baatsman Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Alle Bavariaer jeg har sett har en 3 veis,sikring hvor varmtvann er ytterttil høyre. Sitter gjerne på et panel i motorbåtene over byssa Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Har i utgangspunktet ikke så høyt forbruk. Vifteovn, kokeapparatet, og eventuelt varmtvannet. Vel, det er faktisk veldig mye. Blir mange tusen watt til sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Ikke rart det blir problemer med strøm i gjestehavner hvis det er flere med like lite kunnskaper om elektrisitet som trådstarter. Vifteovn, elkomfyr, varmtvann...., det blir jo fort 5-6 kW det :nonod: . Hva i all verden gjør en elkomfyr ombord i en båt uten eget aggregat? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Kokeplater er av typen jeg har hatt montert i de 3 foregående båtene mine på rødsprit og el! Varmtvann ville vi prøve siden det ikke har vært i båtene våre før. Normalt sett så bruker vi landstrøm kun for lading. Men siden vi er 4 båter fordelt på 60 landstrømuttak her vi ligger så forventer jeg at det kan brukes litt strøm. Om sommeren da det er fullt i havner så passer jeg på og ikke bruke for mye strøm. Vet godt hvor mye strøm det jeg har på bruker, og det skal ikke være for mye i forhold til hva anlegget skal tåle. Alt i alt med det jeg har hatt på tilsaman samtidig er vel ca 2300w Velger og prøve ut båten nå Før sesongen Starter fremfor og ligge ved siden av deg til sommeren og gjøre det:/ Når det gjelder varmtvannet så var den koblet på men ikke fungerende! Det jeg lurer litt på er om følgende mest sannsynlig har skjedd: Varmtvannet går på samme kurs som stikkontakten oppe i båten. Funnet ut igår! Og da har den stått på og stikkontakten til varmtvannet var i samtidig uten vann i berederen! Da regner jeg med el-patronen er brent i stykker!? Jeg finner ikke noen sikringer under dekselet der, var det nå! Og er det vanskelig og bytte eventuelt dyrt og bytte el-patron ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Ikke rart det blir problemer med strøm i gjestehavner hvis det er flere med like lite kunnskaper om elektrisitet som trådstarter. Vifteovn, elkomfyr, varmtvann...., det blir jo fort 5-6 kW det :nonod: . Hva i all verden gjør en elkomfyr ombord i en båt uten eget aggregat? Er ikke alle som er så heldig at de blir født med kunnskap vettu. Til gjengjeld fikk vi empati og egenskapen til å hjelpe andre... Mange båter har elektrisk komfyr. Masa: Er en del strøm i omløp her. For å sette det litt i perspektiv, hender det at strømanlegget har max forbruk helt ned til 500w, og det er ikke varmtvannsberederen engang Tror egentlig ikke trommelen din er dimensjonert for dette forbruket heller. Prøv å skru av det du ikke bruker så går det nok bra Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Strøm er ikke min sterkeste side heller tvert i mot. Kan regne ut forbruket mitt det går fint men der stopper det. Problemet med at strømmen forsvinner er nok rett og slett for mye forbruk ! Men jeg har prøvd ut ny båt og Funnet ut hvor ting og tang går og virker på! Dessverre ser det ut som varmtvannet går på samme som stikkontakt oppe i båten. Dermed så har nok varmtvannstanken startet uten vann i! Så anser den som enten ødelagt kaputt . Eller kan man eventuelt bytte el-patron bare om den skulle være brent. Som nevnt så kunne jeg ikke se noen sikring da jeg skrudde opp dekselet bak tanken. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Julie III Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Høres jo egentlig litt rart ut at berederen går på samme kurs som stikkontaktene? Som regel er det egen kurs og sikring på dette i såpass ny båt... Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Ja, men tipper stikkontakt oppe i båten er lagt opp i ettertid! Ser sånn ut iallefall. Og når jeg vippet på sikringen på panelet til landstrømmen som er til VV så blir det strøm i stikkene også. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Eureka Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Elpatron er ikke så dyrt. Jeg betalte 350 til min quick da jeg ville gå ned fra 1200w til 600w nettopp pga kapasitet i havnene. Merke har du? