Jump to content

Prosjekt: Windy 23 FC vedlikehold og oppgradering

Offler

Recommended Posts

Sommeren 2013 ble vi eiere av vår første båt. En Windy 23 FC med VP AQ200D og 280SP drev. Rimelig innstegsmodell til båtlivet :) Båten blir brukt til dagsturer og noen helgeturer med overnatting. Den fungerer fint til vårt bruk. Gjennom sommeren noterte jeg meg en del ting som jeg ønsker å utbedre. Etter en travel vinter er jeg nå klar for første båtpuss og har startet de første små oppgraderinger.

Opptak h2013

bilde

Akterspeil

bilde

Windyen er etter hva jeg kan skjønne OK vedlikeholdt og helt orginal motor og innredning. Men det skortet på finish, rengjøring av detaljer. Etter overtagelse tok vi en grundig rengjøring innvendig og var klar for sommerferie på hytta med "ny" båt. Etter litt studering er på forumet gikk jeg i gang med første jobb, rengjøring av skaiputer og stoler. Den opprinnelige hvitfargen var mer brun etter solkrem og annen forurensing gjennom nesten 30 år.

bilde

Resultatet ble bra, etter utprøving av forskjellige remedier kunne ingenting måle seg med Aceton. Møkka gikk av lett som bare det, men måtte bytte klut ofte da kluten ble fort helsvart. Acetonen fordampet fort og da satt skitten godt med det samme. Metoden ble grovvasking først, så gikk jeg over en gang til med ny klut, polerklut, ofte og rikelig med Aceton. Etter dette gikk jeg over med vinylfornyer i flere omganger.

bilde

Dette ga båten et betydelig løft, fornøyd med resultatet.

Edited by Offler (see edit history)

Badeplatform og dreggkassa var lakket uten godt resultat. Lakken hadde flasset av og det så ikke pent ut. I høst ble teakspilene demontert og pusset ned. Gikk rett på med båndsliper, og vinkelsliper(!) i natene eller furene. Dette var nok en litt voldsom behandling, da det ble med litt mye virke. Vi får se om de tåler badegjestene i år :). Har ikke fjernet lakk på stavene på draggkassa enda, planlegger å bruke varmepistol og malingsskrape på dette før pussing. Noen tips?

Før etter

bilde

Har valgt å olje teaken med teakolje med voks i. Prøver ut dette, så får vi se hvordan vær og vind påvirker den ila sesongen. Badeplatform er ikke montert enda, bilde kommer senere.

Dette er i grove trekk hva som er gjort med båten så langt. Har endel del småprosjekter som skal utføres den neste tiden i tillegg til normal båtpuss. Kjempeglad for tips og innspill. Siden jeg skal i gang med dette skal jeg gjøre mitt beste for å dokumentere med bilder.

The List:

- rep av toalett, må bytte sokkelen og pumpe

- montere og bygge inn kjøleskap

- demontere gammel stereo og montere ny

- pusse og lakke teakdetaljer ute

- montere trimplan, har valgt VP BTS interceptors

- rense kalesje

- vannlinjeteip

- ny kontrollboks og kabler, det gamle går veldig tregt

Er godt i gang med innbygging av kjøleskap, kun listing, lakkering og en liten forsterking igjen. På plassen der kjøleskapet skal stå var det tidligere en kasse som fungerte som oppbevaringsplass og stol.

Plassering

bilde

bilde

Jeg brukte teakfinerplater. Platen på toppen måtte være veldig tynn for å slippe å flytte hengsel for å legge ned pentryvegg.

bilde

Kjøleskapet er 42 liter med løs kompressor. Kompressoren blir plassert med god lufting mot skrågsiden. Over denne igjen er det plass til oppbevaring.

Hei, kjøpte meg helt lik båt i fjor høst. Kult at du legger ut planer og fremdrift. Jeg hadde tenkt å installere kjøleskap i en trekasse bak passasjerersete som en erstatning for original stige og utfellbart bord. Blir det benplass med den plassering du nå velger?

Hei, kjøpte meg helt lik båt i fjor høst. Kult at du legger ut planer og fremdrift. Jeg hadde tenkt å installere kjøleskap i en trekasse bak passasjerersete som en erstatning for original stige og utfellbart bord. Blir det benplass med den plassering du nå velger?

Det var opprinnelig en kasse for oppbevaring og ekstra sete der hvor kjøleskapet nå står. Det blir helt OK benplass. Setet kan også justeres lenger bak om nødvendig.

bilde

Før var det behov for å åpne lokket hvor puten er. Tenker kanskje å feste puten med borrelåsremser hvis den ikke vil ligge på plass.

Her er ferdig løsning med lister.

bilde

følger med her... kjøpte samme båt i september. så her kan jeg kanskje få noen tips. vår er spartansk utstyrt, så noen form for kjøleboks/skap må vi også ha. ser disse båtene har forskjellig innredning. Vi har f.eks ingen kasse foran pass. stolen, har også sett noen med vask inne på toalettet.

Så bra, kjekt med litt tilbakemeldinger. Kanskje dette blr 23 FC tråden :). Jeg har sett noen som har montert kjøleskap i skapet i pentry. Vi ønsket å ha dette skapet til litt kokekar og dekketøy. Vask på toalett har jeg også sett, faktisk hvor det ser ut som det er bygget inn som eget toalettrom. I vår er det vask bak plassen for spritkoker. Det får holde.

Har demontert radio/kasettspilleren og gamle høytalere. Dette var helt irret og rustet opp, høytalerne var helt morkne.

bilde

Gammelt utstyr fjernet

bilde

Jeg funderer litt på å montere en kjleboks under sofaen. Skapet ser jeg også for meg er kjekt å ha. Blir nok ikke i år da vår trengte en god del stell. Hvordan ser den ut i motorrommet? Ganske sikker på vår er 200d også, men med 290dp