Jump to content

Hvilken motor passer til Solux 24ac?

.Torstein.

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny her på forumet :)

Med den enkle grunn, vurderer å bli båt eier igjen.

Har vært rundt å sett på båter som står for salg.

Trenger en båt med litt plass, ettersom jeg nylig har produsert en liten familie på 3 :)

Jeg var nylig å kikket på en så si strøken Solux 24ac. (med uten motor)

Merket med en gang at det var en båt jeg virkelig kunne tenkt meg.

Hvor og hvem motor bør jeg gå til innkjøp av?

Volvo Penta D3 30B, passer den rett i? eller finnes det en hav av andre som jeg kan bruke?

Hvor mye må jeg forvente å punge ut i motor?

Takker å bukker for svar å tips.! ;)

Om det er brukt eller ny motor du satser på, så er jo Yanmar et sikkert valg. Har hatt flere av dem i mine snekker opp i gjennom årene. Det finnes jo flere modeller som ville passe i Solluxen.

Mange alternativer, solux 24ac har vel blitt levert med de fleste. Mest normalt tror jeg er et par og tredve hester. Ville gått for en nyere motor, det finnes alt mulig å velge mellom. En helt ny lisensprodusert motor som Nogva Diesel kan du kanskje få for samme prisen som en godt brukt Volvo eller Yanmar. Ta mål og bilder av motorrommet og motorfestebrakettene så kan sikkert noen her komme med bedre funderte svar. Når det er sagt, hvorfor ikke kjøpe båt med motor, garantert billigere ;-)

Har du tenkt å ha båten lenge kan du sette inn en ny motor. Skal du selge om ett år eller tre så er det tapsprosjekt å bruke mye penger på motor. Et alternativ er å sette inn gammelt, men overhalt. Husk at det er mer enn bare motor. Gear, aksel og propell. Kan koste mer enn det smaker å gå på et slikt prosjekt. Min anbefaling er å vente til det kommer en tilsvarende båt med motor.

Kk

Tja - var og så på en Sollux24 for endel år siden - oppi der mener jeg det satt en Yanmar 4 sylindret JH på 54 hk. Mener vel å huske at Sollux har et skrog som kan utnytte en stor motor. Har en kompis som fikk satt inn en ny Yanmar 38 for etpar år siden på verksted, og den morroa endte på noe rundt 120'. Så som en skriver her det koster endel å få inn en fabrikkny. Mener å huske at det ble noe av det samme for en tilsvarende Volvo.

Edited by koh (see edit history)

Solluxen tåler jo ganske stor motor, selv om den blir ustyrlig i slike høyere hastigheter. Husker en i havna som hadde en 85hk i Solluxen, den plante jo nesten i bort i mot 20 knop.

Takker for alle svarene jeg for, jeg hadde håpet på å få tak i en brukt motor til en vesentlig ok sum, selv om man skulle tru blokka var laget av gull.

Problemet med å kjøpe brukt motor, har jeg hørt at det er allt for mye ræl der ute.

Men har et par kontakter som driver med disse motorene. så overhaling fikser dem. montering ordner jeg selv. Vi for se hva som skjer til uka, hadde vært ok å eventuelt fått tak i motor nå til sommeren.! :)

Min erfaring er at selv om du tror det er drømmebåten du har for hånden, så dukker det stadig opp minst like gode eksemplarer på finn senere. Det er bare å ha is i magen :-)

Kk

Hei, tradisjonelt så var en Sollux 24 med en Yanmar 33 hester den klassiske koombinasjonen.

Nå hiver jo folk store motored i alt, så hvis skroget bærer mer, så kan du sikkert legge i mye gamp - hvis det er din interesse da.

Hva du skal velge av motor er ellers mye avhengig av din egen kompetanse.

Det er jo mye motorer på Finn, men for min del har jeg ikke kunnskap til å vite hva som er bra og hva som er oppmalt trøbbel.

Jeg skifta i fjor, da kjøpte jeg en TME motor - en kineser - men hadde en båtbygger jeg stoler veldig på til å foreta installasjonen.

Motoren virker Ok den, og med ferdig installasjon bestalte jeg det Yanmar skal ha bare for klumpen.

Lykke til1

perkins 4.108 får du jo billig runt om...

Og hva er billig? :wink:

Og lønner det seg noe å handle i sverige igrunnen?

Jeg har funnet et par motorer der for salg.!

Man må betale moms å hk-avgift, men det er jo ikke snakk om store summen da, samt har jeg blitt fortalt om at man har en kvote på 6000,- å handle for, per man om jeg dokumentert 24t opphold i landet.

Om vi er da 3 stk som i ``sammen`` kjøper motoren blir da kvoten 18000,- da burde man få en ok motor.?

Jeg for ta en tlf til tollvesenet å sjekke i morgen, hva jeg eventuelt trenger i papirer. :lol:

Edited by .Torstein. (see edit history)

• 3 weeks later...

Hei igjen folkens, da var jeg hjeme etter en liten reise jobb. Så i dag var jeg å handlet å betalte båten hvertfal. Nå venter jeg bare på når kranbilsjåføren har tid til å frakte den hjem.

Har ikke fått kjøpt meg no motor enda, så om noen har tips så hyl ut.

Blir litt små plukk som skal gjøres her å der, men den skal bli som "ny" når den er ferdig.

Er satt på ny kalesje, som er syd om å modifisert med flere vinduer, samt mye høyere å større.

Kommer en ny tråd med bilder å info nå ettervert. ;)