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 MaSa: Arkmarin har gitt deg et godt tips tidligere angående berederens overopphetingsvern. Jeg synes det er på tide at du setter deg ned og leser berederens bruksanvisning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MaSa Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Brigg den er lest fra ende til annen! Den er på 4 sider og inneholder ikke noen skjema over hvor noe er. Men alt skal gåes igjennom da jeg er i hjemmehavn igjen . Edit angående arkmarin sitt svar så forstår jeg hva han mener , men bak det dekselet fant jeg ikke noen ting kom til patronen/varmetøret og termostaten Merke er quick Redigert 13.April.2014 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2014 Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Og du tar vel ut all kabel på snella slik at ikke termosikringen på den slår ut? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Regner med at det er en Isotemp varmtvannstank du har? På denne er det et hvitt plast lokk i enden som er festet med 3-4 skruer, under her ligger termostaten (som styrer strøm av/på når du når 65 grader) og et overoppheting beskyttelses sikring. Under en hvit liten kåpe/kopp på toppen av termostaten eller på toppen av overopphetingsbeskyttelsen skal det være en resett knapp. Denne skal slå ut om du har satt på strøm på tom eller tilnærmet tom tank, og må resettes. Sater på at dette har skjedd, og at du ikke må bytte/kjøpe noe som helst:-) satser på jomfruland i påska(fredag etter værmeldinga å dømme), så om du er der og ikke har funnet ut av det, så kan jeg se på det for deg, OK? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Om du har kjørt motor på full guffe så kan det være at motorvarmen har varmet vannet i VV- berederen så høyt at overopphetningsvernet har løst seg ut. Isåfall må vernet resettes. For å unngå at samme skal skje igjen, så kan utslagsverdien justeres opp med noen grader. I linken nedenfor så finner du en Isotemp manual som bl.a. viser hvordan det elektriske er koblet opp på selve tanken. http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.thermoprodukter.se%2Flayout%2Fcurrent%2Fdocs%2FBasicAnv.pdf&ei=hBJNU6DwGqeCzAPe8IHIDQ&usg=AFQjCNEo5e3msp6Tx0LURKr3xn2W-3grlg&bvm=bv.64764171,d.bGQ&cad=rja For å sjekke kretsen så kan du bruke et multimeter og måle motstanden direkte på stikkontakten når tanken er kald. Om multimeteret viser uendelig motstand, så er kretsen brudt en eller annen plass. Enten i selve arbeidstermostat, overopphetningsvern, eller i selve varmepatronen. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
MaSa Svart 15.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Bitteliten: Det gjør jeg, og problemet var nok at snelle ikke var dimensjonert. Da jeg koblet ifra snelle fra overgang inn på landstrøm så jeg at det hadde begynt og smelte i den ene pinnen på kontakten på snelle ! Skummelt! Powerpuff det skal stemme det, at det er en slik tank. Har ett svart deksel vel og merke. Finner termostaten men ikke noe annet. Har lett og lett. Båtpåsken vår er nok over imorgen ettermiddag kveld siden det ble hyttetur på fjellet siste delen:/ Takk for tilbudet :) Mateco: har sjeldent kjørt den så varm og hardt at det burde vært ett problem . Skal undersøke manualen og tipsene deres! Takk for all hjelp :) Ikke det at varmtvannstanken er så innmari viktig. Men når den først er der så vil jeg kunne den og vil at det jeg har skal virke :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
powerpuff Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 (redigert) ? Redigert 15.April.2014 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.April.2014 Link til dette innlegget Svart 15.April.2014 Finner termostaten men ikke noe annet. Har lett og lett. Når du får av dekselet I forkant av varmtvannsberederen, ser du termostathjulet/pinnen. Ofte skjult av "pinnen" på hjulet, er det ett bitte lite hull. Inni der sitter atomatsikkringen. Trykk den inn med hjelp av en syl eller liknende. Du kjenner ett ørlite "klikk". Du kan ikke se om den har slått seg ut eller ei. Kobl på strømmen igjen og kjenn om det blir noen varme på vannet I løpet av en times tid. Plundret med å finne den sikkringen selv og handlet nytt varmeelement unødvendig. Dette er på noen år gamle Quick varmtvannsberedere. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.