Jomes Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Jeg er en lykkelig eier av en Risør 27 ac. Nå står båten på land, og det viser seg siden vi har tatt vekk presenningen etter vinteropplaget det har kommet en del regnvann i kjølen. Kjøpte båten i juni /juli i fjor, så er ennå ikke lommekjent med skuta. Innerst i salongen , hvis jeg tar bort noen planker i gulvet er det et område midt i gulvet som er lagt sement, orginalt fra byggetiden, med et jernrør i midten. Der har det fylt seg med regnvann nå den siste tiden. 1. Mistenkte luken forut ute der vi lagrer tau og annet stæsj (dreggkasse). Det er jo selvfølgelig orginalt et hull i luken der. Dreneringen nede i luken ligger jo en 3-5 cm over det som virker som bunnen i kasse ved baugen. Det er det ene. ! 2. Det andre er luken utvendig på styrbord side, også der er det et lukk med hull i, der også ligger dreneringen 2-4 cm høyere enn bunnen på dreggkassen. Selvfølgelig er ikke den tett vil vannet side inn derifra. 3. i morgen skal jeg sjekke vanninntak / slangen / kobling mellom toalett og inntak. 4. Hva med fender listen, noen som har kjennskap til lekkasjer derfra ? Ser ikke ut til at det er så mange som lenger har Risør 27 ac her inne. Prøvd å lete litt, men er det noen her inne som har bred erfaring med denne båttypen som kunne slengt over noen tips til meg ville jeg blitt glad. Håper igjen på mange flott svar. :-) Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Rekkestøtter, men her blir det vel fort synlig med 'vannmerker' ned langs vinduene. Vent litt, dere har tatt av vinteropplagsutstyr - da var båten tørr. Nå en stund etter er det vann i den? Er kalesjen impregnert i år? Ta en hageslange med spreder og sett på dekk, evt vent til en dag med skikkelig regnvær så ser du sikkert hvor det blir vått. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Ja vi har tatt av vinteropplagsutstyr. Da var det tørt. Sikkert 1 mnd siden nå, og det har regnet endel her i østfold. Kjerringen mener hun la merke til for ei uke siden det ikke var vann der, men nå er det vann. Kalesjen blei impregnert for et par dager siden. Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Kim-Kenneth Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Hei, er en lykkelig eier av en Risør27 ac selv. har opplevd samme som deg flere ganger. Det jeg har funnet ut er om båten ikke har den rette vinkelen når den står på land, så kommer det vann i kjølen i motorrommet. Mye vann faktisk. men når båten er på vannet, så har jeg aldri opplevd dette. Jeg har ikke klart og spore hvor det kommer fra, og det er heller ikke noe tegn til fukt eller lignende på vegger eller teak Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 (edited) Hei takk for svar. Vet du om om kjølen er delt opp ? kanskje er kjølen delt opp i 2 eller 3 deler. ? Fikk opp litt vann idag midt i båten under sementen i gulvet i cabinen forut. Sementen var smuldret opp, og det vannt vi pumpet opp ca 45 liter luktet råtent så det har ligget der en stund. Kan være lommer med vann kanskje...håper ikkke det har kommet inn under kjølen da utenfra. Løft opp luka di like etter de to trappetrinnen, sjekk nede i der om du har vann. Jeg forstår ingenting. Det hører med at båten nå står på land Edited April 14, 2014 by jomes (see edit history) Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Hei jomes Jeg har ikke en Risør men Sollux, så kan ikke hjelpe deg med akkurat din båt. Men.. Jeg har også hatt vann i min Sollux, dette så jeg først når båten lå på sjøen, men jeg fant aldri ut hvor det kom inn. Jeg har bruk veldig mye tid på å lete etter plassen vannet rant inn, etter å ha montert ror/styresystem, Eksos gjennomføring, og allverdens annet så fant jeg området med lekasje. Så det jeg prøver å si er at det er ikke alltid lett å finne disse lekasjene, og det er ikke alltid dem er der det ser ut at de skal være, vann kan renne langt både langs kabler og skrogavstivere etc. Jeg har brukt mye tid på "feilsøking" og disse prosjektene har dratt med seg mye ekstrajobb som har dukket opp etterhvert. Det positive i dette er jo at båten min er blitt bedre en den var før jeg begynte. Synest at det er lettere å se både skader og i dette tilfelle lekasjepunkt når alt er rent og pent så jeg er nøye med vasking der hvor jeg inspiserer,som gjør at nå er den gullende ren under alt som er av dørkplater og ellers i krinkler og kroker :) ( så noe positivt har jo kommet ut av det). Lykke til. larss Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kim-Kenneth Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Jeg har ikke opplevd og ha vann under luken ved trappa. Der ser jeg ganske ofte da jeg tømmer dassen :) men helt bak i båten, under akslingen, så er det dypt. vasket motorrommet i går, pumpet ut ca 30 liter der, det vannet luktet ikke godt når jeg kom langt ned. Kjølen er delt opp noe, men det skal gå kanaler som fører vannet bakover. men etter 35-40 år så er mange av disse tette. Fandt noen nye i går da jeg holdt på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts