Stjernen ! Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Hei har en bmw D50-2 ! På startpanelet er det 3 lys oljetrykk,vanntemp,batteri ! Når jeg skrur på tenningen lyser bare batt,og olje trykket ? Er det ikke meningen alle skal lyse om når tenningen står på,så man vet alle lys virker ? Jeg tok av ledningene til Føleren (vanntemplyset) som sitter i eksos bendet,når jeg kortsluttet disse ledningene lyste tempraturlyset som skal lyse ved temp over 70 grader ca ! Jeg skrudde ut giveren og satt multimeter på og varmet den opp etter en liten stund ble motsanden 0 ohm. Så temp giveren virker. Er det kansje meningen denne lampen ikke skal lyse når tenning er på ? Noen som har en ide om hva som er feil,eller om det skal være slik ? Satt og tenkte på om jeg kan koble en ledning fra dette lyset til ett feks batt lyset,slik att alle lyste når tenning på. Men da blir det vel slik att når batt lampen begynnen lyse så lyser også temp lyset og omvendt?! Eller kan jeg bruke en diode på ledningen,så strømmen kun går en vei ?! Noen Forslag ?Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvem lys skal lyse/startpanel. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Motortype må være med i tittelen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Hvem lys ? Norsk "læreren" våknet. Heter det ikke hvilke lys skal lyse ? Men for å svare på¨spm ditt: At vanntempen er mørk før du starter er OK, den lyser først dersom temperaturen blir for høy og det kan bare skje når motoren går. Batterilampa og oljetrykkslampa skal slukke når motoren er i gang. Lyser de når motoren går er noe galt. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Å du var sikker på at denne lampa var temp på motor ?. Dette er som regel koplet sammen med en busser.(alarm) men jeg kjenner ikke dette panelet. Om du ønsker å ha lys i alle lamper noe som jeg tror ikke er meningen så setter du inn en test bryter eller monterer et relee som ryter strømmen når motor starter. Du kan foresten bruke ladelampe pluss for den skifter polaritet når motor starter og dynamo leverer strøm. om du har innstr..bok til motor så er det sikkert en el. tegning .Du ser det der..... Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 (edited) Sorry for att formuleringen ble litt rar,er jo fredags kveld og dysleksi Heldigvis lett og koble om greit og oversiktlig ! Men Trodde bare alle lamper skulle lyse når tenningen sto på,så man viste att pærene virket ! Men har jo sjekket att giveren virker så. Men om jeg kobler ladelys+ til batterilys+ vil ikke da ladelyset lyse om tempgiver skulle slå ut eller omvendt ? Syrry for evt skrivefeil ! Edited April 11, 2014 by Dioden ! (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts