benq Startet 24.September.2013 Del på Facebook Startet 24.September.2013 Jeg vet at det har vært beskrevet hvordan man gjør når man skal trekke opp taket i lugaren, men jeg klarer ikke å finne den aktuelle tråden. Trenger hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Om det er mulig ville jeg heller brukt 4 mm finerplater og så lagt skottbekledning på disse Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Jeg vet at det har vært diskutert om hva man bruker til å trekke tak (plater) i lugaren på seilbåter, problemet er at jeg klarer ikke å finne det, så derfor ber jeg om hjelp til å finne dette. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.April.2014 Del på Facebook Svart 13.April.2014 Mest vanelig er jo skrogtrekk/bekledning som limes til platene med et gulvbilegg lim eller vannfast våtroms lim. Så stiftes trekket på baksiden av platen når limet har tørket. Trekket selges på Maritim eller på en del andre nettbutikker Platene må demonteres og det gamle trekket må fjernes først . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
benq Svart 14.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2014 (redigert) Takk for svar, men jeg formulerte meg nok litt "krøkket". Skrogtrekket det har jeg, men hvilke type plater er det som brukes, og hvordan settes de nye platene fast i taket i lugaren ? Kanskje noen har informative bilder. Redigert 14.April.2014 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Er det plater fra før av? Ofte er det 3 mm kryssfiner. Du kan skru den direkte opp i taket i forborret hull om du har sandwich dekk eller du kan skru fast eller lime opp lister som du skrur fast platene i. Der siste er nok enklest å få pent, men du mister litt takhøyde, som du nok egentlig ikke har lyst til. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 14.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2014 Siden det er i lugaren framme så er det ikke så nøye om jeg mister noen cm. takhøyde. Men er det en slags vannfast kryssfiner som brukes. Vil huske at de platene hadde et annet navn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Var det meranti eller noe sånn? Leste et prosjekt her hvor vedkommende først limet på sånn skumplast man legger under parkettgulv. Da blir det vanntett. Selv skal jeg bruke noe divynicellplater på noen mindre områder. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 14.April.2014 Del på Facebook Svart 14.April.2014 Dersom du skruer/limer lekter i taket først og deretter bruker finer som du limer skrogtrekket på, vil jeg anbefale at du lager en eller annen form for lufting mellom lektene/fineren og eksisterende tak.Har selv erfart at det ellers kan danne seg kondens i taket på grunn av varm luft i lugar og kald luft ute, og lekter og finer kan bli angrepet av råte.Vet ikke om taket ditt er isolert fra før (sandwich). I så fall ville dette motvirke kondens. Til luftehull kan du borre hull i finer/skai og lime opp i foreks. teakringer som blir brukt som skuffe/dørhåndtak. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.April.2014 Del på Facebook Svart 15.April.2014 Hos meg er det vanlig 3mm finer, som jeg ga ett strøk lakk. Taket er sandwich, og jeg har skrudd med pene forniklede skruer med maljer som skiver. Riktig snobbete ble det. Platene trakk jeg med ett lag skumgummi, og ett lag Alcantaraliknende møbelstoff. Resultatet ser ut som om det skal være sånn. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 15.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2014 Her var det mange forslag. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.