Fjordutsikt Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg har kjøpt 3 nye Varta vedlikeholdsfrie båtbatterier/fritidsbatterier à 105 Ah, disse har jeg tenkt å ha koblet sammen til en batteribank. Jeg har ankervinsj og thruster som er koblet til samme bank. Tidligere har jeg hatt 2 forbruksbatterier og ett startbatteri, men pga fingertrøbbel blir ofte startbatteriet stående tilnærmet tomt for strøm, da det ikke har fått god nok lading pga korte helgeturer, Jeg har et solcellepanel på 100 W som lader opp batteribanken, men ikke startbatteriet. Av ovennevte grunn har jeg nå bestemt meg for kun ha en batteribank hvor alle 3 batteriene er i bruk og som da blir ladet av solcellepanelet, håper jeg nå slipper å kjøpe nytt startbatteri annahvert år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Egentlig samme prinsipp ombord eg også, uten startbatteri. Batterimonitor står på investeringslista før startbatteri. Men eg har ein 24V forbruksbank i tilleg, sånn at eg kan tyvlåne litt startstrøm dersom eg glemmer å passe forbruk i uthavn. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det går jo helt bra det så lenge du ikke tømmer batteribanken med kjøleskap el. l. Jeg kjøpte meg ladeskillerelé og eksterne laderegulatorer til dynamoene så jeg kan få smartlading av inntil fire banker fra to ganske små dynamoer på rekordtid. Greit når man har kort motortid ut til reisemålet og det gir batteriene gode muligheter til å vare i mange år. Ladeskillerelé eliminerer fingertrøbbel. Har tenkt til å montere solcellepaneler også da jeg ofte ligger i lengre tid uten landstrøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Hva med å sette inn en dual regulator for solcellene. Denne har tilogmed innebygd Ah/Wh måling av akkumulert lading, og remote panel med ledning følger med: http://www.aliexpress.com/item/20A-12V-24V-EP-EPIPDB-COM-Dual-Duo-Two-Battery-Solar-Charge-Controller-Regulators-with-MT/549753337.html Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 (edited) Har tenkt til å montere solcellepaneler også da jeg ofte ligger i lengre tid uten landstrøm. Jeg bruker ikke landstrøm, båten har ikke opplegg for dette - har dårlig erfaring med det på en båt jeg hadde hvor dette ikke var riktig installert - enorme tæringer iløpet av 8 uker!! Litt utenom sakens kjerne dette.... Edited April 9, 2014 by Fjordutsikt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Hva med å sette inn en dual regulator for solcellene. Denne har tilogmed innebygd Ah/Wh måling av akkumulert lading, og remote panel med ledning følger med: http://www.aliexpress.com/item/20A-12V-24V-EP-EPIPDB-COM-Dual-Duo-Two-Battery-Solar-Charge-Controller-Regulators-with-MT/549753337.html Jeg har denne regulatoren til solcellepanelet: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=6910376&wt_ga=6325439265_45422973345&wt_kw=6325439265_pr%201010&gclid=CMiE6Z6k1L0CFeEGcwodjZYAjg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jeg var sikkert litt uklar. Det jeg mente var å beholde opplegget slik det er, men sette inn en DUAL regulator slik at både forbruksbank og startbatteri får påfyll. Personlig ville jeg også fått på plass ladeskille f.eks slik DieselDahl foreslår, så unngår en å tappe ned startbatteriet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Billigste og enkleste løsning om du nekter å har landstrøm osv osv, er å sette en skillebryter (koster sikkert ikke stort mer enn en tiendel av en båtlapp) mellom en av de tre batteriene og de to andre. Da har du "liksom" et startbatteri som ikke blir tappet ned av varmeapparat i starten og slutten av sesongen og kjøleboksen i ferien. VHF, Lensepumpe og vinsj, bør kobles direkte på "startbatteriet", og dette bør holdes avskilt fra resten av batteriene mens dere ligger å bare er deilige på ferie, men om da så "startbatteriet" er ikke har blitt tilkoblet fingerproblemer eller hva det var, så kan man bare vippe over bryteren og hente startstrøm fra restene på forbruksbanken. Ergo, er det samme tanke du har i dag, men la det være mulig å holde ett batteri adskilt fra de to andre og heller koble alle tre sammen når du trenger det. (når du skal lade, er det et godt tips) RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.