Second Wind Startet 13.April.2014 Link til dette innlegget Startet 13.April.2014 Jeg skal montere ny skroggjennomføring (messing) på min seilbåt samt kobler sammen flere rør og sjøventiler av messing mellom septiktank, toalett og ny skroggjennomføring. Jeg vet at jeg skal bruke Sikaflex for å tette skroggjennomføringen, men er usikker på hva som er best på de innvendige rørkoblingene. Sika? Loctite? eller gjengetape? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Ikke sika i hvert fall. Den trenger luft eller materialfuktighet for å herde og det er det dårlig med mellom to metall-flater. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jørn Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Har altid brukt gjengetape jeg, aldri hatt noe problemer med det. Husk at Sika er et fabrikat, og ikke et produkt navn, de har masse produkter som sikkert kan passe. Send de en e-post, de svarer raskt. Jeg spørte de om flytende pakning til manhull, og fikk raskt svar, Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Jeg bruker Loctite 577 på messingdeler. Den gjør koblingene tette. Viktig å være klar over at den ikke har noe særlig låsekraft, men hvis du skrur delene til gjengene bunner i hverandre, så sitter det ganske bra. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
koh Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Locktite (den gule guffa) synes jeg er grei. Gjengetape fungerer oxo, men det er da viktig at du ikke skrur noe tilbake - da blir det lekkasje - ellers har jeg latt meg fortelle at locktite nå har kommet med en tråd som man surrer på og som rørleggerne skal være glad i. -ko Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Stemmer det . Loctite 55. Eg bruker det gjerne sammen med 577. Men 577 er knallbra aleine. Må få stå i fred etter montering om eg husker rett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Second Wind Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Takk for mange gode svar. Det er trangt der jeg skal montere, og det er kanskje ikke alltid mulig å dra helt til fordi vinklene eller handtak passerer ikke. Må da akseptere at det mangler litt på at kobling er dratt helt til. Kanskje Loctite 55 sammen med 577 er best da? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Det holder i massevis med 577, den er litt tykk og fyller godt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
princess 2 Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Eg ska bruka silver gjengeteip og 577 ska vere bra de og:) Er bra de som Sæbø skriver loctite 55 og 577 blir tett då:) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 577 er fint. Eventuelt med aktivator - den grønne boksen - hvis du vil ha det til å herde raskere Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Jeg vil bare påpeke en ting. Loctite er et anaerobt lim som trenger 2 faktorer for å herde: Kontakt med metall og uteslutting av luft. Det betyr at om man blander inn gjengetape så vil man tilsette en ikke-metallisk overflate, det bør man unngå. Om anaerobt herdende lim skal brukes mot en overflate som ikke er av metall MÅ den behandles med activatoren som "nordan family 27" har vist frem på bildet. Den er ikke bare for å redusere herdetiden, men også for å "lure" limet til å tro det har kontakt med en metallisk overflate. Redigert 13.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Jammen er vi ikke i gang med denne diskusjonen igjen Til trådstarter, har du forsøkt søkefunksjonen her på forumet, evt. Google skroggjennomføring + baatplassen? Det er jo blitt skrevet side opp og side ned om dette mange ganger før. Min konklusjon ut fra tidligere tråder samt egen erfaring er vel Hamp + pakksalve, eks. Unipak (min favoritt ) Gjengetråd Locktite 577 Gjengetape er jeg veldig glad i, det bruker jeg mye. Men aldri til dette! Hovedårsaken er at når man trekker til kan man ikke dra noe tilbake for å få den vinkelen man ønsker på krana og evt. annen fittings. Ellers så er det jo ikke noe trykk å snakke om, så det er jo ingen tvil om at man får det tett med gjengetape også Mener Knude nylig skrev et innlegg om at det kun er Simpsons fugemasse som brukes til slikt på båtbyggeriene nå for tiden. Både mellom skrog og gjennomføring, og i gjengeforbindelsene hvis jeg forstod rett. Simpsons er vel basert på en variant av MS-polymer hvis jeg har forstått Vanntro rett. Dette blir jo helt sikkert tett det også. Jeg tviler imidlertid på at det blir bedre enn med hamp og Unipak, heller at det er raskere og enklere å montere. Fordelen med hamp er jo at det blir alltid tett, det holder i hundre år, og du kan skru kanskje en hel omdreining tilbake uten at det blir lekkasje. Hampen sveller når den kommer i kontakt med vann og vil bare tette bedre når den har stått lenge. Det skjer ikke med syntetiske materialer. Har vanskelig for å se at noe er bedre, men enklere, ja Noen andre tråder om akkurat dette: https://baatplassen.no/i/topic/39109-skifte-skroggjennomfoeringer/ https://baatplassen.no/i/topic/29263-bytte-skroggjennomfoering-under-vannlinja/ https://baatplassen.no/i/topic/3911-skifte-av-skroggjennomfoeringer-ventiler/ https://baatplassen.no/i/topic/70142-lekasje-i-skrogventil-hva-kanmaa-gjoeres/ Det er sikkert mange fler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
joachim_7010 Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Jeg er rørlegger av yrke og locktite 55, gjengeteip og locktite 577 er alle meget utprøvde metoder som holder i massevis. Fordelen med 577 er at det holder med håndstramming av deler. Husk og vask gjengene med rødsprit før bruk av 577. Sitér dette innlegget Link to post
Second Wind Svart 14.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Takk for alle gode tips, og takk til Komodo for oppsummeringen! Nå har jeg lest noen av de tidligere tråder. Jeg velger det enkle, dvs: 1. Sikaflex 291i på skroggjennomføringen (etter å ha rengjort skroget med Lynol). Velger også å skrue helt til med en gang (Det var også en diskusjon om å dra til for hånd, og deretter vente 24 timer før en dro helt til) 2. Rikelig med Loctite 577 alene på andre rørkobling (etter rengjøring med rødsprit). Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 (redigert) Hei. Denn koblingen lekker litt og jeg har brukt Locktite for grove rørgjenger. Er det greit å blande rustfritt og messing? (Krana er rustfri). Hvordan skal jeg få tettet dette? Redigert 14.Februar.2016 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
nomen Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Er egen tetn.masse for syrefast,men bruker du aktivator sammem med 577 skal det gå. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
shipahoy Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Vil ikke den rustfri krana ødelegge messingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.