Jump to content

sliten mørebas 15 (prosjekt)

øyværing

Recommended Posts

Hei. Her kommer det enda et båtprosjekt.

Båten er en gammel mørebas 15. Som jeg kom over, fikk den for 500,- men her er det mye som må gjøres. Ny innvendig bunn, plastre flere sprekker å slipe å lakke hele båten.. https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38161/20140410_164602.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38161/20140410_164457-1.jpg

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Fikk ikke helt til å få bildene lagt ut.. båten blir påbegynt så snart været holder seg fint. Må stå ute å jobbe.. skal holde dere oppdatert underveis og kommer til å spørre om råd. Har flere bilder som kommer.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

• 2 weeks later...

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38161/20140422_135533.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38161/20140422_101424.jpg

Da var jeg i gang. Har en masse bilder, men plages med å få di inn på nettbrette samt å laste di opp. Blir bare linker til bildene.

Det som er gjort i dag er: Tatt ut innvendig bunn, her var det oppråtnet treplate og dyvått skum. Var en sjikkelig drittjobb.

Nå skal det få tørke noen dager. Har og slipt den blåfargen bort, men hva er lettest å bruke? Det jeg har brukt til nå å slipe maling med er flap disk til vinkelkutteren. Det ble litt kraftig å tok litt vel mye enkelte plasser.. skal jo slipe resten både utv å innvendig. Innvendig ser det ut som det er brukt enten benga eller shipolin uten at båten har blitt vasket først. Utv er den sikkert malet med samme men her sitter det bedre.. båre å komme med råd å spm. Plastbåt er jeg vant med men er egentlig trebåtmann.

Hva er lettest å slipe med utv? Pussemaskin, fint/grovt papir? Innvendig, pussemaskin, stålbørste på maskin? Har ikke tenkt å gjøre denne båten tipp topp, men i bedre stand. Blir et lavbudsjetts prosjekt dette, siden jeg har endel jobb med di andre båtene.

Ja, planen er å få bort mest mulig maling. Slik at den nye sitter. Det er ganske stykt når en rimelig nylakket båt begynner å flasse. Blir ikke å ta bort så mye av bunnstoffe siden det meste er borte. Å tynnslitt.. skrapte du bare? Ikke med varmluftspistol eller noe?

Mesteparten gikk bort kun ved å skrape. Der hvor det satt litt bedre brukte jeg Biltema sin malingsfjerner, noe jeg finner tryggere for gelcoaten enn varmluftspistol.

Hvordan fungerte Biltema sin på bunnstoff?

Har brukt Duxola til dette,men den er ikke like effektiv som før etter at et stoff i den ble fjernet....

Anbefaler seajet 033 bunnstoff.. bruker det på både plast å trebåten. Båtene blir satt ut til påske å tatt på land sist i oktober. Di er like fin på høsten som på våren.

Er ikke biltema bunnstoff det..

P16 pusseskive fungerer som SMØR på bunnstoff! Det bare spruter vekk! Bruker du finere pussepapir så vil det bare kladde seg fast i skiven. Skader ikke topcoaten så mye heller.

• 1 month later...
  • 2 months later...