Jump to content

Må batteriet gi 12V + for å få starte motor?

FreddyFender

Recommended Posts

Fikk ikke starte motor etter service inkl. nytt batteri. Den kinner, men tenner ikke. Viser at batteriet gir ca 10V mens jeg kinner.

Er dette for lite strøm og årsaken til at den ikke starter??

Har fylt kondensfjerner og båten kommer rett fra service med nye tennplugger etc.

Gjelder en innenbords Mercruiser bensin.

Har naturligvis satt på batterilader nå, men nysgjerrig på årsaken til at den 'oppfører' seg som den gjør...

Batteriet er som sagt helt nytt, montert av serviceveksted. Den startet helt fint tidlig i morges, men har kun gått på tomgang mens jeg 'lekte' meg med kartplotter etc. Redd for at jeg tappet batteriet mer enn det ladet seg opp på tomgang, og når jeg skulle starte igjen etter et par timer var det kun kinning og ingen tenning...

Når jeg tar på tenningen viser batteriet ca 10V, og synker rett under når jeg begynner og kinne.

Batteriladeren viser rødt, 'kritisk' nivå. Men laderen jobber med saken :-)

Er egentlig bare spent på om den starter når batteriet blir fullt oppladet...:-/

at starteren ik det heile tatt går rundt om du har 10 volt ubelastet er jo en sensasjon. Må nesten benytte anledningen til å gratulere med å ha ødelagt ditt nye batteri første dag.

Det er tilnærmet umulig å bruke mer enn du lader så lenge motoren gikk. Uten du utelukkende kjørte inn og ut ankervinsj.

Da må det være noe alvorlig galt med ladingen din

Redigert av Plutonium (see edit history)

nytt batteri. Den kinner, men tenner ikke. Viser at batteriet gir ca 10V mens jeg kinner.

Du blander med strøm og spenning. Når spenningen på batteriet er 10V mens du kjører starteren betyr det egentlig bare at startmotoren trekker i overkant mye strøm i forhold til hva batteriet ditt er i stand til å levere. Mao, det er ikke for lite strøm som du antyder, men den høye strømmen gjør at batteriet ikke klarer å holde spenningen oppe. Siden effekt er strøm x spenning (P=UxI) vil også effekten bli dårlig, dvs. turtallet startmotoren klarer å dra rundt med. Det kan være en årsak til at du ikke får start.

Hver av cellene i et batteri skal ha 2,1 V uten noe annet koblet til enn voltmeteret. Ideelt sett skal du kunne måle 13,8 volt med andre ord. Hvis ikke batteriet klarer å dra skikkelig, så kan du ha en død celle. Da er det bare å prøve et annet batteri.

Hvordan får du 2,1x6 til å bli 13,8? Du mente kanskje 12,8? Det er jo normal spenning på et toppladet friskt batteri. Men du har jo ikke det når du kjører starteren! Hvis ikke batteriet orker å dra starteren tilstrekkelig fort rundt er det nok heller batteriet som har for lav CCA verdi, det er jo helt nytt.

at starteren ik det heile tatt går rundt om du har 10 volt ubelastet er jo en sensasjon. Må nesten benytte anledningen til å gratulere med å ha ødelagt ditt nye batteri første dag.

Det er tilnærmet umulig å bruke mer enn du lader så lenge motoren gikk.

Les hva han skriver før du poster slike mindre hyggelige svar. Han leser av 10V under belastning, og det er vel ingen sensasjon.

At han ikke har ladet mer enn han har brukt er vel heller ikke spesielt rart. Hvis det er som jeg tipper har han et batteri som er i underkant i forhold til behovet. Når batteriet ikke klarer å holde spenningen oppe mens startmotoren går vil motoren trekke enda mer strøm for å gi nok effekt (det ligger jo i en seriemotors natur så vidt jeg husker fra skoledagene). Det økte strømtrekket gjør at spenningen faller enda mer samt effekttap internt i batteriet. Det som egentlig altså skulle være en marginal belastning for batteriet kjører det altså helt i bunn i stedet. I tillegg skriver trådstarter at han kjørte på tomgang. Da er det slett ikke sikkert at dynamoen har begynt å lade i det hele tatt. En liten "touch" på gassen kan være nok til å få i gang ladingen. Men selv om ladingen er i gang er det jo vanlig med dårlig ladeeffekt på tomgang. Særlig på en bensinmotor hvor turtallsregistret er mye større enn på en diesel.

