mateco Startet 11.April.2014 Del på Facebook Startet 11.April.2014 (redigert) Heisann ! Kom over denne komfyren hos netthandelen: https://www.netthandelen.no/auction/13095661 Antar at den fyrer med propan. Rustfri chassis og antistikk belegg Fine mål 54 x 30 x 46 cm (LxDxB) og derfor plasseringsvennlig.. Prisen kan vel variere da dette er en nettauksjon. (Sist registrert solgt for 1000,-) Avgass fra selve blussene er jo rett ut i lufta, men hva med avgass fra selve stekeovnen? Fant en lignende hos Amazon.com: http://www.amazon.com/Camp-Chef-Camping-Outdoor-Burner/dp/B0013LLSZG Denne drives av propan engangspatroner eller fra adapter til fast gassinstallasjon med større refyllbar propanbeholder. Noen med formeninger ? ??? Bjørn Redigert 11.April.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Ville nok styrt unna hvis det ikke er spesifikt bygd for båt dette med tanke på utluftig av gass på en forsvarlig måte. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 .....med tanke på utluftig av gass på en forsvarlig måte. Hva mener du med utlufting av gass? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2014 Del på Facebook Svart 11.April.2014 Lurte eg og på. Min svindyre båt-komfyr har ingen utlufting for gass. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stjernen ! Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Kan ikke skjønne annet enn att den "kan" brukes i båt ! Den er nok ikke laget til maritimt bruk,så ville ikke forventet topp kvalitet. Men må kobles opp med godkjente slanger etc,om du skal bruke separat tank. Det de mener utlufting er hovedsaklig om du skal ha en separat tank tilkoplet. Uansett om du bruker flaske patroner,trenger du lufting i tilfelle lekasje. Men om du skal bruke en større tank ! Så skal denne stå i egen kasse med hull i bånn men en slange slik att hvis det lekker så synker gassen ut av boksen og ut av båten. Har selv komfyr,og den er montert på denne måten,med en liten metall gasstank ca 2,5l i en treboks,med slange ned og ut en skrog gjennomføring. Det er ingen utluftings muligheter på komfyren,bortsett fra og tømme slangene etter bruk(slippe ut trykket). Har du slangen ned i motorrom,burde du bruke motoromsviften før oppstart. men er nok ikke like effektivt (trygt). Gassen er tung og synker så husk fall på slangen.Ellers er det ingen annen utlufting for gass som jeg vet om. Men kjøp gassalarm så er du sikker ! Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Den kan sikkert brukes i båt, installer gassanlegget på riktig måte. Skal du bruke blussene under seilas kan det være lurt å finne ut om du får kjeleholdere til den. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Det må vel gå helt fint om du bare sørger for skikkelig installasjon av gassflaske og slange som nevnt over. Kanskje du til og med kan bytte ut håndtakene med et pendeloppendeloppheng, så er det plutselig en fullblods båtkomfyr. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Har du slangen ned i motorrom,burde du bruke motoromsviften før oppstart. men er nok ikke like effektivt (trygt). Det er nok velmeinande tips, men eg fikk nesten vondt i magen når eg såg det. Det finnes overhodet ingen alternative måter å drenere ut gassen enn at flaska står i gasstett beholder med slange som har fall ut skroggjennomføring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LALUNA II Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Gassblussene skal ha tempføler som stenger gass hvis flamme blåser utDenne aktuelle komfyr er beregnet for å stå ute ....sjekk under brennerene ...Stor forskjell på brennere til båt og til hageSkap el.lignende som komfyren er montert i bør være egen tett boks med drenering ut av skrog så gass får minst mulig mulighet til å havne i kjølen ... de fleste dieselbåter har ikke motorromslufting ...Dette er min mening om den type komfyrer for fritidsbruk ....billig men farlig å bruke i båt ...tenk sikkerhet når du har med gass å gjøre ....forsent når det smelller Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mateco Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Takker for innspill så langt ! Må samtidig nevne at jeg allerede har en 4 bluss fast installert gass komfyr i byssa, i tillegg til en Chateu Magic Chef stekeovn plassert over selve komfyren. Dette er original monterte greier fra Princess i -83. Selve komfyren fungerer helt OK på alle fire blussene, men uten noen form for flammevakt eller automatisk tenning. Blussene må tennes med lighter eller fyrstikk. Beholderen, m/reduksjonsventil og avstegning, er montert ute i egen kasse med drenering. Derifra er der fast installert kobberrør som er strukket frem til byssa. Avstegningsventilen på beholder blir selvfølgelig alltid holdt lukket når blussene ikke er i bruk. Gass alarm er også fastmontert nede ved dørken i byssa, og blir regelmessig testet med lightergass. Jeg føler meg derfor ganske trygg på bruk av blussene. Stekeovnen er jeg derimot mere skeptisk til. Prøvde en gang, og da holdt det på å gå riktig ille med et gedigent boff og brente gardiner. Hadde vært knall med nystekte rundstykker til frokost!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ph. Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Ikke bare gasslekkasje, men avgassene , i hovedsak uforbrent CO er også et potensielt problem. Mengde utslipp sammen med ventilasjon av oppholdsrom er det som må stemme overens.. p.