Jump to content

Kan denne komfyren fra Netthandelen.no brukes i båten ?


mateco

Recommended Posts

Heisann !

 

Kom over denne komfyren hos netthandelen:

 

https://www.netthandelen.no/auction/13095661

 

Antar at den fyrer med propan.

 

Rustfri chassis og antistikk belegg

 

Fine mål 54 x 30 x 46 cm (LxDxB) og derfor plasseringsvennlig..

 

Prisen kan vel variere da dette er en nettauksjon. (Sist registrert solgt for 1000,-)

 

Avgass fra selve blussene er jo rett ut i lufta, men hva med avgass fra selve stekeovnen?

 

Fant en lignende hos Amazon.com: http://www.amazon.com/Camp-Chef-Camping-Outdoor-Burner/dp/B0013LLSZG

 

bilde

 

Denne drives av propan engangspatroner eller fra adapter til fast gassinstallasjon med større refyllbar propanbeholder.

 

Noen med formeninger ?

 

???

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Kan ikke skjønne annet enn att den "kan" brukes i båt !

Den er nok ikke laget til maritimt bruk,så ville ikke forventet topp kvalitet.

Men må kobles opp med godkjente slanger etc,om du skal bruke separat tank.

Det de mener utlufting er hovedsaklig om du skal ha en separat tank tilkoplet.

Uansett om du bruker flaske patroner,trenger du lufting i tilfelle lekasje.

 

Men om du skal bruke en større tank !

 

Så skal denne stå i egen kasse med hull i bånn men en slange slik att hvis det lekker så synker gassen ut av boksen og ut av båten.

Har selv komfyr,og den er montert på denne måten,med en liten metall gasstank ca 2,5l i en treboks,med slange ned og ut en skrog gjennomføring.

Det er ingen utluftings muligheter på komfyren,bortsett fra og tømme slangene etter bruk(slippe ut trykket).

Har du slangen ned i motorrom,burde du bruke motoromsviften før oppstart. men er nok ikke like effektivt (trygt).

Gassen er tung og synker så husk fall på slangen.Ellers er det ingen annen utlufting for gass som jeg vet om.

 

Men kjøp gassalarm så er du sikker !

Link to post

Har du slangen ned i motorrom,burde du bruke motoromsviften før oppstart. men er nok ikke like effektivt (trygt).

:worry: Det er nok velmeinande tips, men eg fikk nesten vondt i magen når eg såg det. Det finnes overhodet ingen alternative måter å drenere ut gassen enn at flaska står i gasstett beholder med slange som har fall ut skroggjennomføring.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Gassblussene skal ha tempføler som stenger gass hvis flamme blåser ut
Denne aktuelle komfyr er beregnet for å stå ute ....sjekk under brennerene ...
Stor forskjell på brennere til båt og til hage
Skap el.lignende som komfyren er montert i bør være egen tett boks med drenering ut av skrog så gass får minst mulig mulighet til å havne i kjølen ... de fleste dieselbåter har ikke motorromslufting ...
Dette er min mening om den type komfyrer for fritidsbruk ....billig men farlig å bruke i båt ...tenk sikkerhet når du har med gass å gjøre ....forsent når det smelller :thumbsdown:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Takker for innspill så langt !

 

Må samtidig nevne at jeg allerede har en 4 bluss fast installert gass komfyr i byssa, i tillegg til en Chateu Magic Chef stekeovn plassert over selve komfyren. Dette er original monterte greier fra Princess i -83.

 

Selve komfyren fungerer helt OK på alle fire blussene, men uten noen form for flammevakt eller automatisk tenning. Blussene må tennes med lighter eller fyrstikk. Beholderen, m/reduksjonsventil og avstegning, er montert ute i egen kasse med drenering. Derifra er der fast installert kobberrør som er strukket frem til byssa.

 

Avstegningsventilen på beholder blir selvfølgelig alltid holdt lukket når blussene ikke er i bruk.

 

Gass alarm er også fastmontert nede ved dørken i byssa, og blir regelmessig testet med lightergass. Jeg føler meg derfor ganske trygg på bruk av blussene.

 

Stekeovnen er jeg derimot mere skeptisk til. Prøvde en gang, og da holdt det på å gå riktig ille med et gedigent boff og brente gardiner.

 

Hadde vært knall med nystekte rundstykker til frokost!!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Kobberrørene antar jeg er OK. Dvs. det bobler ikke i lekkasjeindikatoren når det står trykk frem til komfyren !

 

Det er lagt to stk rør i en slags gjennomsiktig plasthylse fra ute-kassa til byssa. Kun ett rør i bruk. Det andre er vel reserve skulle jeg tro?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Aahhh, da fikk jeg endelig tilslaget på denne komfyren :smiley:

 

Om den lar seg benytte i båten vet jeg ikke enda.

