Jump to content

Finn min drømmebåt - seilbåt for langturer for familie på 4


evony

Recommended Posts

Jeg er ukjent i seilbåtmarkedet og kikker for tiden på nettet for å orientere meg. Jeg har foreløpig følgende rammer:

 

*Prisramme 600.000

*Kunne romme to voksne og to barn for helgeturer - ukesturer.

*Kunne seiles alene

*Klar for langturer (Norgeskysten - Svalbard - Karibien)

*Kunne delta i regattaer for å bli bedre til å seile - må ikke nødvendigvis være en rask båt - men lettseilet og med god "seilefølelse" hva nå enn det er.

*Gjerne "fin" inni - alle med kone vet hva jeg mener her

 

Eksempler på hva jeg har kikket på:

 

Bostrøm 31 - fryktelig billig - hva mister man her? (ikke så fin inni kanskje, litt liten?)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47790208

 

Hunter 33 (eier hevder at færderseilasen 2005 ble vunnet av en standard hunter 33)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47337075&searchclickthrough=true

 

Benetau Oceanis 361

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47666961&searchclickthrough=true

 

Maxi 1000 ("alle" sier svenske båter er bra saker?)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46843881&searchclickthrough=true

 

I tillegg ser jeg at navn som Hanse - Bavaria og Jeanneau går igjen. Alle med modeler som ser ut til å oppfylle kriteriene mine.

 

Noen der ute med synspunkter som kan guide meg gjennom jungelen?

 

 

Redigert av evony (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ukjent i seilbåtmarkedet og kikker for tiden på nettet for å orientere meg. Jeg har foreløpig følgende rammer:

 

*Prisramme 600.000

*Kunne romme to voksne og to barn for helgeturer - ukesturer.

*Kunne seiles alene

*Klar for langturer (Norgeskysten - Svalbard - Karibien)

*Kunne delta i regattaer for å bli bedre til å seile - må ikke nødvendigvis være en rask båt - men lettseilet og med god "seilefølelse" hva nå enn det er.

*Gjerne "fin" inni - alle med kone vet hva jeg mener her

Bostrøm 31 - fryktelig billig - hva mister man her? (ikke så fin inni kanskje, litt liten?)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47790208

 

Noen der ute med synspunkter som kan guide meg gjennom jungelen?

 

 

 

Bostrøm 31 er jo en helt annen størrelse, men kan ikke skjønne annet enn at den er det beste kjøpet.

Du kan ha mye glede av en besparelse på 500 000.

 

Så spørs det hvor "dyrt" det er å få all emed seg på dette... Det ligger også en bra Finnseiler 34 på Finn, som jeg tror du kan prutte en god del ned hvis du gjør det riktig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Prøvde å selge min Bostrømn 37 på Finn i våres/etter nyttår. Fantastisk trygg båt med god seilfølelse i all slags vær. Er påkostet noen hundre tusen siste år, og for 600 000,- kan du vel sette inn ny motor også, og har (nesten) i realiteten ny båt. Send meg mailadresse, så kan jeg sende deg salgsannonse.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke kjøpt under 34fot, pga familie. Ungene trenger litt boltre plass spesielt iht. Cockpitt. Flott med svenske solide båter som maxi,comfort,swy,bostrøm,osv. Og for 600 båtlapper kan du velge og vrake.

Fordelen med nye båter er at de fleste har større plass, bedre lystall,bedre tilrettelagt teknisk installasjon. Minus mulig svakere skrog, mindre båt og utstyr for pengene.

I disse dager er det kjøperen sitt marked, ta og se på en del båter sammen med familien, og hvis du tenker på langtur er det med stor fordel og få så mye utstyr som mulig og oppgraderinger, for det kan fort koste skjorten av deg hvis ikke du har det du trenger.

Link to post
Share on other sites

Takker:-)

 

Hva skal man spesielt se etter ift utstyr for langtur?

 

Som du skjønner skal jeg ikke på langtur i morra, må nok lære og seile først - men absolutt en "drøm" (fatter var skipper og seilte masse over atlanteren, sikkert der det kommer fra:-)

 

Så langt syns jeg personlig at Hunteren virker mest spennende - fordi den visstnok seiler bra og ikke er for krevende. Noen med kjennskap til denne? Kona syns også at noen av de gamle båtene er litt mørke og triste i interiøret.

Link to post
Share on other sites

Hadde sett etter nyere seilbåter under 8-10 år som Bavaria etc og så stor som mulig innen budsjettet hvis dere skal ha det all right ombord over tid. 36-40 fot kanskje.

