Catch22 Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Er nå ferdig med å skrape og slipe under vannlinjen. Har enkelte steder gått gjennom gelcoat og har enkelte steder laget noen litt dypere søkk i skroget. Anslagsvis 3-4mm dypt med diameter 4-5cm. Holder det å fylle med epoxysparkel? Eller må jeg igang med fibermatter og epoxy? Båten er en Saga 27 ( det er vel ganske tykke skrog på disse i utgangspunktet) Skal så legge 1 strøk Seajet 017 som er tyntflytende 2-komp. primer og så 3-4 strøk Seajet 117 2-komp. primer. Seajet sier 3 strøk holder, men jeg tenker det er greit med 1 ekstra siden jeg har så tynn gelcoat. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Av ren og sjær nysgjerrighet: hvorfor skal du benytte to forskjellige primere? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Catch22 Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Den første, 017, er mer tyntflytende og trenger bedre inn i eventuelle ujevnheter og småsår. Så legges 3-4 skikt med 117. Seajet anbefaler denne måten på eldre/brukte båter. Blir på samme måte som enkelte andre produsenter (bla Hempel har jeg hørt) anbefaler en viss prosent tynner i første strøket. Fortsatt spent på meninger om sparkling Vs duk :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hva slags verktøy har du brukt for å slipe deg ned? Virker som du har brukt grove saker? Quote https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Catch22 Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Eksentersliper fra biltema med 80-125 papir. Noe av det snilleste man kan slipe med = tidkrevende, men holder man den skrått kan den fort bite fra seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Om du kun er 3-4 mm inn i laminat innklusive gelcoaten er sparkel helt greit før du legger på ny gelcoat oppå sparkelen. Så starter du med den tynne primeren...... osv. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts