Jump to content

Varierende priser på brukte båter.


Marwin

Recommended Posts

Prisene på bruktbåter varierer mye....

En ting er at prisene blir forsøkt skrudd i været på våren og synker gradvis etter sommerferien.

En annen ting er at mange kanskje ser mere på årsmodellen og ville motesprang enn egenskapene på båten.

Personlig ville jeg heller kjøpe en godt vedlikeholdt båt fra 90-tallet (eller tidligere) enn en forholdsvis ny "pølsebu-båt" av polsk fabrikat, med dårlige sjøgenskaper i litt rufsete vær (som man KAN råke ut for..)

BETYR årsmodellen så mye egentlig?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Finnes mange fine godt bygde båter fra 80-90 tallet.

Motoriseringens standard og tilstand og øvrig teknisk tilstand er jo uansett det viktigste.

Ville kanskje ha foretrukket en 25 år gammel båt med 5 år gammel motor mot en 10 år gammel båt med 10 år gammel motor. Særlig når prisen på førstnevnte trolig er lavere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så lenge kvalitetskontrollen er opprettholdt så er det ikke noe stort problem å sette ut produksjonen til Polen! flere renomerte merker som f.eks Windy og Askeladden har flagga ut produksjonen. Tror neppe det går på bekostning av kvalitet.

 

Som dere sier så handler bruktbåt for meg 95% om motor og tekniske løsninger/stand.. alt det andre kan fikses enkelt og lett, om det ikke er noen strukturell feil eller skade i konstruksjonen! man ser lett ved førte øyekast om skuta er bra vedlikeholt eller ikke

 

Priser på en bruktbåt vil altid variere mye pga av forskjellig type instalasjoner og utstyr!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå høres det ut som moderne utseende er synonymt med dårlige sjøegenskaper, slik er nok ikke verden. Det konstrueres mye bra skrog også nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det for få av oss som fokuserer på sjøegenskapene?

Nei, det er nok av dere.

 

Er det for mange av oss som heller ser på style, utseende og kun kjører innaskjærs?

Ja, de er det for mange av.

 

Er det for mange av oss som foretrekker en båt uten HT sør for Sinsen - Bergen?

Nei, de er det for få av.

 

Fra spøk til alvor, jeg er enig med deg i at tilstand, motor osv. er viktigere enn å henge seg opp i produksjonsår. Det blir jo helt forskjellig fra bilmarkedet der man stort sett triller en bil ut av butikken, kjører den et visst antall år med nødvendige reparasjoner og vedlikehold, og til slutt triller den inn i pressa og komprimerer den til en klump. Det blir litt lettere å sammenligne pris hvis man er ute etter en 2011 mod. V70 med D3 motor enn en 1991 mod P35, hvor kanskje motorer er byttet og skuta påkostet mer enn den selges for.

Link to post
Share on other sites

 

Nå høres det ut som moderne utseende er synonymt med dårlige sjøegenskaper, slik er nok ikke verden. Det konstrueres mye bra skrog også nå.

"Moderne utseende", hva er det?

Pølsebu-båt?

Hvor de har latt innredningen styre for-skipet, slik at det er blitt temmelig butt?

Prøvd å gå med slik båt i motsjø noen gang? (Frykter jeg erter på meg mange stolte ny-båteiere nå) :pray::blush:

 

Ja, det konstrueres noen bra skrog nå også, men hvordan ser innredningen ut da? Og hva kan de brukes til?

Hva er et bra skrog?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Får hive meg på denne diskusjonen jeg også. Jeg har gått i dårlig vær i båter fra 80-tallet med elendige sjøegenskaper, og med suverene sjøegenskaper. Men; jeg har også gått i dårlig vær med nye båter med suverene sjøegenskaper også.

Båtens design har mye å si på båtens sjøegenskaper, det er vi vel skjønt enig i alle mann.

Men hvis man ser på hvor - og når fritidsbåtene brukes, spiller det vel liten rolle om man har båt med gode eller "dårlig" sjøegenskaper. Langs Sørlandet, inn Oslofjorden, langs svenskekysten trenger man vel strengt tatt ikke en båt som har særlig gode sjøegenskaper i form av myk gange i mye sjø etc. Langt på vei de fleste som er på ferie har god tid og kan ligge en dag eller to ekstra å vente på været om det skulle bli mer bølger enn hva som er behagelig å gå i. Uansett, en fritidsbåt med begrenset størrelse, uansett sjøegenskaper blir "ubehagelig" å gå med i mye bølger, noe som igjen fører til at barnefamilier eller voksene folk på tur kanskje gjerne blir liggende en dag eller to ekstra for å vente på bedre vær.

