Jump to content

VP 270, har Biltema impeller som passer?

ipo

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vet om det er noen av dei inpellerene på temaen som kan passe på 270 drevet? Er den eneste måten jeg kan få sjøsatt skuta til påsken. Jeg har kikka selv men finner ikke eksakt der det står 270 på noen av dei

Glans! Jeg var i tvil selv etter å ha studert tegningene men båtfolket forklarte jg måtta ha! Fikk ikke vannet opp i blokka, mye grunnet manglene nippel på toppeb av drevet, jeg kommer ikke på i farten hva det heter. Jeg skal hente resten av delene jeg fikk med når jrg kjøpte b20 motoren, er mindre drev, håper det er slik der, ellers lager jeg en i rustfritt stål. Synest igrunn inox og alu er dårlig kombo, sliter med å få ut dei to skruene som fester drevet til gafflene på hekken( som jeg heller ikke kommer på hva heter no) som dere forstår er jeg fersk i dette, og takker meget for hjelpen jeg får! Er jeg virkelig heldig så får jeg testet båten i helgen! Enda bedre er det om det faktisk er weber forgassere som ligger i en eske jrg skal hente! Er skeptisk til disse solex forgasserene, på øyekast og motor test så slukte dei en kanne med bensin før motoren blei varm! ;-)

Jeg skal demontere drevet for å sette på ny belg! Er det noe kjennte saker/problemer jer må se etter når det først er av så jeg ikke får noen overaskelser etterpå?

Adeneno! Congrats, du er blitt den nye mentoren min ;-) bei var uvitenhet! Jeg sier mentor men mer som spølk, disse karene er oppvokst i båt men aldri slik type drev har vært i deres eige! Vi får det til å puttle å gå! Er mye det som er det viktigste. Er ikke lenge igjenn no! Fikk en liten henger til emd deler, mye av det går i bosset, bla ett 100drev, fikk no med en ny svinghjuls adapter og en bra bråte med slanger og inox slange klemmer! Fikk av drevet skal sette på ny belg etter att jeg har sveist nippelen for kjølevannet! Den gammle oljen var faktisk klar og fin i fargen så er ikke mye vatn som har vært der! Ellers er det litt til elektronikk og muligens jeg setter på nye solex forgassere av en lott mer avansert type enn det heg har satt på under oppstarten! Spørst bare hvor enkelt det blir for en nybegynner å stille inn ;-) men vi ser!

Les på forumet her, det er guider og svar for det meste, og vær påpasselig når du setter dette sammen igjen, det kan være trangt å få på belgene, og er de ikke skikkelig på går det veldig dårlig.

Enkelte belger har en side som skal opp, og det er et spor belgen skal sitte i osv. og dette er viktig å få riktig.

Det samme med drevet, fyll på ny olje, vanlig motorolje, og sett på NYE o-ringer på alle tre åpningene.

Edited by adeneo (see edit history)

jepp jeg benytter meg av forumet for det det er verdt! :D men jeg forstår jo hvorfor jeg ikke fant svar ang impeller på drevet, det var jo litt værre, hehe

jeg skal prøve mitt beste å montere dette riktigt! takker for svar gutter/menn! setter pris på dette!

Når vi er innpå biltema, kan jeg uten stort tvil kjøpe turteller, oljetrykk og vanntemp der som jrg mo terer i båten? Slik jrg forstår så er slike følere og givere noe standardiserte?

dårlig med det utenom turtelleren til bensin innabords. MEN det er ikkje alltid den presenterte tallverdien i seg sjøl er så himla nøye, det er evt forandringer i den som er mest interessant. Og det vil komme frem sjøl om verdien på giveren er litt feil.

jeg vil tro att om en kan putte på oljetrykkmålere på en volvo bil, så kan en putte det på samme motoren selv om den flyter på vatnet, correct me if am wrong!

slik som du sier plutonium så er det bare en indikasjon uansett, jeg vet att på bil så ender mangen med å skifte ut givere om det er forandringer, for så å feilsøke problemer med selve motoren.

