valvolainen Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 (edited) Hei godtfolk! Jeg har aldri sett en varmeveksler før, og har i så måte et spørsmål eller to. Vi har nylig vært å hentet en båt der varmeveksleren har vært koblet vekk på grunn av høy motortemp. Båten har vært i bruk i ferskvann siden. Nå skal den i sjøen igjen, og da lurer jeg på hva som er sjøvannsiden og hva som er ferskvannsiden på veksleren? Fantastisk bilde av herligheten: Det går to ledninger ut under veksleren, samt den veldig synlige på toppen, og en til helt bak på veksleren. Noen som vet hva som er inn og ut her? Er det viktig med retning på både ferskvann og saltvann? Ledningene er ikke tilkoblet noe idag, men motoren er utstyrt med dobbel pumpe, og det har jo vært koblet før, så jeg trenger egentlig bare å finne ut av hva som skal være hva Planen er å sette igang en systemrens imorgen! Edited April 11, 2014 by valvolainen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Nå har jeg tenkt litt på egenhånd og kommet til at uttaket øverst med overtrykkventil må være tilførsel med varmt kjølevann fra motor. Uttaket bak sitter litt opp på kjøleren, kan dette likevel være uttaket til motor? Er kanskje de to ledningene som sitter under saltvann inn / ut? På sjøvannssiden spiller kanskje ikke retningen noen rolle hvis begge slangene sitter under... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Igang med systemrenseprosessen. Har 'seriekoblet' saltvann og ferskvannsdelen av veksleren. Ser at motoren også har en oljekjøler. Denne har et stykke av saltvannstilførselslangen klemt på utsiden som for å huske at denne skal ha saltvannskjøling. Bør ikke denne istedenfor kobles i serie med motoren på ferskvannsiden? Idag er den bare fylt med frostveske og koblet i en loop, altså uten sirkulasjon. Kanskje den bare skal stå slik? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Du kan fint bruke motorens kjølevann til en oljekjøler men da må du ha en større oljekjøler enn den som står på nå i sjøvannskretsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Løfter opp denne igjen, da jeg er noe usikker på om jeg skjønner rekkefølgen på vannet og trenger mer kyndig hjelp. (Litt teskje metoden) Riktig rekkefølge? Saltvannside: Sjøvannsinntak -> filter -> girkasse -> impeller -> varmeveksler -> oljekjøler -> eksosbend Ferskvannside: impeller -> blokk nedre inngang -> termostahus -> varmeveksler -> impeller Termostathus har to utganger, den ene er loddet på toppen av manifolden, så dette er vel inngangen til kjøling av manifolden. Finner ingen utgang av manifolden. Hvor skal utgangen av ferskvannsiden på manifoldet fortsette? Skal den inn i blokka igjen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Hm, ser nå hvordan dette henger sammen på ferskvannsiden. Sjøvann Svøvannsinntak -> filter -> girkasse -> impeller -> oljekjøler -> varmeveksler -> eksosbend Ferskvann Impeller -> inngang på termostathus -> manifold -> utgang under manifold og til vermeveksler -> impeller Da venter vi bare på systemrensen så er vi klare til korrekt kobling:=) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.