Jump to content

Perkins 4.108M som ryker godt spes. når kald

Sandvik28

Recommended Posts

Hei, jeg er en ganske fersk når det kommer til dette emnet.

Har en Perkins 4.108M motor i min Sandvik 28 jubileum, som ble innkjøpt i fjord høst.

Problemet er at når den startes opp trenger den endel gass for å starte og den ryker meget godt når den er kald, noe som avtar endel når den er varm da går den også pent på tomgang.

I følge min erfaring med motor selv er det olje røyk som er såkalt "blårøyk" og ikke svart som ubrent diesel.

Fikk kjørt bort ca 300-400ltr. diesel fra medio august til slutten av oktober selv, båten fungerer fint og motoren fungerer tilsynelatende fint.

Skal igang med olje og diesel filter bytte nå samt olje.

Er det noe annet jeg bør gjøre, gå over for å få den til å starte lettere og gå pent på tomgang når den er kald.

Motoren har fått en overhaling vinteren 2006/07 ble det sagt av tidligere eier, kvitteringer er fremlagt og fulgte med båten av diverse pkn.sett lager og sylinder foringer +++

Normalt går vel en slik motor 150 - 200 i sessongen hvis en er iverig bruker.

Noen tips og råd taes imot med stor takk!!

Velkommen til Baatplassen.

Min erfaring med dieselmotorer, er at med overhalte brennstoffventiler (dyser) riktig stilte ventilklaringer og en motor som ikke er utslitt så skal den ikke røklegge havna.

Nå sa du vell ikke noe om alderen, og hvorfor er motoren overhalt?

På 70 tallet sa jeg at Perkins hadde en svakhet og det var at en måtte skifte sjøvannimpelleren hver

3 måned ved kontinuerlig drift

Du burde skifte sjøvannimpelleren hvis den er noen år.

Ved et søk på Perkins 4.108M her på Baatplassen har du lesestoff ut Påsken.
Har du mulighet til å sjekke at det bare er ren diesel på tanken så gjør det,.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

På min gamle perkins 36 hk så måtte jeg justere ventiler og bytte gummipakning på ventilene. Den skal gjøre at olja renner tilbake og ikke går ut i forbrenningskammeret.

Hadde også dysene til sjekk, brukte et verksted for landbruks maskiner. Denne motoren brukes ofte i de. Bare lever med datablad så de vet trykket. Billigere en båt mekkere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...