Jump to content

Sinkanode ved propell, hvordan ser jeg at den skal byttes?


kakespiser

Recommended Posts

Litt forvirring her. En anode kan anses som oppbrukt når den har en vektreduksjon på 70 % av originalen (30 % igjen). Anoden til kakespiser vil jeg anta har vektreduksjon på ca. 10 %. Den holder altså mange sesonger til. Merk at anoden skal ha god elektrisk kontakt med materialet den skal beskytte. Anode skrudd utenpå maling vil ikke være optimalt.

 

Om en anode er gammel, så er den like virkningsfull. På Hulda har jeg fremdeles anoder fra år 2002. Og de holder fremdeles noen år til.

Link to post
Share on other sites

TS, er stålet den er skrudd på lakkert/ malt? for meg ser det ut som noe flass litt akterkant for anoden. Jeg ville uansett skrudd den av og rengjort kontaktflatene. Det må ikke være maling mellom.

Deretter noterer du ned type anode så du har det klart til neste bytte, så du kan kjøpe det inn i forkant om båten skal på land kun en kortere periode. Det er jo typisk at den lokale butikken ikke har inne neste gang og tiden går...

 

-og generelt: siden båten er relativt ny for deg, tar du mange bilder av båten under vannlinjen, noterer propellstørrelse etc, og gjør deg elles godt kjent med tilstand. Det er jo tross alt en stund til neste gang du ser denne dele av båten.

 

Sjekk like godt at cutless-lageret, vannsmurt lager, på propellaksel er i orden uten uakseptabel slitasje.

 

-og husk, anoden på ikke overmales på noe vis.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...