Retox_93 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Har en Fm s22 med vann i olje. kjøpte den nylig og eieren viste ingenting om den. Er det noe tettering/simring i vannpumpa? Prøvde å lese noen skisser, men ble ikke særlig klok av det. Noen som har skrudd på disse motorene? Tenker det kan være enten vannpumpa eller toppen evt topppakningen. Håper virkelig ikke at toppen er sprukket Spørsmålet er = Er det simringer i vannpumpa som kan gå lekk ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 I min er vannpumpen bare messingtannhjul bak et messinglokk. Ingen gummi, ingen slitasje. (Dog har jeg modellen før s22) skru av lokket på vannpumpen og du skal finne... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Victoria1 Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Slitasje i aksellagring i pumpehus , aksling og simring er vanlig årsak til vann i oljen på disse motorene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Da blir det bytte av det. Har åpnet veivluka og prøvd å pumpe ut mest mulig, men er forsatt mye groms igjen. Noen som har en grei metode får å få ut alt ? Oljepumpa mi sliter med den tykke olja. Har også tannhjulspumpe. Fikk tak i en delemotor, men den hadde impeller pumpe og de passer ikke . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Mener at disse tannhjulene ble laget for ettermarked, men husker ikke hvor og av hvem. på http://fm-motor.no/ er det fortsatt liv og herremannen der på verksted har nok det du trenger. Men bør kanskje være sikker på at feilen er lokalisert. Kan jo ikke 'kaste bort' fm-deler i disse dager Ang olje så har jeg brukt en slik vakumsuger fra BT, du pumper opp trykk, så suges det stille og rolig ut. Åpner du lokket på veivhuset kommer du til med litt grov slange. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Veivluke på en S motor ? Den var ny for meg, å fjerne veivluka var jo en av de tingene de sparte utgifter på da motoren ble konstruert. Har lest en plass at tannhjulspumpe ble brukt mens de ventet på å få impellerpumpa fra leverandør. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Uff da, blir for moderne for meg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Moderne ? Er veivluke på min sleipner ifra 1929 . :) men liker bedre de motorene med åpent veivhus ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Og det er luke på både s-22 og s-2 . Har en s2 delemotor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jeg har hverken S 2 eller S 22, jeg har 2 stk S 15 og de har ikke veivluke. Trodde disse S motorene var likt konstruert jeg. Vil ikke krangle om noe jeg ikke er 100% sikker på Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.