Tampeservice Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Er akkurat i dette øyeblikk ute på første tur og er mest påpasselig med den nye Volvo kondomen jeg monterte i vinter. Var akkurat nede for å sjekke og kjente på gummien, varm. Satte giret i fri for å kjenne på akslingen, au -veldig varm. Nå er jeg litt bekymret, skal den bli så varm? Er dette normalt? Håper på raskt svar, utover dette oppfører alt seg normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Den ble luftet ved sjøsetting! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 (edited) På litt tynn is her, men jeg mener man skal lirke en skrutrekker innunder enden på den for å få evakuert luft og fylt den med vann ? (red: det hadde du gjort ja) Edited April 11, 2014 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Bare og klemme på den, fiser til vannet kommer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Tror egentlig ikke at det er kondomen som forårsaker varmen. Tror heller at varmen blir ledet fra gearet som ligger 40cm lenger frem. Håper ikke kondomet smelter :( Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Har du ikke luftet så gjør som vantro sa. Ellers får du ikke kjøling. Og risikerer kraftig lekkasje hvis kondomet sprekker pga varme Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Så nå du hadde luftet så da må noe være galt hvis du får så mye varme fra giret Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Sitter å tenker litt; en girkasse i bil kan vel bli 100-120 grader. I en båt med såpass belastning er det vel til å tro at temperaturen ikke blir lavere enn bilen? Da er det kanskje riktig at akslingen blir såpass varm? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Det som skjer er att tetningen i Volvokondomet har litt for mye friksjon mot akslingen og dermed utvikles varme. Dette skal du ikke være så bekymret over da det er normalt med litt høy varmeutvikling i alle typer hylsetetninger når de er nye.Dette vil gi seg etterhvert og temperaturen vil falle når du har fått kjørt noen timer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
The Gannet Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Opplevde det samme med min seilbåt. Klemte på kondomet ved sjøsetting og alt virket fint. I flere uker var alt OK til jeg kjørte motor mot bølger og fikk bunnslag. Gloooovarmt kondom som slapp ut mye luft når jeg klemte på det. Kaldt til neste gang det var stampesjø. Luftbobler under båten trakk åpenbart opp i akselkanalen og endte i kondomet. Ble lei av å klemme ut luft og byttet til oljesmurt. Vet ikke om kondomet ville tatt skade, men dette likte jeg ikke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Det som skjer er att tetningen i Volvokondomet har litt for mye friksjon mot akslingen og dermed utvikles varme. Dette skal du ikke være så bekymret over da det er normalt med litt høy varmeutvikling i alle typer hylsetetninger når de er nye.Dette vil gi seg etterhvert og temperaturen vil falle når du har fått kjørt noen timer. Takk for alle svar. Godt å høre at det er normalt med varme! Jeg har akkurat skiftet til denne fra fettsmurt med fettkopp etter mye anbefalinger. Håper denne holder lenge... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.