er vell litt slik som mangen som har kjøpt seg nye dynmoer der det viste seg det var ladelampen som var gåen :p

anyways! jeg er i allefall mest ute etter å få en indikasjon på temperaturen siden motoren er nyoverhalt, og er ikke bare 10min med vannkos jeg ønsker, hehehe

ledningene i båten er pr i dag et mysterium av sammenkoblinger, så i moirgen blir det forhåpentlig vis frem med avbiteren og kutte rent!

jeg skal ikke krangle på att jeg kan putte inn målerene, jeg spør siden jeg i teorien tror det går, men vil ikke bomkjøpe noe heller :D og vil spare tid på vedlikehold så mye som jeg kan :D

takk for svar, la flere svar hagle! :p ha en god søndagskveld alle!

Ikke lett å si - mange målere og givere går om hverandre,men ikke alltid.....

Ellers oppfatter jeg at du nå har lagt impellergreia død - vil nå bare si at når det gjelder impeller, olje og oljefilter, så er det såpass vitale deler for framdriften at da skipper jeg BT. Imidlertid kjøper jeg mye annet der :-)

jeg har ikke handla noe vitalt på temaen! for slik som jeg blei fortalt så skulle det ligge 2 impellere på drivlinjen, her blir jeg forklart att jeg bare har en :D noe som stemmer, men drevet fikk seg en overhaling, nye oringer, ny olje

en annen ting jeg tenker på er hvor mye en bruker båte, hva str det er, så mener jeg det mer avgjører om jeg kjøper en belg til 900kr av volvo penta, eller om ejg kjøper på temaen, helt klart, jeg kommer ikke til å bruke båten mer en maks 150timer i sommer, båten skal under tak til høsten, så ser jeg ikke poenget med å kaste ut 2000kr ut glaset når jeg bytter slikt for sesongen uansett.

forskjellen er om en har en båt til 2mill, 49foter, 670hk, 6 stk som sover i båten til en hver tid, og 3000timer pr år, ja! da kjøper en orginalt!

Dersom knutebelgen ryker og båten synker spiller det vel liten rolle hvor mange timer du har kjørt, hvor mange som sover i båten, og forsåvidt også hva den kostet, på bunn ligger den uansett, uten at jeg påstår at Biltema sine belger er noe dårligere, det får være opp til hver enkelt å avgjøre!

nei jeg vetta faen, for meg spiller jo pris en rolle hva deler en kjøper! om så få hadde kjøpt tema sine belger som det gies utrykk for så hadde nok ikke biltema hatt dem i produksjon og salg i det hele tatt :) jeg har i alle fall en belg fra biltema, sykker jeg pga belgen har røket, så skal jeg heller legge meg paddeflat her inne, og fortelle att jeg har vært for kjipen på å betale for orginale VP belger, også skal jeg fra da av kjøpe orginale. Men i mitt tilfelle så skal ikke båten brukes mye i sommer, for den skal på land og overhales helt for å få ting som jeg vil, sommeren blir bare prøve. Ser uansett at det er sterke meninger om hva som er rett og galt mtp slitedeler- så det er i allhovudsak ikke tema her. akkurat no er det instrument ;D

Nja, sterke meninger om slitedeler er det vel nødvendigvis ikke, jeg legger igjen en del tusenlapper hos Biltema hvert år og synes det er helt greit, men samtidig så er alt jeg noen gang har kjøpt på Biltema av heller dårlig kvalitet.

Man får det man betaler for, og i mange tilfeller så er det helt unødvendig å betale for mye, men når det kommer til vitale deler som holder båten din flytende, eller for den saks skyld slitedeler til en marinemotor som har en nypris på et par hundre båtlapper, så er det ikke alltid like lurt å spare en hundrings eller to hos Biltema, men igjen, det er opp til hver enkelt.

jau jeg er enig asså, hadde det ikke vært for att volvo penta aldri sendte avvgårde delene til meg som jeg hadde bestillt så hadde jeg montert VP belg, men når dem ikke reagerer på en og halv uke, så venbter jeg ikke :D men det får være en anna historie :D