tilplan Startet 11.April.2014 Link til dette innlegget Startet 11.April.2014 Målte speningen på forbruksbatteriene og fikk meg en overraskelse. Den lå på 12,3V etter lang tids tilkopling av landstrøm. Hadde forventet en del mer... Målte litt videre og mellom de to utgangene på skillereleet var det rundt 2,5V. Jeg antar at batteriene ikke har fått noe skikkelig lading i det hele tatt i vinter. Er det bare å skifte ut skillereleet av typen Sure Power 1315 med et nytt eller et annet? Eller er det noe annet jeg bør se etter først? Utstyret er nok originalmontert. Laderen er en Ladac og hadde grei spenning, uten at jeg husker akkurat hvor mye den var. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Antar det er skilledioden. Hvor stor dynamo har du? Grunnen til jeg spør er jeg hadde samme skillediode på en vp d4 som gir 110 amp og skilledoiden er oppgitt 90 som max, derfor røyk den Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Dynamoen er på 80A. Dette sammen med landstrøm, som jeg tror er på 30A, burde vel ikke knekke den, men det er jo mulig. Den skal tåle 100A. Når landstrøm er tilkoplet ligger en jo ikke på mye over tomgang. Da lader vel heller ikke dynamo for fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 (redigert) Hei ! Dette er et spennings styrt skille rele. de er koplet mellom batteribankene å leser på batteriet når det skal åpne eller lukke. Dette ble brukt av en rekke båtprodusenter tidligere. Du må måle om det lukker - åpner som det skal ... om ikke så sjekk at det får -(negativ fra batteriet) det gir et tydelig klikk. når det slipper strømmen igjennom.. Du har sannsyneligvis ladingen inn på start batteri og så står denne mellom start og service. Ladacen lader da også på start går jeg ut i fra. Dette er en grei løsning men det opptimale er å bygge om til skille deode om du har en motor som dynamo har egen sens kabel og ikke bare leser på B+ om du ikke helt sjønte hvordan det virker så er det koplingskjema på "hatten" av releet Redigert 11.April.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tilplan Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Takk for svar. Om dynamo har sens kabel eller ikke, kjenner jeg ikke til. Regner med det er standard dynamo for Yanmar 6LP. Om den har det, vet jeg ikke om Scand har koplet den til. Startbatteriet er tilkoplet Aux, og forbruksbatteriene til Main. Er ikke sikker på hvor laderen er tilkoplet, men lurer på om det er den tynnere ledningen som går sammen med de to tykkere ledingene fra forbruksbatteriene inn på main. Se bilde i post #1. Jeg fant et datablad som viser at ved 13,2V koples batteriene sammen. Når de faller til 12,7V åpner releet. Med 12,3V på forbruksbanken er det vel meningen at releet skal være åpent. http://www.ase-supply.com/v/vspfiles/downloadables/1314-1315.pdf Spenningsforskjellen er kanskje derfor som forventet, men om dette stemmer er det noe annet som er feil. Forbruksbankene skal være toppladet etter noen måneder tilkoplet landstrøm. Mener å huske at jeg målte i overkant av 14V et sted. Lurer på om det var fra laderen. Er en stund siden jeg var i båten og målte dette. Hadde også en annen lader (en liten ctek) koplet til noen dager direkte på forbruksbanken. Fikk da høyere spenning og ctek laderen hadde gått over til vedlikeholdslading, men målte fortsatt over 1V spenningsforskjell over releet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Skillereleet er sannsynsligvis kaputt. Typen du har er dårlige. Brukte opp to Sure Power 1315 på båten min, før jeg byttet til BEP sitt. Ingen problemer etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Tror det var samme typen som var i min båt. Den sviktet og jeg vurderte farco sitt skillerele som kunne erstatte eksisterende relee på en enkel måte, men fordi jeg har aps (tror det var det det het " automatc power selecter") så ble argofet skillediodene fra farco riktig løsning for meg. Finnes flere leverandører, men oppfølgingen er utrolig bra. Link: http://www.farco.no/Skilledioder-releer/pmenu-4920 Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Nemo Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Jeg har samme type rele, men en mye eldre modell. Det har vart i over 20år og virker like bra enda. Når du måler spenningsforskjell over releet, forteller ikke det alt. Mål også spenningen på hvert batteri. Dersom spenningen er under grensen der batteriene skal kobles sammen, vil det være en spenningsforskjell over releet. Redigert 12.April.2014 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Det er enkelt å sjekke om det virker: sett på landstrøm og mål på batterier som nemo skriver. Så drar du ut - styrestrøm og du vil få et kraftig" klikk" Fordelen med spenningstyrt relee er at det er lite tap gjennom dette i motsettning til deode.(blå volvo har tap opp til 0,7 volt ) Om dynamo har sens så kompanserer den med å lade med det mer, fordi dynamo da leser batteriet etter deoden. (Blir somregel koplet til siste service batteri i rekken) Den motoren som du har har ikke egen sens kabel men leser på B+ direkte. Du må sannsyneligvis bytte releet og da ville jeg byttet til noe som ikke krever en stor ombygging av kabel. Det som tok knekken på mange av disse releene var at lading gikk inn på startbatteri- Volvo Penta sine motorer D4 og D6 skal ikke ha andre forbrukere på startbatteri så vinsj og baugpropell ble koplet på service. Desverre ble dette standard på de fleste motor typer ute i fabrikkene. Når man hadde brukt opp nesten all strøm på service batteriene i løpet av helgen så startes motor- så kjøres ankervins og baugpropell og all den strømmen går da over skille relee, Ikke rart de svikter...... Dette er ikke noe "fasit" men mine erfaringer fra båtproduksjon. Redigert 12.April.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tilplan Svart 15.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 (redigert) Har ikke fått kommet meg til båten, men siden vi satser på noen dager i båten i påska, må jeg finne en løsning på dette. Regner med at kjøring av motor ikke vil lade forbruksbatteriene, og det går ikke når vi skal han noen dager i båten. Om jeg har forstått det rett vil et BEP voltsensitivt rele gjøre jobben: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/bep-voltsensitivt-rele-125a Stemmer det? Maritim ligger ikke så langt fra båten, så jeg må velge noe som er å få tak i. Om dere har tips til noe bedre som er å få tak i området Stavanger/ Sandnes, så tar jeg gjerne i mot det. Redigert 15.April.2014 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.