Gleden 2 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 hei. har en tohatsu 9,9/hk. må ha en like retter, kan jeg ta en lader og koble ledning i den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Her må du nok forklare litt nærmere hva det dreier seg om. Skal du lade et batteri fra motoren, eller hva er det du vil gjøre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gleden 2 Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 lade batteriet... lite gele batteri eller bly Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Her må du snakke med motorleverandøren eller få tak i instruksjonsboken for samme type motor. Trolig er det et spenningsuttak på denne motoren, men du må finne ut hvilken spenning dette er: Antall volt og om det er like- eller vekselsspenning. Det er også viktig å vite om / hvordan spenningen varierer med motorturtallet. Først da kan vi si om spenningen egner seg til å lade batteri, eller eventuelt for en batterilader. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allegro27 Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Mulig jeg er litt på tynn is her, men hva skal du bruke strømmen til ettersom du trenger en likeretter? Hvis det bare er for lanterne kobler du lanterna rett på motoren, er det for å ha et batteri mellom forbruker og motor tror jeg du kan koble motoren rett på batteriet.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Motorspenningen må ikke kobles til batteri hvis ikke spenningen er beregnet for dette. Resultatet kan i verste fall bli overstrøm og brann. Derfor er det viktig at du finner ut hvilken spenning dette er. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allegro27 Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Det er helt riktig Dreamer. Men strømkilden på en liten påhenger uten dynamo begrenser seg vel såpass at det ikke er noe fare for "overstrøm" og brann? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts