Jump to content

Får landstrøm inn i båten , men virker ikke alikevel?

MaSa

Recommended Posts

Kokeplater er av typen jeg har hatt montert i de 3 foregående båtene mine på rødsprit og el!

Varmtvann ville vi prøve siden det ikke har vært i båtene våre før.

Normalt sett så bruker vi landstrøm kun for lading.

Men siden vi er 4 båter fordelt på 60 landstrømuttak her vi ligger så forventer jeg at det kan brukes litt strøm.

Om sommeren da det er fullt i havner så passer jeg på og ikke bruke for mye strøm.

Vet godt hvor mye strøm det jeg har på bruker, og det skal ikke være for mye i forhold til hva anlegget skal tåle.

Alt i alt med det jeg har hatt på tilsaman samtidig er vel ca 2300w

Velger og prøve ut båten nå Før sesongen Starter fremfor og ligge ved siden av deg til sommeren og gjøre det:/

Når det gjelder varmtvannet så var den koblet på men ikke fungerende!

Det jeg lurer litt på er om følgende mest sannsynlig har skjedd:

Varmtvannet går på samme kurs som stikkontakten oppe i båten. Funnet ut igår!

Og da har den stått på og stikkontakten til varmtvannet var i samtidig uten vann i berederen!

Da regner jeg med el-patronen er brent i stykker!?

Jeg finner ikke noen sikringer under dekselet der, var det nå!

Og er det vanskelig og bytte eventuelt dyrt og bytte el-patron ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ikke rart det blir problemer med strøm i gjestehavner hvis det er flere med like lite kunnskaper om elektrisitet som trådstarter. Vifteovn, elkomfyr, varmtvann...., det blir jo fort 5-6 kW det :nonod: :nonod: :nonod:. Hva i all verden gjør en elkomfyr ombord i en båt uten eget aggregat?

Er ikke alle som er så heldig at de blir født med kunnskap vettu. Til gjengjeld fikk vi empati og

egenskapen til å hjelpe andre... :wink:

Mange båter har elektrisk komfyr.

Masa:

Er en del strøm i omløp her. For å sette det litt i perspektiv, hender det at strømanlegget har max forbruk helt ned til 500w, og det er ikke varmtvannsberederen engang :smiley:

Tror egentlig ikke trommelen din er dimensjonert for dette forbruket heller.

Prøv å skru av det du ikke bruker så går det nok bra :smiley:

Strøm er ikke min sterkeste side heller tvert i mot.

Kan regne ut forbruket mitt det går fint men der stopper det.

Problemet med at strømmen forsvinner er nok rett og slett for mye forbruk !

Men jeg har prøvd ut ny båt og

Funnet ut hvor ting og tang går og virker på!

Dessverre ser det ut som varmtvannet går på samme som stikkontakt oppe i båten. Dermed så har nok varmtvannstanken startet uten vann i!

Så anser den som enten ødelagt kaputt .

Eller kan man eventuelt bytte el-patron bare om den skulle være brent.

Som nevnt så kunne jeg ikke se noen sikring da jeg skrudde opp dekselet bak tanken.

MaSa: Arkmarin har gitt deg et godt tips tidligere angående berederens overopphetingsvern.

Jeg synes det er på tide at du setter deg ned og leser berederens bruksanvisning.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg den er lest fra ende til annen! Den er på 4 sider og inneholder ikke noen skjema over hvor noe er.

Men alt skal gåes igjennom da jeg er i hjemmehavn igjen .

Edit angående arkmarin sitt svar så forstår jeg hva han mener , men bak det dekselet fant jeg ikke noen ting kom til patronen/varmetøret og termostaten

Merke er quick

Redigert av MaSa (see edit history)

Regner med at det er en Isotemp varmtvannstank du har? På denne er det et hvitt plast lokk i enden som er festet med 3-4 skruer, under her ligger termostaten (som styrer strøm av/på når du når 65 grader) og et overoppheting beskyttelses sikring. Under en hvit liten kåpe/kopp på toppen av termostaten eller på toppen av overopphetingsbeskyttelsen skal det være en resett knapp.

Denne skal slå ut om du har satt på strøm på tom eller tilnærmet tom tank, og må resettes.

Sater på at dette har skjedd, og at du ikke må bytte/kjøpe noe som helst:-)

satser på jomfruland i påska(fredag etter værmeldinga å dømme), så om du er der og ikke har funnet ut av det, så kan jeg se på det for deg, OK?

Om du har kjørt motor på full guffe så kan det være at motorvarmen har varmet vannet i VV- berederen så høyt at overopphetningsvernet har løst seg ut. Isåfall må vernet resettes. For å unngå at samme skal skje igjen, så kan utslagsverdien justeres opp med noen grader.

I linken nedenfor så finner du en Isotemp manual som bl.a. viser hvordan det elektriske er koblet opp på selve tanken.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.thermoprodukter.se%2Flayout%2Fcurrent%2Fdocs%2FBasicAnv.pdf&ei=hBJNU6DwGqeCzAPe8IHIDQ&usg=AFQjCNEo5e3msp6Tx0LURKr3xn2W-3grlg&bvm=bv.64764171,d.bGQ&cad=rja

For å sjekke kretsen så kan du bruke et multimeter og måle motstanden direkte på stikkontakten når tanken er kald. Om multimeteret viser uendelig motstand, så er kretsen brudt en eller annen plass. Enten i selve arbeidstermostat, overopphetningsvern, eller i selve varmepatronen.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bitteliten:

Det gjør jeg, og problemet var nok at snelle ikke var dimensjonert. Da jeg koblet ifra snelle fra overgang inn på landstrøm så jeg at det hadde begynt og smelte i den ene pinnen på kontakten på snelle ! Skummelt!

Powerpuff det skal stemme det, at det er en slik tank. Har ett svart deksel vel og merke.

Finner termostaten men ikke noe annet. Har lett og lett.

Båtpåsken vår er nok over imorgen ettermiddag kveld siden det ble hyttetur på fjellet siste delen:/

Takk for tilbudet :)

Mateco: har sjeldent kjørt den så varm og hardt at det burde vært ett problem . Skal undersøke manualen og tipsene deres!

Takk for all hjelp :)

Ikke det at varmtvannstanken er så innmari viktig. Men når den først er der så vil jeg kunne den og vil at det jeg har skal virke :)

Finner termostaten men ikke noe annet. Har lett og lett.

Når du får av dekselet I forkant av varmtvannsberederen, ser du termostathjulet/pinnen.

Ofte skjult av "pinnen" på hjulet, er det ett bitte lite hull. Inni der sitter atomatsikkringen.

Trykk den inn med hjelp av en syl eller liknende. Du kjenner ett ørlite "klikk". Du kan ikke se om den har slått seg ut eller ei.

Kobl på strømmen igjen og kjenn om det blir noen varme på vannet I løpet av en times tid.

Plundret med å finne den sikkringen selv og handlet nytt varmeelement unødvendig.

Dette er på noen år gamle Quick varmtvannsberedere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...