Dette ga deg kanskje ikke så mye svar på spørsmålet ditt, men jeg ville tenkt i de baner at verkstedet har montert et batteri med for lav CCA verdi i forhold til hva du trenger :smiley:

Disse 10 volt ser du sannsyneligvis på et voltmeter i panelet til motor og når det er ved startsbelastning så er det normalt. Et nytt bly/syre batteri har 12,86 volt ved opptimale forhold når det ikke er koplet til lading. På en bensin motor så lever elektronikken på 9 volt så det er ikke det som er problemet.Drar starter greit rundt så er det strøm til elektronikken.

Om du har konka batteriet for strøm og lader det opp med en gang så har det ikke startet noen sylfatering og batteriet er like godt.

Kan du ha gammel bensin med masse kondens???? Et triks som jeg har hørt av en merkruiser mekanikker er å ha mye rødsprit på tanken om det er kondens på tanken.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Les hva han skriver før du poster slike mindre hyggelige svar. Han leser av 10V under belastning, og det er vel ingen sensasjon.

Les hva han skriver sjøl du før du slenger med leppa. I innlegget over mitt står det klokkeklart tydelig 10 volt når tenning slåes på og enda mindre når starter kjøres.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Heller på at dette er et 'bensinproblem'.. Nå skal det være mer enn nok strøm.

I morges når den sveiv fint på tomgang og startet fint, så et det i etterkant et par vesentlige ting og bemerke; den sveiv litt ujevnt når den begynte og bli varm og den ga litt i overkant for mye svart eksos... I tillegg stoppet motoren akkurat i det jeg satt den i gir, som om jeg kvalte den.

Hva kan evt gi motoren alt for mye bensin?

Det er en Mercruiser 4,3TKS ..

Søk proffesjonell hjelp. Her er det for mye rot i opplysningene til at det er mulig å komme med noen målrettede gode råd... HVA er spenningen , og når?? La du ikke merke til at motoren gikk ujamt på tomgang? Er det mer du kan komme på i de nærmeste dagene? Hvorfor ikke få frem alt av info på en gang? Jeg vil derfor be deg få proffer til hjelpe deg, før noe blir byttet/skrudd fra hverandre på feil grunnlag..

Jo 'rot i opplysningene' kan man gjerne si.. Problemet er fortsatt det samme, at motoren ikke starter. Først var det lite strøm og jeg lurte DA på om DET kunne være årsaken. Nå er det tydeligvis nok strøm/spenning på batteriet, så da må jeg jo gå videre og finne hva annet som gjør at den ikke starter.

Så er det naturlig og tenke 'bensinprioblem'; at den får for lite, evt for mye bensin. Dette er iallfall det som slår meg først. Som sagt er det nye tennplugger, nytt bensinfilter, nok bensin på tanken og fylt på kondensfjerner.

At den sveiv ujevnt på tomgang var kun i maks et par sekunder, og noe jeg der og da bare overså, men som jeg først NÅ tenker kanskje kan ha noe med problemet og gjøre.. Det samme gjelder at jeg syntes den hadde litt for mye svart eksos.

Det minner meg rett og slett om en påhengs som ikke starter når den er kald fordi choke ikke er på, og når den først starter så står 'plutselig' choke på konstant og motoren går sur :/

Hva regulerer blandingsforholdet bensin/luft i en innenbords Mercruiser 4,3TK ??

Og naturligvis skal jeg søke profesjonell hjelp fra de som nettopp har utført service, men uansett litt interessant og lære seg litt og sette seg litt inn i problemet. Er vel en del av båtlivet det også :-)

Vet jo det er en choke (automatisk), så spørsmålet blir mer HVORDAN fungerer choke på denne motoren?

Kan det være noe mekanisk/elektronisk som ikke 'opererer' optimalt? Det virker som om når motoren er kald så 'mangler' choke, og etter MYE kinning og motoren ENDELIG starter så føles det som om choke står på konstant og den går sur og kveles...

Jeg kjenner ikke aktuell motor men om den har forgasser så er det et spjeld som hindrer luft inn i innsuget. Har i min undom startet mange bensinmotorer for første gang etter at de var montert på båtfabrikk. Da heldte vi litt bensin rett i forgasser innsuget og startet opp. Noen ganger så ble innsug delvis tettet med ei lita plate. Altså ekstra choke.( Dette var VOLVO V6 og V8)

Jeg tror dette er kondens/vannperle i forgasser eller pumpe. Det er ganske mange opplagsverksteder som har båtene stående ute som sliter med kondens på tankene nå pga. fuktig vinter/vår.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Er det forgassermotor, kan du bruke kondensfjerner. Er det innsprøytning bør du heller ha et godt fuelfilter som stopper vannet i filteret. Sjekk om det er vann i fuelfilteret, event. prøv kondensfjerner, om du har forgassermotor. Er det justert tenning på motoren? Er det stifttenning, endres tenningstidspunktet litt, mens stiftene slites. Skifter du stifter, må tenning kontrolleres/justeres. Kansje verkstedet ditt har tatt hånd om det?

