra Biltema som er til septik.

Disse skal vist være lukt sikre.

Men tok en prat i dag med en kar om dette, og han frarådet meg i og kjøpe disse slangene.

Biltema er jo som regel billigst på det meste.

Noen som har erfaringer og meninger om dette.???

Kvalitet koster. TESS Slange

DU ER HER: SLANGER (LAVTRYKK) > SPESIALSLANGER > SANIFLEX SLANGE

SANIFLEX SLANGE
Anvendelse
Septik avløp i lystbåter eller tilsvarende installasjoner.
Brukes av båtprodusenter og på lystbåter.
Brukere
Maritim/skip.
Innvendig
Sort, glatt butyl.
Utvendig
Hvit, glatt EPDM gummi.
Temperatur
-30 °C - +70 °C.
Merking
Rød spiralstripe med tekst "Sanitary Hose".
Merknader
Gass- og lukttett slange. Vakuum inntil 80 %.
bilde
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Legg dem opp slik at de er lette å bytte.

Du må uansett bydde de "gasstette" slangene etter noen år og om det er etter 4 eller 6 år er kun et kostnadsspørsmål om de er enkle å erstatte.

Ingen av disse gasstette slangene er evigvarende uansett, så tilgjengligheten til å bytte dem, har langt mer å si enn holdbarheten. Du merker fort når de ikke er holdbare lengre. Er du usikker på en slik slange, legger du en fuktig klut rundt en nyvasket slange og lar den være på i 8-12 timer og lukter på kluten.

Om du ikke bruker båten veldig mye, bør du tømme septik før du kommer i land, fylle opp med ferskvann (ca en-tredels tank) og slippe ut dette når du reiser ut neste gang. Stillestående saltvann lukter nesten mer septik enn septik etter noen dager.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vurdert å legge opp slike svarte PEM-rør? Har forstått det slik at slike rør brukes i dyrere systemer. I min båt la forrige eier opp slike, eneste plassen det er vanlige septikslanger er i overgangen fra dass til rør, ble litt skarp knekk der til å bruke rør. Nå bruker jeg gjerne dassene mer enn den vanlige båteier (daglig bruk), men likevel, det er i alle fall ikke rørene som lukter i min båt :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...