 

Skal rapportere tilbake her inne når den er kommet i hus og behørig testet med bakverk og potetkoking. Håper bare at den er brukanes til noe fornuftig! :pray:

 

Nødkoking om strømmen i heimen ryker ??

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Må samtidig nevne at jeg allerede har en 4 bluss fast installert gass komfyr i byssa, i tillegg til en Chateu Magic Chef stekeovn plassert over selve komfyren. Dette er original monterte greier fra Princess i -83.

 

Selve komfyren fungerer helt OK på alle fire blussene, men uten noen form for flammevakt eller automatisk tenning. Blussene må tennes med lighter eller fyrstikk. Beholderen, m/reduksjonsventil og avstegning, er montert ute i egen kasse med drenering. Derifra er der fast installert kobberrør som er strukket frem til byssa.

 

Avstegningsventilen på beholder blir selvfølgelig alltid holdt lukket når blussene ikke er i bruk.

 

Gass alarm er også fastmontert nede ved dørken i byssa, og blir regelmessig testet med lightergass. Jeg føler meg derfor ganske trygg på bruk av blussene.

 

Stekeovnen er jeg derimot mere skeptisk til. Prøvde en gang, og da holdt det på å gå riktig ille med et gedigent boff og brente gardiner.

 

Bjørn

 

 

Det at koketoppen ikke har glamme vakt, tilsier at en bør holde øye med blusset under koking.

 

Alle stekeovner vill oppføre seg på samme måte for deg hvis du ikke legger om måten du tenner på.

Kjøp en peis tenner åpne stek-ovnsdøra tenn peistenneren hold den (flammen) rett ved der gassen

kommer ut av brenneren, Nå kan du åpne for gassen og gassen som kommer ut av brenneren vill begynne og brenne.

 

Du må ha fylt stekovnen med gass og så tent på, ingen god måte.

 

Tenn på peistenneren og så åpne for gassen, trygt og sikkert.

 

Nå kan du kose deg med nystekte rundstykker.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Min stekeovn, Chateu Magic Chef, har en pilotflamme som vistnok, iht brukerveiledning, alltid skal brenne. Det gjør den selvfølgelig ikke når gassen er avstengt.

 

Når man skrur opp temperatur-setting så skal pilotflammen øke i styrke og dermed varme opp en føler som igjen, via et tynt kapilarrør, åpner for hovedventilen til stekovnens hovedbrenner. En stekeovn-sensor, med samme prinsipp, justerer ned hovedventilen ettersom temperaturen stiger i selve ovnen.

 

Pilotflammen var tent når jeg forsøkte å tenne stekeovnen. Har en mistanke om brudd i en gass-rørforbindelse/kobling fra betjeningspanelet og opp til stekeovn slik at gassen ikke nådde brenner med samlet seg bak stekeovnen en plass. Dermed antentes den akkumulerte gassen da den omsider nådde frem til pilotflammen. Altså temmelig skumle greier og har derfor ikke forsøkt siden !!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Huff , da kommer det mye gass på avveier.

Kan det være så enkelt som på bilde at tilførselen er sporet av?

Får en ikke fyr på en brenner før 5 sek er godt, steng ventilen og sjekk at alt er ok, før neste forsøk.

Slik var en komfyr som brenneren ikke ville tenne i stekeovnen.

Gassdysa ute av stilling mildt sagt.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Siden vi er inne på gass.

Når gassbluss og komfyr ikke har vært I bruk på noen uker, tar det lang tid før gassen kommer frem til dysene igjen. Opp til 20-30 sekunder må jeg stå med peislighteren før jeg får fyr. Deretter er alt helt normalt.

Hvor har det blitt av gassen som sto I rør og slanger etter siste bruk? Er 4-5 meter med rør fra flaske til komfyr.

Har elektronisk stenging av gass ved flaske. Flasken står I ett skap oppe på fly, så om gassen siger tilbake til flasken må den sige popover og passere stengeventilen (som fungerer).

Har aldri kjent noen gasslukt I båten og alarmen har heller ikke gitt lyd fra seg.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Siden vi er inne på gass.

Når gassbluss og komfyr ikke har vært I bruk på noen uker, tar det lang tid før gassen kommer frem til dysene igjen. Opp til 20-30 sekunder må jeg stå med peislighteren før jeg får fyr. Deretter er alt helt normalt.

Hvor har det blitt av gassen som sto I rør og slanger etter siste bruk? Er 4-5 meter med rør fra flaske til komfyr.

 

Pussig.. trur det skulle holdt trykket og tent med ein gong. Lekker det lite så kanskje det luftes ut uten at alarm går. Einaste plassen det kan lekke må vel være kranene på bluss ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...