Hvordan ser tennpluggene ut, tenker på sot, eller om de er normalt grå/brune, eller om de er nærmest hvite.

Kjøp gode plugger, NGK er min personlige anbefaling.

Hvis motoren er fryktelig tungstartet, bensin og tenning er i orden, kan det være høyspentkablene(tennpluggkablene + kabelen fra coil til fordeler. Er de gamle, bør de byttes.

Er veivhusventilasjonen sjekket? Er det noen slanger der, som kan trekke falskluft? Det kan gi allverdens plager... Begynn å sjekk, og kom tilbake med rapport! :thumbsup:

For ordens skyld så har altså en 4.3TKS forgasser med et såkalt "Turn Key Start" system.

Den forgasseren har ikke tradisjonell choke, men eget system som gir ekstra bensin ved kald motor, og som stenges ved hjelp av en elektrisk solenoide når motoren blir varm.

Systemet er koblet sammen med oljetrykks- og temperaturføler for å gi optimale oppstartsforhold, derav navnet "Turn Key Start".

Du har startet to tråder om akkurat det samme problemet, og det gjør det vanskelig å følge med på hva problemet egentlig er ettersom det stadig endrer seg, og over to tråder ?

Fikk ikke starte motor etter service inkl. nytt batteri. Den kinner, men tenner ikke. Viser at batteriet gir ca 10V mens jeg kinner.

Har fylt kondensfjerner og båten kommer rett fra service med nye tennplugger etc.

Gjelder en innenbords Mercruiser bensin.

Har naturligvis satt på batterilader nå, men nysgjerrig på årsaken til at den 'oppfører' seg som den gjør...

Les hva han skriver sjøl du før du slenger med leppa. I innlegget over mitt står det klokkeklart tydelig 10 volt når tenning slåes på og enda mindre når starter kjøres.

I motsetning til OPs post hvor det står klokkeklart 10V mens han kinner

. Den kinner, men tenner ikke. Viser at batteriet gir ca 10V mens jeg kinner

Når jeg tar på tenningen viser batteriet ca 10V, og synker rett under når jeg begynner og kinne.

Ja kunsten å lese kan være jævli tung.. Trådstarter skriver altså begge deler, så begge har rett.

Siden spenning ser ut til å være litt vimsete enten han kinner eller ikkje, så heller eg mot kontaktfeil her. Når du oppgir slike spenninger , så må du oppgi nøyaktig hvor det er målt, om det er målt på batteripoler eller starter eller i instrumentpanel. Det intressante her er over poler og på starter.

Men med fusk og boff, så ville eg sjekka om servicemannen har brukt riktig tenningsdeler.

Men har du nettop vert på service så bør du henvende deg på verkstedet og få avklart om det kan være sammenheng med noko dei har gjort.

Batteri skal ikkje kunne tappes med motor på tomgang sjølv om du har 10 kartplottere på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Freddy Fender skrev også at han hadde leket seg med elektronikken ombord... Det er vanskelig å hjelpe når man får bare litt av symptomene, eller kanskje bare en persons egen tolking av hva problemet er, istedet for alle symptomene, med hendelsesforløp. Å prøve å komme med konkret råd, ut fra bruddstykker om hva som har skjedd, er umulig. Derfor er min forrige tråd bare generelle råd

. Dette er en jobb for verstedet som leverte tilbake en motor som ikke går, HVIS det stemmer at den ikke gikk rent da den kom tilbake fra verstedet..

Hvis verstedet er til å stole på, og den har begynt å fuske i ettertid, kan det f.eks være mye vann i bensinen... Kommer an på lagring, hvor mye på tanken under lagring...

Målte ikke spenning på selve batteriet, forholdt meg kun til hva instrumentene i båten viste... Det var lite strøm, men etter lading av batteriet så var nok ikke dette problemet. Da virket det som om den kinnet godt nok, men tenner ikke.

At den plutselig var helt død viste seg og være en dårlig kontakt/brudd på en jordingskabel. Dette er nå fikset, men den tenner fortsatt ikke!

Servicereparatør fant ikke ut av dette i dag, men skulle ha med seg en mer 'dreven' kar i morgen for og sjekke. For meg virker det som om den drukner i bensin, siden siste gang den sveiv så kom det mye svart eksos og sveiv periodevis litt ujevnt. Etter at jeg satt den i gir og den stoppet, så har den ikke startet siden.... Kun kinner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...