Man hører vel ikke ofte om at fritidsbåter går ned pga. vær . Om det skyldes godt sjømannskap eller båtens egenskaper vites kanskje ikke..

Men uansett: man må velge båt ut i fra bruksmønsteret. Trenger man god plass, blir kanskje plassbehovet prioritert på bekostning av sjøegenskaper. Vil man bruke båten i ruskevær og hele året, blir kanskje sjødyktighet prioritert framfor plass.. Kompromisser finnes dog de også..

Link to post
Share on other sites

i gamle dager var båter ganske solid bygd

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang: Ikke noen hemmelighet at jeg liker trail-bar båt... Men denne ble litt for stor:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=220254024792222&set=a.151114711706154.36080.151112085039750&type=1&theater

 

 


Vil man bruke båten i ruskevær og hele året, blir kanskje sjødyktighet prioritert framfor plass.. Kompromisser finnes dog de også..

Just presis. Men synes det er langt mellom dem...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er det for få av oss som fokuserer på sjøegenskapene?

Er det for mange av oss som heller ser på style, utseende og kun kjører innaskjærs?

Er det for mange av oss som foretrekker en båt uten HT sør for Sinsen - Bergen?

 

Det høres litt ut som om trådstarter synes det er et problem at for mange foretrekker andre båter enn han selv gjør. Synes det er en litt spesiell tilnærming til denne diskusjonen.

 

Selv er jeg på jakt etter seilbåt om dagen, og kommer trolig til å lande på noe som du kanskje ville betegne som en flytende campingvogn. Men når hensikten er båtturer langs svenskekysten med familie og små barn et det akkurat hva vi trenger. Og ikke kommer jeg til å være bekymret for å komme ut for dårlig vær heller. Men hvis jeg syntes det var festlig å oppsøke dårlig vær ville jeg kanskje valgt annerledes.

 

Til det opprinnelige spørsmålet, om årsmodellen egentlig betyr så mye, så er min påstand at ja, den gjør gjerne det. For selve båten betyr det minimalt, plastskroget kan vare nesten evig. Men gammel båt betyr stort sett også gammel motor, seil, kabling, elektronikk, rørsystem osv. Og på tilbehørssiden eldes det fort.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg har jo forresten selv en båt som går i kategorien lite sjødyktig...halvplanende snekke. Relativt brei i forskipet, og tilnærmet flat bunn med kjøl fra baug til akter. Har før hatt både seilbåter og motorbåter større enn den jeg har nå som har vært "gode sjøbåter". Men jeg har enda til gode å savne disse sjøegenskapene, da vi har to små barn å ta hensyn til når vi drar på båttur. For vårt bruk ville en "nyere" båt med god plass vært å foretrekke framfor en eldre båt med mindre plass og bedre sjøegenskaper. Jeg må si meg enig med innlegget til 4_Vinder angående båtvalg.

Link to post
Share on other sites

Er det for få av oss som fokuserer på sjøegenskapene?

Er det for mange av oss som heller ser på style, utseende og kun kjører innaskjærs?

Er det for mange av oss som foretrekker en båt uten HT sør for Sinsen - Bergen?

Vi har vel alle forskjellig smak, økonomi og behov. Ut i fra disse kriteriene velger vi båt.

Finnes det noen fornm for statistikk som viser at "pølsebuene" er overrepresentert ved ulykker til sjøs? Vil nesten tro at statistikken fort kan vise det motsatte.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Vi har vel alle forskjellig smak, økonomi og behov. Ut i fra disse kriteriene velger vi båt.

Finnes det noen fornm for statistikk som viser at "pølsebuene" er overrepresentert ved ulykker til sjøs? Vil nesten tro at statistikken fort kan vise det motsatte.....

Det vil nesten jeg også tro...

Link to post
Share on other sites

Hva handler denne tråden om? Varierende priser på båter, eller sjøegenskaper på ny vs gammel båt? Selv synes jeg nyere båter som min har bra nok sjøegenskaper og den ser heldigvis ikke så sliten og slitt ut som de eldre båtene. Hver sin smak!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fasitsvar på gode båter med lite problemer er etter min mening en velholdt norskbygget halvplaner gjerne lukket med Yanmar motor og strak aksling som er montert i en heltrukket kjøl. Må jo føye til att dette er min mening og er klar over at det som er Rigtig for meg ikke nødvendigvis er Rigtig for andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...