Jump to content

TAMD31 vil ikke gløde eller starte

Utterndti

Recommended Posts

Håper noen har svaret på hvor jeg ikke får start på maskinen, har en TAMD31 som alltid har startet på første forsøk etter vinterdvalen -det gjorde den også i år men så var det stopp...

Som vanlig gjorde jeg klar vannslange til kjøling og glødet drøye 30 sek før jeg startet, og den startet med en gang. Jeg slår av maskinen etter ca 5 sek for å åpne vanntilførsel og skal starte maskinen igjen, eneste som da skjer er at det summer høyfrekvent i reléet som er montert i forkant av blokka (glødereleet) og det lyser ikke i glødelampa, det skjer ingen ting når jeg prøver å starte og startreleet slår heller ikke inn. Voltmeter varierer svakt i nedre sone av skalaen og ligger ikke fast rundt 10-12V som det pleier ved gløding. Har byttet gløderele, startrele og sjekket startbatteri (måler 12,5V på batteriet uten belastning), samt sjekket om det var dårlig kontakt på kabler ved tenningsnøkkel og poler, men alt virker ok...

Hva ellers kan det være som gjør dette??? Kan det være glødepluggene eller starter som er gåen?

Mvh Eirik

er det noe liv i starteren i det hele tatt? går den rundt når du vrir om nøkkelen? Noe som slo meg er at det sitter en knapp øverst på blokka di i forkant(eller på venstre side av boksen). Mener man kaller dette en reset-knapp(automatsikring). Litt usikker på om dette er en sikring. Denne skal trykkes inn dersom du ikke får starte mener jeg.

For meg virker det som en sikring som må byttes. ps Mener det står i innstruksjonsboken når denne reset-knappen skal brukes.

Dersom glødepluggene dine er defekte skal du vel uansett klare å dra motoren rundt med starteren.

Du sølte ikke med noe vann da du koblet på kjølina? fort gjort å kortslutte litt da :o)

Edited by Seesnake (see edit history)

Etter å ha leste noen gamle innlegg på forumet fant jeg løsningen, som sagt hadde jeg målt batteriet til 12,5V uten belastning, men ved å få belastingstestet det hos lokal bilforhandler viste det seg at batteri var defekt. Kjøpte nytt og alt ok igjen :yesnod:

Mvh Eirik