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 ....og de kobberrørene har du kontrollert? Mine ligger ikke så lett tilgjengelig. Men når jeg først kom til så var det på tide med litt utskiftning.... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Kobberrørene antar jeg er OK. Dvs. det bobler ikke i lekkasjeindikatoren når det står trykk frem til komfyren ! Det er lagt to stk rør i en slags gjennomsiktig plasthylse fra ute-kassa til byssa. Kun ett rør i bruk. Det andre er vel reserve skulle jeg tro? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Aahhh, da fikk jeg endelig tilslaget på denne komfyren Om den lar seg benytte i båten vet jeg ikke enda. Skal rapportere tilbake her inne når den er kommet i hus og behørig testet med bakverk og potetkoking. Håper bare at den er brukanes til noe fornuftig! Nødkoking om strømmen i heimen ryker ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Roger jo Svart 13.April.2014 Del på Facebook Svart 13.April.2014 (redigert) Må samtidig nevne at jeg allerede har en 4 bluss fast installert gass komfyr i byssa, i tillegg til en Chateu Magic Chef stekeovn plassert over selve komfyren. Dette er original monterte greier fra Princess i -83. Selve komfyren fungerer helt OK på alle fire blussene, men uten noen form for flammevakt eller automatisk tenning. Blussene må tennes med lighter eller fyrstikk. Beholderen, m/reduksjonsventil og avstegning, er montert ute i egen kasse med drenering. Derifra er der fast installert kobberrør som er strukket frem til byssa. Avstegningsventilen på beholder blir selvfølgelig alltid holdt lukket når blussene ikke er i bruk. Gass alarm er også fastmontert nede ved dørken i byssa, og blir regelmessig testet med lightergass. Jeg føler meg derfor ganske trygg på bruk av blussene. Stekeovnen er jeg derimot mere skeptisk til. Prøvde en gang, og da holdt det på å gå riktig ille med et gedigent boff og brente gardiner. Bjørn Det at koketoppen ikke har glamme vakt, tilsier at en bør holde øye med blusset under koking. Alle stekeovner vill oppføre seg på samme måte for deg hvis du ikke legger om måten du tenner på. Kjøp en peis tenner åpne stek-ovnsdøra tenn peistenneren hold den (flammen) rett ved der gassen kommer ut av brenneren, Nå kan du åpne for gassen og gassen som kommer ut av brenneren vill begynne og brenne. Du må ha fylt stekovnen med gass og så tent på, ingen god måte. Tenn på peistenneren og så åpne for gassen, trygt og sikkert. Nå kan du kose deg med nystekte rundstykker. Redigert 13.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Min stekeovn, Chateu Magic Chef, har en pilotflamme som vistnok, iht brukerveiledning, alltid skal brenne. Det gjør den selvfølgelig ikke når gassen er avstengt. Når man skrur opp temperatur-setting så skal pilotflammen øke i styrke og dermed varme opp en føler som igjen, via et tynt kapilarrør, åpner for hovedventilen til stekovnens hovedbrenner. En stekeovn-sensor, med samme prinsipp, justerer ned hovedventilen ettersom temperaturen stiger i selve ovnen. Pilotflammen var tent når jeg forsøkte å tenne stekeovnen. Har en mistanke om brudd i en gass-rørforbindelse/kobling fra betjeningspanelet og opp til stekeovn slik at gassen ikke nådde brenner med samlet seg bak stekeovnen en plass. Dermed antentes den akkumulerte gassen da den omsider nådde frem til pilotflammen. Altså temmelig skumle greier og har derfor ikke forsøkt siden !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Roger jo Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 (redigert) Huff , da kommer det mye gass på avveier. Kan det være så enkelt som på bilde at tilførselen er sporet av? Får en ikke fyr på en brenner før 5 sek er godt, steng ventilen og sjekk at alt er ok, før neste forsøk. Slik var en komfyr som brenneren ikke ville tenne i stekeovnen. Gassdysa ute av stilling mildt sagt. Redigert 14.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mariell Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 (redigert) Siden vi er inne på gass. Når gassbluss og komfyr ikke har vært I bruk på noen uker, tar det lang tid før gassen kommer frem til dysene igjen. Opp til 20-30 sekunder må jeg stå med peislighteren før jeg får fyr. Deretter er alt helt normalt. Hvor har det blitt av gassen som sto I rør og slanger etter siste bruk? Er 4-5 meter med rør fra flaske til komfyr. Har elektronisk stenging av gass ved flaske. Flasken står I ett skap oppe på fly, så om gassen siger tilbake til flasken må den sige popover og passere stengeventilen (som fungerer). Har aldri kjent noen gasslukt I båten og alarmen har heller ikke gitt lyd fra seg. Redigert 14.April.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Det bildet der er jo helt vilt.... der kunne det fort blitt alvorlige følger gasslekkasje ut i åpent rom + gnist ..ja sier ikke mere lykka er bedre enn forstanden når sånt går godt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.April.2014 Del på Facebook Svart 19.April.2014 Siden vi er inne på gass. Når gassbluss og komfyr ikke har vært I bruk på noen uker, tar det lang tid før gassen kommer frem til dysene igjen. Opp til 20-30 sekunder må jeg stå med peislighteren før jeg får fyr. Deretter er alt helt normalt. Hvor har det blitt av gassen som sto I rør og slanger etter siste bruk? Er 4-5 meter med rør fra flaske til komfyr. Pussig.. trur det skulle holdt trykket og tent med ein gong. Lekker det lite så kanskje det luftes ut uten at alarm går. Einaste plassen det kan lekke må vel være kranene på bluss ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.