Jump to content

Yamaha 9,9 Sport (ny i 2013) fusket og... stoppet

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Lurer litt på hva som kan ha skjedd med en omtrent ny Yamaha 9,9 Sport som plutselig stoppet og var umulig å få igang igjen etter dette:

Guttungen var ute med RIBen og hadde glemt å skru opp lufteskruen på bensintanken med det resultat at den var sugd "omtrent flat". Han opplevde at motoren fusket ved gasspådrag før den etterhvert stoppet. Han drev litt feilsøking og oppdaget forglemmelsen med lufteskruen, og fikk startet motoren igjen. Han ventet litt med motoren på tomgang, og da han dro på gassen igjen, så stoppet den. Etter dette var det umulig å få start på motoren.

Da vi fikk RIBen iland igjen, så forsøkte jeg å starte den. Pumpet et par ganger på bensinslangen, og oppdaget at jeg nesten ikke klarte å dra i startsnora - ca. annenhver gang jeg dro i den. Fikk ikke startet.

Tok av bensinfilteret og tømte det, satte det på igjen, det var ikke lengre samme motstand i startsnoren som nevnt over, men fikk ikke startet.

Men prøvde å start igjen etter halvannen time, og da startet motoren plutselig etter andre forsøk. Da lå den på badeplattformen, så vi skrudde den av igjen med en gang, så vi har ikke fått testet motoren etter dette.

Er det noen som har noen tanker om hva som kan ha skjedd og hva jeg bør forsøke av videre feilsøking dersom det ikke blir suksess på vannet imorgen ? Har byttet forgasser på motoren for å få den litt sprekere, og det ble i vinter også montert likeretter på den for å kunne bidra til batterilading til lanterne og plotter..

På forhånd takk!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

9,9 Sport er en firetakter.

Høres ut som den er druknet i bensin etter at den gikk tom.

Har samme motor selv med 20 hk gasser. Druknet min en gang også, og den var et helv... å få i gang igjen. Glemte å åpne lufteskrue, bensintank ble varm i sola og trykket gasseren full under lagring.

Når du får den i gang, så kjør en tur å få blåst den ut skikkelig.

Nb, disse motorene skal startes uten gasspådrag.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for det, Sap_2000! Så du tror ikke at noe har blitt skadet som følge av at det i vårt tilfelle er motoren som har suget vakuum i tanken ? Men, vi får forsøke imorgen med en test på vannet og se om vi ikke får startet den.

Setter imidlertid pris på andre tips. Litt "krise" for de små kapteinene her dersom RIBen ikke virker..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Nei, kan aldri tenke meg den blir skadet av å bli sultet for bensin.

Tipper junior pumpet endel og den påfølgende tomgangskjøringen gjorde den sur.

Kan være lurt å ta ut pluggene over natta så den får dampet seg ut.

Når dere får start, så kjør den en runde på bånn pedal.

Og husk å hold lufteskruen åpen alltid når tank er tilkoblet motor.

Mvh. SAP

hehe.... ja, Lars K: Det er derfor jeg er så glad for at jeg har dere her på baatplassen. Jeg kan nesten ingenting om påhengsmotorer... Men visste om det med firetaktere og "ligging". Denne motoren blir dog aldri tatt av RIBen. Bare tiltet opp når den skal på badeplattformen.

Hva mener du med å brenne pluggene?

Ok,mulig denne kan ligge på riktig side ja. Kjøpte ny Tohatsu motor selv for noen uker siden og der stod at motoren ikke kunne ligge i det hele tatt med motorolje i. Detter er en 25hk med elektronisk insprøyting.

Dette med å brenne plugger gjør jeg stadig vekk hvis en motor har blitt sur\druknet i bensin. Da er pluggene klissvåte av bensin og det er vanskelig å få start.

Jeg bruker da en liten propanbrenner og varmer opp nedre del av pluggen,altså gjengene og rundt elektroden.

Motor pleier da å starte ganske raskt etterpå.

Angående skader ved å glemme luftingen,så er det vel en viss sjans for at bensinpumpen kan skades siden denne da får en tung jobb.

Men tror ikke dette har skjedd så ofte,jeg selv glemmer dette en gang iblant og tanken har helt flat uten at det har skjedd noe :D

Hei karer,

Vil bare for ordens skyld kunne lukke denne ved å si at idag har alt fungert som det skal. RIBen går flott i 20 knop og Yamahaen maler som en katt.

Takk for alle beroligende tips igår kveld :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...