 

Gammel båt fra 70-80 tallet er og blir gammelt og kan fort bli dyrt og mye jobb/ fiks og mekk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hunter er gode båter, denne hadde oppgradert motor og grunn kjøl, motor er viktig selv på en seiler , i sterk vind og motstrøm er det kjekt med noen hk ekstra, da blir det større trygghet, grunn kjøl er bra hvis du skal utforske samt at det er bly kjøl også(mindre vedlikehold og bedre støtsabsoberende) for en eller annen gang vil du treffe bunn. Rig er jeg ikke sikker på ang høy bom akter stag osv liker at det er lazy bags istedet for rulle segl. Minus er størrelsen, uansett hvor gått du innreder en 33 foter vil den være liten, du bør også tenke på at mindre båter oppfører seg dårligere ved høy sjø. Og hadde det ikke vært kjekt med en 3 lugarer, da kan du laungene velge seng, jeg skal bytte ut min seiler til en større, med 3 lugarer, vi er også familie på 4.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville annbefalt en Mamba 311, som vi har selv som familiebåt! :yesnod::clap:

 

Har selv 311 og det er ikke noen tvil om at det har vært en kvalitetsbåt men alder har mye å si. Selv kvalitet blir gammelt. Størrelsesmessig syns jeg den er helt fin for 2 voksne og to barn (9 og 14) men om jeg skulle kjøpt båt i dag ville jeg funnet en med dør til lugar bak i båten slik at jenta på 14 kunne få litt mer privatliv. Men sålangt gjør gardin susen. Interiøret i teak er spesielt lekkert og flott utført men man må være typen som liker den litt lune kjellerfølelsen.

 

En ulempe er isomat riggen som kan være litt kilen å få deler til i forhold til andre merker, men with i Oslo forhandler og det meste er å finne på nett. Har vel også vært noen diskusjon om sprekker rundt sprederne på disse og det er vel ikke til å stikke under en stol at en del har klart å knekke masta på 311.

 

Rorlager osv er vel stort sett utslitt på så gamle båter om det ikke er byttet. Motor likeså og selvsagt seil. Og alle de små detaljene begynner å vise sine svakheter etter 30 år + om det ikke er gjort løpende vedlikehold hele veien.

 

Om jeg skulle kjøpt en så gammel båt som Mamba 311 i dag så måtte den vært billig. Uansett godt under 200K for en 311 med mindre den har helt spesielle kvaliteter. I realiteten begynner en å nærme seg verdi 0,- om motor eller rigg ryker på så gamle båter i denne størrelsen.

 

Men får du tak i en i god stand har du en båt som er grunnleggende solid med godt design som gjør jobben og 400 000,- + som kan komme godt med på andre måter :-)

----------------

 

Med 600K så hadde jeg kanskje vurdert å kjøpe meg litt fri fra ting som må gjøres og kjøpt nyest mulig båt, men hjelper det egentlig eller er det bare mer penger tapt?

En godt og løpende vedlikeholdt kvalitetsbåt fra 80 tallet til lav pris med nyere motor osv er kanskje mer for penga? I det minste får man et skrog fra panserperioden hvor bare gelcoaten alene nesten er like tykk som skroget på en nyere båt. ;-)

Link to post
Share on other sites

Uten å velge merke/modell:

- Tre lugarer er topp. Da kan barna ha med venner og ha hvert sitt rom (på sikt).

- Det finnes mange gode båter produsert rundt 2004-2006.

- Kanskje "førstebåten" ikke er den båten du bør reise på langtur med? Mange har gjort det, men det kan også være fornuftig å gå gradene og lære i en litt mindre/enklere båt.

- Toalett bør være bak, så man slipper å gå gjennom kjøkken og salong med vått tøy hvis man må på do mens det regner.

- Kan du velge mellom jern- og blykjøl velger du bly. Det er bare fordeler med blykjøl sammenlignet med jernkjøl.

 

For å være litt mer spesifikk: Jeg tror en Bavaria 38 AC fra 2002-2004 vil være et trygt og godt valg. De seiler også godt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er jo å leie seg en (eller to forskjellige) båt for noen uker, gjøre seg opp noen meninger om hva man trenger, liker osv. Mange løsninger man ikke helt skjønte viktigheten av før man fikk prøve å leve med dem på tur ... :smiley: Og så kan en bruke denne erfaringen til å kjøpe en båt når høsten er her og markedet for kjøpere er enda et hakk bedre.

