Jump to content

Overoppheting - manglende kjølevæske Yanmar 3YM30

Vilja 36.7

Recommended Posts

Har 2008 FIRST 36.7 m Yanmar 3YM30/SD-20, sjø og ferskvannkjølt. Båt på sjø om vinter, sjøvann erstattet med ferskvann/frostvæske. Første tur i feb kulde med snøvær og fikk etter ca 30 min overoppheting. Stoppet motor etter ca 1 min. Skiftet impeller for sjøvann. Gammel OK. Ny overoppheting. Ser det kommer normal mengde vann med eksos. Ingen spes farge på eksos. Olje på peilepinne ser OK ut. Normal mengde vann i ekspansjonstank. Var overrasket da jeg fant nesten tørr varmeveksler. Fylte på 3,5 liter (!) vann/frostvæske. Fikk ikke fylt helt opp til avløp overskuddsvann da nivået sank noen cm ned etter hver gang jeg fylte opp. Lot motoren gå på tomgang, mindre lukt av svidd enn før så trodde det hele nå var i orden. Men etter ca 30 min gikk alarm for overoppheting igjen. Ingen endring i nivå i ekspansjonstanken. Fikk ikke sjekket nivå i varmeveksler pga varm motor. Fant ingen tegn til lekkasjer rundt motoren. Hvor blir det av ferskvannet? Er topp-pakingen røket? Takknemlig for hjelp!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...