Jump to content

Lekasje i dør på seilbåt

Gypsea

Recommended Posts

Hei Hei, først vil jeg bare si at jeg er rimelig fersk her på forumet. Jeg har nylig kjøpt meg en 22fots glassfiber seilbåt. Jeg har funnet ut at det er en lekasje i eller rundt listen på døren på båten. Døren er slik at du setter i to plater og drar på taket. På innsiden av døren kan jeg se at det er forekommet fuktskade i treverket. Jeg øsnker ikke å bytte selve listen og da eventuelt døren. Er det noen her som har erfaring eller troen på at det er mulig å bare pusse ned lister rundt døren. For for så olje med linolje og tette rundt og litt inni dørlist med Tec7? Ønsker altså å få det helt tett :) Det er litt gammelt og fuktig treverk som ikke er tipp topp. Noen tips?

Fint med ferske seilere her! Velkommen.

Det er fint om du legger ut noen bilder av lukekonstruksjonen og treverket, så blir det lettere å gi råd.

Det du har opplevd er ikke unormalt. Tipper det er vann som lekker inn i bunnen av rammesporet til luken. Er der ikke dreneringshull i bunnen av sporet?

Tidligere har det nok vært lakket som har gjort det vanntett og dreneringen har ledet bort vannet. Så er lakken slitt over mange år og er nå utett og vann trenger inn i finerplatene under og på innsiden. Og da er forfallet igang.

Igjen, legg ut noen bilder. - som er en veldig kjekk måte å dokumentere ting du lurer på.

Takk for tilbakemelding. Jeg har ikke noen super gode bilder akkurat nå men her er vertfall et av selve døren. Nei der er ingen dreneringshull i sporet :(. Det er kun sporet hvor dørplatene sitter. Kanskje jeg kan lage en en form for drenering der da? Her samler det seg altså en del vann som renner fra dørplatene. Det høres ut som det du sier, at det er godt slitt og at treverket oppfører seg som en svamp.

bilde

Skal ta noen skikkelige bilder av selve treverket. Takk!

Redigert av Gypsea (see edit history)

Det du kan gjøre, er å lage et trekk av kalesjestoff som du monterer med trykknapper eller lignende. Lages slik at det ikke kommer vann direkte eller indirekte på lukepkata eller i sporet.

Dersom du ikke har sprayhood, ref bildet, så er nok det en av årsakene til at det kommer vann på luken og i sporet. Sprayhood vil løse det meste her igrunn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...