glek Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Når jeg legger til kai og kobler til landstrøm starter laderen å lade slik den bør. Jeg forventer imidlertid at den stanser ladingen når batteriene er fulladet og kun ligger og etterfyller slik den alltid har gjort tidligere. Men den stanser overhodet ikke. Den durer og går hele tiden til irritasjon for alle ombord. Med multimeteret måler jeg at batteriene er fulladet. På laderen har jeg indikatorlys som forteller om batteriene er 100% oppladet, bør lades eller er defekt. Dette indikerer at batteriene er 100% oppladet. Hva kan årsaken til dette være ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Ikke så lett å si, finnes jo mange ladere og konstruksjoner. Men ser du skriver "alle ombord" hvilket jo indikerer at båten er i bruk, og at det sannsynligvis er bruk av forbruksstrøm. Om jeg skulle lage sw i en slik lader, og registrerte at det fortsatt gikk strøm selv om ladespenningen indikerte at batteriet var fullt (hvilket er et diskusjonstema i seg selv) ville fortsatt å lade (i allefall om spenningen var under 14,4) for å sikre at banken var full når du forlater landstrøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Tror Koh har et poeng, hvis du har forbrukere på vil kansje laderen fortsette og fylle på. Hvordan har du målt med mulltimeteret? med lader tilkoblet, rett etter at den har vært tilkoblet eller f.eks dagen derpå, og hvor gamle er batteriene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
glek Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Takker for svar så langt. Når jeg skriver " alle ombord " er det bare for å indikere at det er mange som irriterer seg. For å si det på en annen måte : Når båten ligger i havn på landstrøm sommerstid eller hjemme i hagen vinterstid og det ikke er noe som forbruker strøm, går laderen likevel. Jeg har målt både med og uten landstrøm tilkoblet. Batteribanken er fulladet. Laderen stopper aldri. om landstrømmen ikke er tilkoblet i f.eks. 14 dager er det ikke forbrukt noe strøm. Men så fort jeg kobler til landstrømmen begynner laderen å dure. Tidligere lå den og bare toppet opp engang iblandt, men nå går den hele tiden. Startbatteriet er kun ett år gammelt. Forbruksbatteriene er ca. 4-5 år gamle ( gel-batterier ). Jeg har ofte sjekket at batteriene er fulladet når jeg er frakoblet landstrøm før vi forlater havna og da har batteriene alltid vært fulladet ifølge multimeteret. Tror ikke det er skadelig om den står der og durer den tosken, men det er himla irriterende, særlig når du skal sove. Og nå tidlig på våren og sent på høsten er det jo behov for litt strømforbruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hvilken spenning inn på batteriet er det den gir når den "står og durer"? Hvilken lader er det du har? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
glek Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Hei Lars H. Må få komme tilbake med nøyaktig svar når jeg kommer hjem fra plattformen på tirsdag. Onsdag sjekker jeg dette, men så langt takk for interessen . Mvh. glek Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts