AOG Startet 10.April.2014 Link til dette innlegget Startet 10.April.2014 Jeg har en Bavaria 27 med VP D4-260 og DPH drev. Ifølge manualen skal drevoljen byttes hvert år, men jeg sliter med å forstå dette hyppige behovet når man sammenligner med biler der girkasseolje ikke har noe skiftintervall, og i mange tilfeller aldri byttes. Har noen en god forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 (redigert) Better safe than sorry, er det vel noe som heter. På vannet går et drev stort sett i "motbakke" hele tiden, gjerne ikke langt ifra maks. belastning. Så oljen utsettes for større belastning enn i en bil der man gjerne bare utnytter en brøkdel av hestekreftene og lastekapasiteten ved vanlig landeveiskjøring. Og vann bør helst ikke komme inn i drevet. Skifte av olje hvert år vil avdekke evt. vanninntrengning. Men kjører man få timer i løpet av et år går det jo sikkert an å bare tappe en skvett ut av drevet for å sjekke for vann, siden vannet vil ligge nederst. Redigert 10.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Bilens girkasse står ikke nedsenket i saltvann og utsettes ikke for samme enorme belastningen et drev utsettes for. Du kan sammenligne drevets last med at bilen din skal trekke en campingvogn hele tiden, i motbakke. Bytt olje. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Er vel skummelt å anbefale noe annet enn det som står i boka, men mener vel personlig at bytte av original derevolje hvert andre år bør holde. Skjekker oljen andre året som en annen over her skrev ved å sku ut tappepluggen. Vel og merke ligger vi i plan stort sett bare Son - Drøbak i kosterfjorden og over Rakke. Resten putrer vi i kaffefart. Så blir ihvertfall ikke max belastning på mine drev. Håper de overlever Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Ref en tråd her hvor en dyktig kar renoverer DPH-drevet sitt, så ser man tydelig at en liten mengde vann-slam ligger igjen i bunnen av drevet, tross at alt er tappet ut. Altså, tapp ut kort tid etter at drevet har blitt kjørt, slik at eventuelt vann er rotet opp i olja. Gjør som du vil, men skifte av olje er en ubetydelig utgift i båtlivet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Det er nok det korrekte Eureka. Men 1800 er ikke heelt ubetydelig Ja det grumset kom ikke ut selv om alt ble tappet. Hadde drev inne til å pakke om i år. Var ikke noe grums. Mulig jeg har flaks Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Takk for alle tips. Da er olje kjøpt inn Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 (redigert) Det var helt riktig å kjøpe olje. Nå er det viktigste at det ikke er vann i olja (grå farge ) Om så så bør drevet trykktestes og simmer ringer byttes. Om olja ser fin ut ved sjekk er det etter min mening om båten har tuslet en 50-60. timer ikke nødvendig å bytte olje. are pakning på peilepinnen. Om drevet går i yrkesbåt Taxi båt eller lignende blir det fort en 4-500 timer før oljebytte.. Redigert 15.April.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.