Jump to content

Får landstrøm inn i båten , men virker ikke alikevel?

MaSa

Recommended Posts

Med ny båt så dukker det stadig opp problemer!

Nå har vi liggi på landstrøm siden igår uten problemer!

Så nå før matlaging merket jeg at varmtvannet hadde forsvunnet.

Så begynner jeg og lage mat på strøm det fungerer. Så kikker jeg opp i båten og ser at vifteovnen har stoppet og samtidig har også strømmen til kokeapparatet kuttet ut!

Jeg tenker da at sikringen er gått på land, men det har den ikke.

Ser på landstrømpanelet at den lyser grønt som den skal så jeg har strøm til båten!

Men jeg får ikke strøm derifra til noe !?

Ikke stikkontakter,kokeapparatet,varmtvannet,eller micro!

Siden jeg valgte meg en bås ett stykke unna landstrøm så har jeg en 10m snelle som står inne i båten. Jeg koblet vifteovnen direkte til snelle og den virker!

Så med andre ord jeg har strøm helt til landstrømpanelet i båten men der stopper det !

Ligger det noen sikringer ett sted som kan ha slått ut?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Sjekket den, alt virket bra. Men nå for litt siden så begynte alt og virke igjen uten noe ble gjort!

Bortsett fra varmtvannet da.

Det skjedde igjen nå. Det er nok noe som slår ut på landstrømanlegget i båten.

Hadde kanskje litt høyt forbruk med viften på høyt bruk og begge kokeplatene i bruk samt lader !

Da slukket lyset i panelet , men sikringen gikk ikke.

Jeg slo av litt brytere og så ordnet det seg igjen!

Men lurer litt på hvorfor varmtvannet plutselig ikke varmer mer?

Den varmet bra i hele går!

Er det noen sikring på Selve varmtvannstanken som kan ha gått ?

Hvis du først har brukt opp all det varme vannet som motoren varmet opp først når du kjørte igår. Og at det nå bare er kaldt vann igjen, og at da strømmen kommer og går litt. så tar det vel litt tid og få varmet det opp. Det avhenger vel også av størrelsen på varmtvannstanken hvor lang tid det tar. Så kan vel kanskje forklaringen ligge der?

Edited by BåtGeir (see edit history)

Ser ut som du må ha et enormt strømforbruk. Er den snella di av den typen som er utstyrt med termosikring? Du må trekke hele ledningen ut av snella, ellers blir den for varm, og termosikringen slår seg av.

Har du ettertrykkelig alle koblinger fra der du kobler landstrømmen og fram til alle 230V forbrukerne? Det kan hende du har en løs kobling ett eller annet sted (?)

Har i utgangspunktet ikke så høyt forbruk. Vifteovn, kokeapparatet, og eventuelt varmtvannet.

At strømmen har totalt vært borte i ca 30 min siden igår!

Så det burde da være varmtvann for det?

Er ikke slik thermosikring på snelle nei.

Har ikke fått gått over alle koblinger ennå nei, men det jeg har kommet greit til skal være ordentlig kontakt/festet!

Det skjedde som sagt 2 ganger, da hadde jeg på viften og begge kokeplatene på fullt under matlaging.

Og varmtvannet går på samme som stikkontakter til vifta.

Men det vil vel alltid renne kontinuerlig vann ned i varmtvannstanken eller er det noe jeg ikke har forstått? Første båten jeg har med varmtvannstank og var så glad for det i går :/

Var det jeg regnet med , derfor lurte jeg på om det kunne vært en sikring dom kanskje kan ha slått ut på selve varmtvannstanken da jeg mistet strømmen første gang ?

Vet du egentlig at strømmen på varmtvannstanken virker/er på?

Jeg regner med at vannet er varmet opp på motor først, og med 30-40 liter v-vannstank så holder dette ca 1 døgn.

Nja vet og vet, har aldri hatt en slik vArmtvannstank før. Så har liksom ikke satt meg inn i hvordan den fungerer!

Eneste jeg vet er at jeg har satt på strømmen til tanken på landstrømpanelet.

Skal sjekke den litt i morgen da været er bedre :)

Vartvannstanken din har egen sikring. På min båt ligger denne sikringen inni et skap over vask i byssa. Usikker på om den er på samme sted på din.

Uten at sikring for varmtvann er på så vil du til slutt gå tom for varmt vann. Du har muligens bare brukt det som motoren har varmet opp.

Fluefiskeren. Når du sier det, så har jeg sett en stikkontakt løs nede i motorromet !

Mistet forresten strøm igjen. Fulgte med på volt måleren på panelet. Uten noen brytere vippet opp så ligger den på rundt 230v men med bryterene oppe så faller jeg fort ned mot 205-210volt.

Om ikke jeg får til en løsning i morgen så er det frem med multimeteret når jeg er hjemme igjen, glemte den lille kjekke verktøykassa i bilen.

Høres ut som du har et voldsomt spenningsfall hvertfall. Ting kutter ut på 205-210v.

Den snella di, er den av typen med tynn kabel, 3 x 0,75 eller 1,5 kvadrat?

Landstrømkabelen bør være 3x2,5 kvadrat.

Blir fort mange A med en vifteovn på 1500-2000w, kokeplater på 1000-2000w, vv bereder på 700-1000w pluss landstrømlader skal ha mat samtidig.

Vær forsiktig med å dra for mye strøm gjennom tynne kabler.

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Stemmer Sap !

Trur nok problemet til spenningsfallet ligger der!

Har ikke ofret kvadrat på snelle en tanke!

Landstrømkabelen er tykk nok men snelle er ikke det! Og den er 10-15 meter lang!

Det står ofte kvadrat på en merkelapp på snella.

Men vær forsiktig med å dra for mye strøm gjennom den kabelen, MaSa. Du har verdifull last ombord :-)

Mvh. SAP

Nja Sap jeg glemte amarula'n hjemme :)

Nei fra spøk til alvor!

må være forsiktig da. :/

Sjekket nå, men snelle og landstrømkAbel har samme utvendig tykkelse iallefall. Fant ikke noe merking på snelle faktisk.

Hehe.

Står det ikke noe printet inn på selve kabelen heller? 3g-1,5 f.eks?

Sjekk også landstrømkabelen din senere. Ikke alle er 3x2,5

På Biltema kan du kjøpe 2,5mm2 gummikabel, løse kontakter og mekke selv i ønskede lengder, eller ferdig lengde på 20 eller 25 meter med kontakter.

Mvh. SAP

Som sap trekker frem, her må du begynne å se på apparatene du bruker og hvor mye strøm de faktisk trekker. Det går nok mere W enn du tror. -og så høres det jo ut som at berederen ikke er tilkoblet....