kakespiser Startet 11.April.2014 Del på Facebook Startet 11.April.2014 Heisann! Jeg har såvidt begynt med båtpussen, og som nybakt eier (ifjor) lurer jeg på hva jeg bør se etter på sinkanodene ifht. når de bør byttes. Se på vedlagte bilde som viser den som sitter bak ved propellen. Ser den ut som den er klar for utskifting? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Heisann ! Jeg hadde byttet denne, men mulig den går en sommer til..Har du propellsink ? Eller er dette den eneste? Om ikke kan det være lurt, nærmere propellen som her på min: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Litt forvirring her. En anode kan anses som oppbrukt når den har en vektreduksjon på 70 % av originalen (30 % igjen). Anoden til kakespiser vil jeg anta har vektreduksjon på ca. 10 %. Den holder altså mange sesonger til. Merk at anoden skal ha god elektrisk kontakt med materialet den skal beskytte. Anode skrudd utenpå maling vil ikke være optimalt. Om en anode er gammel, så er den like virkningsfull. På Hulda har jeg fremdeles anoder fra år 2002. Og de holder fremdeles noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 denne er det ingen vits å bytte, er jo nesten som ny.Når den er nesten spist opp skal de byttes (mer enn halvparten) Du kan jo stille deg spørsmålet om den virker siden den er tært så lite.Har den tilstrekkelig elektrisk kontakt med det som skal beskyttes ? Jon Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 (redigert) TS, er stålet den er skrudd på lakkert/ malt? for meg ser det ut som noe flass litt akterkant for anoden. Jeg ville uansett skrudd den av og rengjort kontaktflatene. Det må ikke være maling mellom. Deretter noterer du ned type anode så du har det klart til neste bytte, så du kan kjøpe det inn i forkant om båten skal på land kun en kortere periode. Det er jo typisk at den lokale butikken ikke har inne neste gang og tiden går... -og generelt: siden båten er relativt ny for deg, tar du mange bilder av båten under vannlinjen, noterer propellstørrelse etc, og gjør deg elles godt kjent med tilstand. Det er jo tross alt en stund til neste gang du ser denne dele av båten. Sjekk like godt at cutless-lageret, vannsmurt lager, på propellaksel er i orden uten uakseptabel slitasje. -og husk, anoden på ikke overmales på noe vis. Redigert 11.April.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.