Jump to content

Loctite, Sikaflex eller gjengertape til tetning av rørkobling?


Second Wind

Recommended Posts

Jeg skal montere ny skroggjennomføring (messing) på min seilbåt samt kobler sammen flere rør og sjøventiler av messing mellom septiktank, toalett og ny skroggjennomføring. Jeg vet at jeg skal bruke Sikaflex for å tette skroggjennomføringen, men er usikker på hva som er best på de innvendige rørkoblingene. Sika? Loctite? eller gjengetape?

Link to post

Ikke sika i hvert fall. Den trenger luft eller materialfuktighet for å herde og det er det dårlig med mellom to metall-flater.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det holder i massevis med 577, den er litt tykk og fyller godt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg vil bare påpeke en ting. Loctite er et anaerobt lim som trenger 2 faktorer for å herde: Kontakt med metall og uteslutting av luft.

Det betyr at om man blander inn gjengetape så vil man tilsette en ikke-metallisk overflate, det bør man unngå. Om anaerobt herdende lim skal brukes mot en overflate som ikke er av metall MÅ den behandles med activatoren som "nordan family 27" har vist frem på bildet. Den er ikke bare for å redusere herdetiden, men også for å "lure" limet til å tro det har kontakt med en metallisk overflate.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jammen er vi ikke i gang med denne diskusjonen igjen :giggle:

 

Til trådstarter, har du forsøkt søkefunksjonen her på forumet, evt. Google skroggjennomføring + baatplassen? Det er jo blitt skrevet side opp og side ned om dette mange ganger før. Min konklusjon ut fra tidligere tråder samt egen erfaring er vel

 

  • Hamp + pakksalve, eks. Unipak (min favoritt :wink: )
  • Gjengetråd
  • Locktite 577

Gjengetape er jeg veldig glad i, det bruker jeg mye. Men aldri til dette! Hovedårsaken er at når man trekker til kan man ikke dra noe tilbake for å få den vinkelen man ønsker på krana og evt. annen fittings. Ellers så er det jo ikke noe trykk å snakke om, så det er jo ingen tvil om at man får det tett med gjengetape også :yesnod:

 

Mener Knude nylig skrev et innlegg om at det kun er Simpsons fugemasse som brukes til slikt på båtbyggeriene nå for tiden. Både mellom skrog og gjennomføring, og i gjengeforbindelsene hvis jeg forstod rett. Simpsons er vel basert på en variant av MS-polymer hvis jeg har forstått Vanntro rett. Dette blir jo helt sikkert tett det også. Jeg tviler imidlertid på at det blir bedre enn med hamp og Unipak, heller at det er raskere og enklere å montere. Fordelen med hamp er jo at det blir alltid tett, det holder i hundre år, og du kan skru kanskje en hel omdreining tilbake uten at det blir lekkasje. Hampen sveller når den kommer i kontakt med vann og vil bare tette bedre når den har stått lenge. Det skjer ikke med syntetiske materialer. Har vanskelig for å se at noe er bedre, men enklere, ja :wink:

 

Noen andre tråder om akkurat dette:

https://baatplassen.no/i/topic/39109-skifte-skroggjennomfoeringer/

https://baatplassen.no/i/topic/29263-bytte-skroggjennomfoering-under-vannlinja/

https://baatplassen.no/i/topic/3911-skifte-av-skroggjennomfoeringer-ventiler/

https://baatplassen.no/i/topic/70142-lekasje-i-skrogventil-hva-kanmaa-gjoeres/

Det er sikkert mange fler :smiley:

Link to post

Takk for alle gode tips, og takk til Komodo for oppsummeringen! Nå har jeg lest noen av de tidligere tråder.

Jeg velger det enkle, dvs:

1. Sikaflex 291i på skroggjennomføringen (etter å ha rengjort skroget med Lynol). Velger også å skrue helt til med en gang (Det var også en diskusjon om å dra til for hånd, og deretter vente 24 timer før en dro helt til)

2. Rikelig med Loctite 577 alene på andre rørkobling (etter rengjøring med rødsprit).

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...