Jump to content

Kan man finne årsmodell og driftstimer i meny på Raymarine C80 ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har skaffet meg ein C80 m radar i dag, men er usikker på årsmodell, kjekt å vite. De andre radarene eg har viser driftstimer under oppstart. Finnes det meny liknande på mobiltelefoner som eg kan gå inn å finne "versjon" av programmvare feks, og alder osv ?

Så har eg sett i annonser at nokon C80 har dome med det høye lokket som er skrudd fra undersida, medan nokon C80 har nyere type med flatt lokk skrudd fra oppsida, de to antennene er forskjellig kablet- så hvordan kan det gå an? Finnes C80 i forskjellige modeller kanskje?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

C 80 (regner med det dreier seg om Classic og ikke Wide) er benevnelsen på kartplotteren/displayet. Den kan kombineres med de fleste analoge radarer fra Raymarine.

Den har en meny hvor du kan bla opp mye info, bl a hvilken softwareversjon som ligger inne.

Der kan du også gjøre mye innstillinger for å tilpasse den din bruk.

Regn med noen timer eller dager for å få oversikt over mulighetene.

Ikke oppdater programvaren før du også har oversikt over funksjoner som blir borte.... Jeg oppdaterer ikke mine C serier da jeg mister funksjoner jeg verdsetter som ikke er tilgjengelig i de nyeste programvarene av en eller annen teit årsak. Hvis det er riktig det jeg har blitt fortalt, da.

Oki, eg ser ingen behov for oppdatering. Kartet såg flott ut også men eg veit ikkje årstall på kartet heller. Eg veit ikkje om det er C80 classic eller wide, det er kanskje slik info eg håpte finne i ein meny. Det går nok noen timer med trykking for å bli kjent, men den ser kjekkere ut en SL70 radar. Eg fikk med litt fuktskadet og krøllet manual, men må nok prøve å lese litt i den. I går la eg feks inn MOB, og det varselet fikk eg ikkje vekk igjen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vil anbefale at du trykker "meny", så går systematisk til verks linje for linje. Studer alle innstillingsmuligheter på alle menyer og undermenyer. Dette vil komme til nytte ved senere bruk, da finner du lettere tilbake for å finjustere oppsettet etter hvert som du tilegner deg erfaring med utstyret.

Sidan eg ikkje har både classic og wide så kan eg ikkje sjå om den er bredere ? :smiley: Men det finn eg nok ut av ein gong. Linken fra fjellbonden omtaler en C80 med er avbildet C70.

Ja eg må nok sette meg ned å trykke på alt :thumbsup: men holdt på å bli sprø etter eg fikkla på MOB alarmen, så før eg har fått sletta det punktet får eg ikkje arbeidsro.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sidan eg ikkje har både classic og wide så kan eg ikkje sjå om den er bredere ? :smiley: Men det finn eg nok ut av ein gong.

Se på formatet på skjermen, så ser du det raskt. C-serien har 4:3-format (omtrent), mens W har 16:9 (omtrent). Tenk på gammeldags bilderør-TV kontra flatskjerm, så skjønner du hva jeg mener.

Enkel sjekk: Del skjermens bredde på høyde (høyde/bredde). Er tallet rundt 1,33 er der en C. Er tallet rundt eller over 1,6 er det en W.

Edited by Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL