Jump to content

"Ny" motor i m/s FRI. Hva slags Sabb 2j? (2 posisjoner)


Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg har lenge visst at den gamle saltvannskjølte BMW D50'n fra 83 som står i Fri forlengst er utløpt på dato.

Nå sviver den ikke, og over påske blir den heist ut, og motorrommet skal renses, males opp og isoleres.

Jeg hadde tenkt å erstatte den med en moderne 40-50 hester, men økonomien er ikke helt enig med meg, og egentlig har jeg en drøm om en lavkompresjonsmotor.

En båtnabo med lang fartstid i ulike båter påsto en dag at en sabb 2j (30hesteren) med større propell en den jeg har i dag, trolig gir vel så mye skyv som en ny 42 hester.

Etter å ha prøvemålt, og lest litt, ser jeg at jeg har plass, og er vel ganske sikker på at jeg går for en Sabb.

Spørsmålet nå er hvilken?

Fri har et lite, lukket styrhus, samt styreposisjon på poopdekk.

Innvendig styreposisjon er svært trang, og fra utvendig styreposisjon ( som tidligere ikke har hatt motorkontroll (!) ) er jeg forberedt på en stor utfordring når kablene skal trekkes.

Mao. trenger jeg en motor hvor også gear er styrt av kabel, og det må være mulig å koble på 2 posisjoner.

Sabb finnes i følgende modeller: (se bildet)

Selv om vridbar propellsanlegg skulle kunne betjenes med wireoverført spak, tror jeg dette blir en ganske omfattende ombygging.

Har også et fleksibelt ledd liggende som jeg gjerne skulle benytte, for enklere montering , og mindre vibrasjoner. Har også 2 enspaks kontrollbokser og sammenkoblingssentraler (+nytt spesialgravert panel til styreposisjonen tilpasset min Morse kontrollboks, så lysten på en 2jhr-motor med ordinært Hurth-gear dominerer.

Men 2j modellene gror ikke på trær, og om jeg kan benytte feks en 2jrg eller en 2jgr modell er jeg villig til å bruke andre typer spaker.

Noen som kan gi råd her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...