Jump to content

Ser ut som mugg i/ på skroget på båten, hva skal man gjøre?

Snikende skeptik

Recommended Posts

Hei, så til båten i går og oppdaget at det var mange svarte (rettet fra smarte) prikker over fenderlist og innvendig. Når jeg så tittet mer nøyaktig på disse så ser flere av de ut som mugg flekker med "hår". det jeg lurer på er hvordan er det mulig? Det er ikke noe tøy igjen i båten, lagret inne på kaldt lager, med god lufting under presenning (presenningen er der kun pga støv og fugle skit). Hva skal jeg gjøre med det, prøve og polere bort, ta kontakt med forhandler (båten blir 5 år i høst), eller er dette en skade sak?

Har aldri sett at det har vært mugg rett på gelcoat før.

bilde

Edited by Olsen83 (see edit history)

smarte prikker ? hmm.. de kan være vanskelige å få vekk :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er det glatt og fint når du polerer bort? Mest sansynlig er det berre pga det ikkje er vaska før du satte båten vekk. Sveittedråper eller anna organisk som du ikkje kan sjå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har du prøvd å vaske bort? Burde gå lett om det er rett på gelcoat.

Kan du ha fått noe sprut av organisk materiale som soppen har kost seg med i vinter?

Kommer jo ann på hvor i landet du er, men vinteren har jo vært mild og høy luftfuktighet mange steder. Følger litt ned på svenske forum hvor det snakkes om en spesiell vinter hvor mange har fått en ubehagelig overraskelse etter opplag med gamlemetoden- god gjennomlufting. Det har ikke vært kaldt nok, ergo ikke tørr nok luft, og mange de som aldri har opplevd fukt og mugg, pakker ut en båt med mugg.

Takker for svar, har dessverre ikke fått båten ut fra opplag ennå så vet ikke om dette går og polere bort. Prøvde og skrape bort med fingeren, men det svarte i bunn satt fortsatt fast. Båten ble vasket og steamet før den ble satt bort.

Her nede har det vært bløtt, bløtere og så ennå litt bløtere ;-)

Skal først vaske skikkelige, så lar jeg den tørke og så prøver jeg med polering eventuelt rubbing. Noen som har prøvd rubbing med maskin?

En liten oppdatering her. Er nå ferdig med vårpussen, disse flekkene/ muggen gikk bort i vask. Varmtvannsvasker, svamp og vanlig såpe tok meste parten. Det som ikke gikk bort med det brukte jeg Auto Glym clay bar på, ikke noe riper eller lignende i skroget av denne. Så når båten hadde stått inne og blitt helt tørr at det var et par flekker igjen som jeg hadde oversett, disse gikk bort under polering.

Eureka det kunne se ut som om det har vært noen som hadde nøset på båten uten og holde seg for munn, var det nærmeste jeg kunne komme på som hadde slik spredning av små små dråper.