Sandvik28 Startet 10.April.2014 Del på Facebook Startet 10.April.2014 Hei, jeg er en ganske fersk når det kommer til dette emnet. Har en Perkins 4.108M motor i min Sandvik 28 jubileum, som ble innkjøpt i fjord høst. Problemet er at når den startes opp trenger den endel gass for å starte og den ryker meget godt når den er kald, noe som avtar endel når den er varm da går den også pent på tomgang. I følge min erfaring med motor selv er det olje røyk som er såkalt "blårøyk" og ikke svart som ubrent diesel. Fikk kjørt bort ca 300-400ltr. diesel fra medio august til slutten av oktober selv, båten fungerer fint og motoren fungerer tilsynelatende fint. Skal igang med olje og diesel filter bytte nå samt olje. Er det noe annet jeg bør gjøre, gå over for å få den til å starte lettere og gå pent på tomgang når den er kald. Motoren har fått en overhaling vinteren 2006/07 ble det sagt av tidligere eier, kvitteringer er fremlagt og fulgte med båten av diverse pkn.sett lager og sylinder foringer +++ Normalt går vel en slik motor 150 - 200 i sessongen hvis en er iverig bruker. Noen tips og råd taes imot med stor takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 (redigert) Velkommen til Baatplassen. Min erfaring med dieselmotorer, er at med overhalte brennstoffventiler (dyser) riktig stilte ventilklaringer og en motor som ikke er utslitt så skal den ikke røklegge havna. Nå sa du vell ikke noe om alderen, og hvorfor er motoren overhalt? På 70 tallet sa jeg at Perkins hadde en svakhet og det var at en måtte skifte sjøvannimpelleren hver 3 måned ved kontinuerlig drift Du burde skifte sjøvannimpelleren hvis den er noen år. Ved et søk på Perkins 4.108M her på Baatplassen har du lesestoff ut Påsken.Har du mulighet til å sjekke at det bare er ren diesel på tanken så gjør det,. Redigert 10.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sandvik28 Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Takk for filmen men det du sier er at bør sende dysene for sjekk/overgang og justere ventiler? Impeller skal jeg bytte Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 På min gamle perkins 36 hk så måtte jeg justere ventiler og bytte gummipakning på ventilene. Den skal gjøre at olja renner tilbake og ikke går ut i forbrenningskammeret. Hadde også dysene til sjekk, brukte et verksted for landbruks maskiner. Denne motoren brukes ofte i de. Bare lever med datablad så de vet trykket. Billigere en båt mekkere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Start med å sjekke at ventilklaringene er riktig.. Ryker det like ille. Bør ventilene ut for kontroll og les manualen for å få rett trykk. Det står vell noe i papirene om hva de har kontrolert/skiftet?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.