Jump to content

Hvordan koble varmeveksler til B18

valvolainen

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har aldri sett en varmeveksler før, og har i så måte et spørsmål eller to.

Vi har nylig vært å hentet en båt der varmeveksleren har vært koblet vekk på grunn av høy motortemp.

Båten har vært i bruk i ferskvann siden.

Nå skal den i sjøen igjen, og da lurer jeg på hva som er sjøvannsiden og hva som er ferskvannsiden på veksleren?

Fantastisk bilde av herligheten:

bilde

Det går to ledninger ut under veksleren, samt den veldig synlige på toppen, og en til helt bak på veksleren.

Noen som vet hva som er inn og ut her?

Er det viktig med retning på både ferskvann og saltvann?

Ledningene er ikke tilkoblet noe idag, men motoren er utstyrt med dobbel pumpe, og det har jo vært koblet før, så jeg trenger egentlig bare å finne ut av hva som skal være hva :thumbsup:

Planen er å sette igang en systemrens imorgen!

Redigert av valvolainen (see edit history)

Nå har jeg tenkt litt på egenhånd og kommet til at uttaket øverst med overtrykkventil må være tilførsel med varmt kjølevann fra motor.

Uttaket bak sitter litt opp på kjøleren, kan dette likevel være uttaket til motor?

Er kanskje de to ledningene som sitter under saltvann inn / ut?

På sjøvannssiden spiller kanskje ikke retningen noen rolle hvis begge slangene sitter under...

Igang med systemrenseprosessen.

Har 'seriekoblet' saltvann og ferskvannsdelen av veksleren.

Ser at motoren også har en oljekjøler. Denne har et stykke av saltvannstilførselslangen klemt på utsiden som for å huske at denne skal ha saltvannskjøling.

Bør ikke denne istedenfor kobles i serie med motoren på ferskvannsiden?

Idag er den bare fylt med frostveske og koblet i en loop, altså uten sirkulasjon. Kanskje den bare skal stå slik?

Løfter opp denne igjen, da jeg er noe usikker på om jeg skjønner rekkefølgen på vannet og trenger mer kyndig hjelp. (Litt teskje metoden)

Riktig rekkefølge?

Saltvannside:

Sjøvannsinntak -> filter -> girkasse -> impeller -> varmeveksler -> oljekjøler -> eksosbend

Ferskvannside:

impeller -> blokk nedre inngang -> termostahus -> varmeveksler -> impeller

Termostathus har to utganger, den ene er loddet på toppen av manifolden, så dette er vel inngangen til kjøling av manifolden.

Finner ingen utgang av manifolden. Hvor skal utgangen av ferskvannsiden på manifoldet fortsette? Skal den inn i blokka igjen?

Hm, ser nå hvordan dette henger sammen på ferskvannsiden.

Sjøvann

Svøvannsinntak -> filter -> girkasse -> impeller -> oljekjøler -> varmeveksler -> eksosbend

Ferskvann

Impeller -> inngang på termostathus -> manifold -> utgang under manifold og til vermeveksler -> impeller

Da venter vi bare på systemrensen så er vi klare til korrekt kobling:=)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...