Jump to content

Viknes 1030 k3 eller k2?


Loma

Recommended Posts

Har planer (ønske) om å kjøpe en Viknes 1030 jubileum. Vi diskuterer fram og tilbake om vi skal satse på K3 eller K2? Kanskje er det bedre med to romslige lugarer en en romslig og to trange, noen som meninger om dette? Kanskje noen som har prøvd begge deler. Kva med motor,den nye V8 eller rekkesekseren?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel Toyota V8 fra Landcruiser? 2 elller 3 kabiner tenker jeg avhenger av behovet. Et viktig kriterium da vi kjøpte NordWest 420 var tre kabiner pga ungene. Og det har vært et godt valg. Ungene har vært med på tur i mange år. Tenåringer liker gjerne å ha litt rom og tid for seg selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

När vi tittade på Viknes 1030 var vi först säkra på att det skulle bli K3.

Efter att tittat på några båtas blev det K2.

Allt är avhängigt av vilka behov du har och hur många Ni är.

För vår del som oftast bara är 2 vuxna känns det bra att ha en större gästkabin än två mindre de gånger vi har vänner med på sjön.

425 hk Yanmar fungerar utmärkt även om det inte är den mordenaste motorn. Detta är både på gott och ont.

Lycka till md fortsatt planerande och drömmande om ny båt.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar, for oss passer nok K2 best, men med tanke på annenhåndsverdi hadde kanskje K3 vert ok. Vi er normalt berre to vaksne på tur og viss vi har med noen er det greit med en litt romslig lugar til gjestene. Når det gjeld motoren finn eg berre positiv omtale men det er vanskelig å finne "nøytral" vurdering. Noen som kjenner til svakheter/problemer?

Link to post
Share on other sites

Motoren er nok i kjent Yanmarstil en bra sak. Ser umiddelbart at den har et lite sylindervolum og undres på om den sliter med litt av det samme som den tidligere 340 hesteren, lite kraft før turboen kommer ordentlig igang. Men dette kan være løst på andre måter.

Denne motoren representerer den nye tid med common rail etc. og jeg ville nok valgt den i dag. Motorene er jo noe som har valgt en del irritasjon (sot) tidligere på Viknes 1030 pga. vacuumet som oppstår når båten benyttes med kalesjen på. Dette er nok ikke lengre et problem med ny innsprøytningsteknologi.

 

Det jeg har hørt av andre Viknes 1030 eiere er at det er relativt stor forskjell på støyen/gangen på denne motoren jamført med de tidligere 340/369 hk 6-sylindrede utgavene. Mykere og roligere gange oppleves den 8-sylindrede utgaven som mer komfortabelt under bruk. Ellers er jo ikke bredden på motoren noen problem i en Viknes 1030 og ettersom man vinner en del på en kortere motor vil nok også dette gjøre at motoren kommer lengre bak og vekk fra innredningen. Noe som er positivt støymessig. Ser at motoren er 80 kilo lettere enn 340 hk varianten, sannsynligvis omtrent samme forskjell mot 369 varianten. Dette er jo heller ikke en bakdel.

 

Ang. K2/K3 så må vel dette vurderes opp mot plassbehov. Med K3 forsvinner noe skapplass og man står igjen med 1+2 mindre lugarer. Til gjengjeld kan man jo benytte lugaren nærmest forkabinen til å sette fra seg ting som ellers ville havnet i klesskap. Med K2 har man to store lugarer som gir god plass til to par på tur. Smak og behag. Tror ikke kabinsløsningen er svært vesentlig i bruktmarkedet. Der kommer nok en mer korrekt utstyrs/motorpakke til sin rett.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er voksen pris på dieselfilteret til 8LV hvertfall. Over 2 båtpenger for ett filter er drøyt.

https://baatplassen.no/i/topic/96892-yanmar-originalt-dieselfilter-kr-2155-alternativer/

Trøste og bære.... VP tar bare noen få hundrelapper for filtrene til D6 som også har common rail. Kikket litt på de generelle deleprisene på Yanmar for denne motoren og må si at de virkelig befinner seg i kategorien "friske". Jeg erfarte heldigvis ikke mye plunder som Yanmareier av motor som ble tatt ut som ny med båten men det skal man visst virkelig være glad for...

Link to post
Share on other sites

Dette med høge priser å dieselfilter er en farlig utvikling, som eg håper blir satt fokus på. Rutinemessig skifte av filter er kanskje den viktigaste vedlikeholdet på motoren vi gjør. Det er mulig eg tar feil men eg vil påstå at viss en dieselmotor får rein diesel skal den normalt ikke stoppe. Viss dette fører til at vi strekker filterskift er det heilt klart en farlig utvikling.

Link to post
Share on other sites

K3, ikke minst med tanke på når du en gang skal selge båten. Vi har K3, men denne lugaren drikke blitt brukt mye. Men det er en heltutmerket bod! Går mye rart inn der.

Vi har 369 hk, godt fornøyd med den. Bruker 10-20% mindre diesel enn V8 montert i 1030 Sunbridge. Vi har overhodet ingen sotproblemer bak på båten.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet slik jeg oppfatter det er ikke om maskin osv,, men om K3 eller K2. Vi kjøpte K3 fordi det var familiebehovet på den tiden (2004). Nå har ungdommene flyttet ut, og er stort sett bare med oss en av gangen (da gjerne med kjæreste/ ektefelle). De er fortsatt så gode venner at de foretrekker den ikke veldig store 2-persons lugaren. Det betyr at 1-person lugaren nå er blitt lagerrom for alt det rotet vi drar med oss og som vi ikke ønsker at skal bidra til det totale kaos i hele båten. Så for oss er K3 fortsatt et riktig valg. Det du taper er at du ikke har noe hengeskap for klær, men jeg har stort sett ikke dressen med meg når jeg er i båten.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...