FreddyFender Startet 12.April.2014 Link til dette innlegget Startet 12.April.2014 Har noen av dere formening om det kan være noe som gjør min Mercruiser 4,3TKS sur? Startet fint når den var kald, men etter hvert 'mye' svart eksos og litt ujevn gange og 'jaget' ørlite på tomgang. Når jeg satt den i gir, virket det som om den ble kvalt og får ikke starte nå; bare kinner og kinner.. (fikk også en liten ettertenning når jeg stoppet den kvelden før) Båten kommer rett fra service med nytt filter, tennplugger etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 typisk stopper merc sine motorer med alpha drev når man skal sette i gir av feiljustert girvelger Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Svart eksos er typisk tegn på at motoren får for mye bensin, det samme med motor som kveler seg ved belastning. Forgasseren på TKS'en er helt spesiell, den har en TKS modul (Turn Key Start) som slipper inn mer bensin ved kald motor, og som elektronisk lukkes når motoren blir varm. Du ser TKS modulen på forgasseren, det er en svart sylindrisk dings med to ledninger, sjekk ledningene og pluggen inn i ledningssettet osv. for dårlig kontakt. Hvis ikke jeg husker feil kan du kan sette på tenningen 5-10 minutter, og kjenne på baksiden av TKS modulen, den skal bli litt varm dersom den får strøm. Vanligvis når motoren får for mye bensin vil dette fordampe med tid, slik at du får start på motoren igjen etter den har stått en stund, og det at den ikke starter kan tyde på at det er noe annet galt, jeg kommer bare ikke på noe i farten som fører til at motoren får for mye bensin og samtidig ikke starter. TKS systemet har egne følere for temperatur, oljetrykk o.l. slik at det kan være sensorfeil eller lignende, og oljetrykk under 4psi vil føre til at den ikke starter, dårlig kontakt til temperaturføleren foran på innsuget vil føre til at TKS'en ikke lukker osv. Redigert 13.April.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FreddyFender Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Takk for informativ tilbakemelding, men nå forstår jeg iallfall INGENTING! Ladet batteri i hele natt og laderen viser status 'OK' for batteri, men ingen strøm i det hele tatt når jeg slår på hovedstrøm! Trenger jo naturligvis ikke ha noen sammenheng med at den ikke ville starte i går, men kan det være noen sammenheng? :/ Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Mål batteriet, dersom det er strøm på batteriet og det ikke er tegn til liv, så er det vel dårlig kontakt, røket sikring eller noe annet som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Ladet batteri i hele natt og laderen viser status 'OK' for batteri, men ingen strøm i det hele tatt når jeg slår på hovedstrøm! Jeg synes det kan tyde på at du har en kobling som er dårlig skrudd til. Sjekk over alle pluss og minuskoblinger fra batteri til motor, polsko, hovedstrømbryter osv. Det kan også stemme med din andre tråd om spenning på startbatteriet. Hvis du har en dårlig tilskrudd kobling kan du få et stort spenningsfall når du belaster. En slik dårlig kontakt kan også endre seg til det verre, da kan det hende du ikke får strøm nok til at starteren legger inn i det hele tatt. En slik dårlig kontakt som ligger og "kødder" kalles ofte for vakkelkontakt. Har du sjekket CCA-verdien på batteriet? Vær obs på at den blir oppgitt både etter EN-norm og SAE, der er det stor forskjell. EN er vesentlig mer konservativ. Og en annen ting, hvilken dimensjon og lengde er det på kabler fra batteri til motor? Her blir det ofte spart litt på tverrsnittet med det resultat at du får enda et uønsket spenningsfall. Lagt til: Det som kan være greit å sjekke (bør være to) er spenningen på batteriet (med multimeter) før og under belastning med startmotor og spenningen rett på startmotor når du belaster. Da vet du spenningsfall internt i batteri og spenningsfall i alle kabler og kontakter. Når du vrir på nøkkelen og ingenting skjer kan fremdeles batteriet være tipp-topp... Redigert 13.April.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Det kan gjerne være en dårlig hovedstrømbryter, slett ikke uvanlig etter et vinteropphold. Sitér dette innlegget Link to post
FreddyFender Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Takker for informative og fyldige tilbakemeldinger. Ser ikke noen dårlige kontakter sånn umiddelbart, men nå får marinaen som tok service se over ting i morgen... For på sjøen skal jeg! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.