Link to post
Share on other sites

Kjøp så stor båt som mulig. Jeg har aldri forstått hvorfor man er så redd for gamle båter. Jeg har hatt ny båt (1 år gammel) og den var i mitt eie i 17 år. Jeg har hatt båt som var 30 år når jeg kjøpte den, siste båt var fra 1971, kjøpt 2001, solgt i 2011, Nåværende båt, fra 1991 begynner på sin fjerde sesong hos meg nå, så den drar på åra den også. Imidlertid, problemene med de båtene jeg har hatt har vært helt uavhengig av alder. Båten jeg har nå har jeg ikke hatt en krone i utgifter på aldersbetingede reparasjoner. Noe arbeide, ja, men det kunne det også kommet på nyere båter, er min erfaring. Det er alltid muligheter for forbedringer og reparasjoner på alle båter, nye som gamle. Båtlivet hadde blitt mye dyrere og mindre komfortabelt om jeg hadde brukt de samme pengene jeg har brukt på båtlivet, på nyere båter.

 

Jeg ville, om jeg var deg, prioritert størrelse fremfor alder, når båten allikevel ser fin og ordentlig ut. En båt på 9,5 meter kan jeg garantere at du vil oppleve totalt forskjellig, i forhold til en mellom 14 og 15 meter, både når det gjelder innvendig komfort og plass, seilegenskaper, sjøegenskaper og komfort underveis. Ved havnemanøver kan en båt med en lengde på 15 meter synes stor og vanskelig å ha med å gjøre. Jeg kan imidlertid love deg, når du bare blir litt vant oppleves den ikke som spesielt stor og vanskelig. Siste båtbytte gikk jeg fra en motorbåt med to motorer (lett å manøvrere) med en lengde på 11,3 meter, bredde 3,65m, til min første seilbåt, 16 meter lang, 4,67 meter bred. Forskjellen var formidabel, og den føltes stor, et par uker av den første sesongen. Nå er den akkurat passe stor, både innvendig og utvendig, og vi besøker fortsatt de samme plassene som tidligere, uten problem. Svært komfortabel er den også, både for seil og motor. Lengden gjør at skroget går lett i vannet, så for motor, marsjfart, går vi i 8 knop, for seil i frisk bris og slør går det fort 9,5 knop. Vi logget 13,5 knop i stiv kuling på lens på min første tur med båten (morsomt). Tror ikke jeg ville vært veldig komfortabel med det i en 31 fots båt som jeg ikke hadde seilt tidligere, og med minimal praktisk erfaring med seilbåt.

 

Har du båtplass som er bred nok, kjøp en båt som Superman anbefaler. Du får en helt annen, og bedre opplevelse, enn om du kjøper en båt på et par og tredve fot. Sett et absolutt minimum for lengde på 37 fot. 15 fot gjør MYE på en slik båt, husk at bredden også øker med lengden.

 

Ta også med i betraktningen at det er dyrere å drifte en stor båt enn en mindre. Imidlertid går vel det store skillet når du passerer 50 fot. Spesielt i forhold til løft på land, når det er nødvendig. Da er det færre steder, og omtrent doblet pris for å ta opp. Men, når du tar båten opp hvert 2 - 4 år avhengig av nedgroing er det ikke så galt.

 

Dette gjorde sikkert ikke valget enklere for deg, og det er sikker mange forskjellige meninger om dette. Imidlertid, jeg har nå fortalt om mine erfaringer med båter gjennom 44 år, fra 16 til 52 fot, gamle og nye, så må du, og enhver annen, ta sine vurderinger ut fra hva andre og jeg har ment om hva du burde gjøre. Sett alle dine ønsker om hva du vil ha i prioriteringsrekkefølge opp mot hva de forskjellige båtene kan gi deg, så har du et bra grunnlag for å gjøre et godt valg.

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takk for interessant innlegg vedr. strl., F.L.

 

En ting andre har spurt om, også jeg selv, i andre tråder, er dette med dypgående.

 

Jeg skjønner godt at man med over 2 m dybde gjerne er foreberedt på å legge turen slik at man unngår grunnstøtinger og er komfortabel med det.

 

Men hva med praksis? Altså helt uansett rasjonalisering av egen båtdybde:

 

Finne sdet en pekepinn på hvor dyptgående båten kan ha, hvor man likevel med rimelige hensyn kan ta seg inn de fleste, om ikke alle, gode ankringsplasser/havner? -Der jeg venter på båtplass, er det en praktisk grense på litt under 2 meter hvis man ønsker å gå fritt ut og inn også ved lavvann.

 

De fleste seilbåter stikker opptil 180 cm dypt, og blir de over 34-35 fot, må man regne nærmere 2 m på en finnekjølt seiler.

Hva går man egenglit glipp av med - la oss si - dypere kjøl enn 165-175 cm, for å spørre litt konkret. Jeg blar videre på alle båter dypere enn 180 cm når jeg surfer på Finn - er det da jeg som går glipp av fine båter, eller er dette en fornuftig grense i den norske skjærgården.

 

Litt vanskelig å finne fasit svar på dette, kanskje. Men synsing er vel også et svar.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...