cavaler Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hei. Skal reise nordover en tur i påsken, bl.a for å fiske, og trenger da redningsvester for å bruke der nord, er det noen som vet hvordan det er å frakte med seg oppblåsbare redningsvester i bagasjen på flyet? Tenker da spesielt på gasspatronen og hvordan den vil oppføre seg. Er takknemlig for hurtig svar. Mvh Rune Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Tatt med dette som håndbagasje. Vest + reservepatron. Det var ingen problem ( tror det var akkurat maks pr. Passasjer) Sikkerhetskontrollen lurte bare på hva det var. Han jeg dro sammen med (skulle hente båt) opplyste sikkerhetskontrollen at jeg bare skulle være klar hvis det ble noe uhell under flyturen :-) Quote Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Sidestick Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Du sitter forøvrig rett over en eller to slike patroner når du er ute og flyr også på de fleste fly... :-) Ta de med i håndbaggasjen som tidligere nevnt, så går det fint! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Takker for kjappe svar, da tar eg meg en tur i båten å henter vestene og tar de med som håndbagasje. Da blir det Lofotfiske om ikke mange dagene. Ha en fin påske. Mvh Rune Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Jeg fikk beskjed om å sjekke de inn som spesialbaggasje. Egen skranke for det på Gardermoen. Koster ikke noe og du slipper å bli stoppet i sikkerhetssjekken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Kan også skru ut gassbeholder, og pakke alt i kofferten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lmsafg Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Vil absolutt anbefale å skru ut gasspatronen. Har opplevd en vest som blåste seg opp fordi den ble mistet i bakken, og bagasjen blir jo ikke alltid like pent behandlet på fly. Blåser den seg opp i kofferten vil den vel sprenge seg ut og spre innholdet utover flystripa. Bare husk å sette i patronen før du detter til vanns. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Det er ikke tillatt å sende en vest med isatt gassflaske på passasjefly. Noen vil selvfølgelig komme å si at de har sendt den, men det kommer av at de ikke er våkne i sikkerhetskontrollen. Skal du sende den, skal gassflasken taes ut. Det er ikke tillatt å ha en slik på passasjerfly. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 (edited) Reiser ofte med vest (bruker vest i jobben) på fly og som handbagasje er det 2 patroner som var tillatt iflg en kontrollør jeg ble stående å prate med ene gangen.Så ville ikke forsøkt med flere vester.. Har aldri demontert patronene heller ikke vore nevnt.. Edited April 13, 2014 by ollebolle2 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hehe, her var jeg sikker på at spørsmålet dreide seg om å ta med vesten på flybridgen...... Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Hei. Har vert i kontakt med widerø no ikveld, og de sier at det går greit å ta med seg redningsvesten i enten håndbagasjen eller den du skjekker inn, gasspatron må kobles ifra, og kun en pr passasjer. Så da ser det ut som det ordner seg. Hilsen Rune Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Har flydd flere ganger med oppblåsbar vest i bagasjen... går helt fint. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 hehe... Jeg var helt sikker på at dette dreide seg om å ta med vest som et ekstra sikkerhetstiltak i tilfelle kapteinen valgte å sette flyet ned på en elv... En liten avsporing (til): Jeg handlet en SVÆR brødkniv på Kiwi (ordentilig spiss også), tok av embalasjen og la den i PC veska for noen uker siden og tenkte ikke noe mer på det. Dette var nå i mars måned, og jeg skulle ut på reise. Brødkniven ble greit med i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen. I Frankfurt var det ikke sikkerhetskontroll - takket være schengen (stavelse?) ?? Derimot, da jeg skulle videre fra Seoul, så ble brødkniven funnet ! Det var litt flaut for å si det mildt.. De tapet den godt og sa ingenting... Quote Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.