Jump to content

Akslingen blir veldig varm, hvorfor? Er dette normalt?


Tampeservice

Recommended Posts

Er akkurat i dette øyeblikk ute på første tur og er mest påpasselig med den nye Volvo kondomen jeg monterte i vinter. Var akkurat nede for å sjekke og kjente på gummien, varm. Satte giret i fri for å kjenne på akslingen, au -veldig varm.

Nå er jeg litt bekymret, skal den bli så varm? Er dette normalt?

 

Håper på raskt svar, utover dette oppfører alt seg normalt.

Link to post
Share on other sites

På litt tynn is her, men jeg mener man skal lirke en skrutrekker innunder enden på den for å få evakuert luft og fylt den med vann ?

(red: det hadde du gjort ja)

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror egentlig ikke at det er kondomen som forårsaker varmen. Tror heller at varmen blir ledet fra gearet som ligger 40cm lenger frem.

 

Håper ikke kondomet smelter :(

Link to post
Share on other sites

Sitter å tenker litt; en girkasse i bil kan vel bli 100-120 grader. I en båt med såpass belastning er det vel til å tro at temperaturen ikke blir lavere enn bilen? Da er det kanskje riktig at akslingen blir såpass varm?

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er att tetningen i Volvokondomet har litt for mye friksjon mot akslingen og dermed utvikles varme. Dette skal du ikke være så bekymret over da det er normalt med litt høy varmeutvikling i alle typer hylsetetninger når de er nye.Dette vil gi seg etterhvert og temperaturen vil falle når du har fått kjørt noen timer.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme med min seilbåt. Klemte på kondomet ved sjøsetting og alt virket fint. I flere uker var alt OK til jeg kjørte motor mot bølger og fikk bunnslag. Gloooovarmt kondom som slapp ut mye luft når jeg klemte på det. Kaldt til neste gang det var stampesjø. Luftbobler under båten trakk åpenbart opp i akselkanalen og endte i kondomet. Ble lei av å klemme ut luft og byttet til oljesmurt. Vet ikke om kondomet ville tatt skade, men dette likte jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er att tetningen i Volvokondomet har litt for mye friksjon mot akslingen og dermed utvikles varme. Dette skal du ikke være så bekymret over da det er normalt med litt høy varmeutvikling i alle typer hylsetetninger når de er nye.Dette vil gi seg etterhvert og temperaturen vil falle når du har fått kjørt noen timer.

Takk for alle svar.

Godt å høre at det er normalt med varme!

Jeg har akkurat skiftet til denne fra fettsmurt med fettkopp etter mye anbefalinger.

Håper denne holder lenge...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...