Jump to content

VP TAMD 30: bytte filter og olje nå?


kirkes

Recommended Posts

:sailing: Hei.

Endelig er båtpussen i gang og siden jeg er ganske ny på dieselmotorer (VP TAMD 30) trenger jeg noen gode råd.

1. Veivhusfilteret ble bytte for to år side. Kjører ca. 120 i året ,altså har filteret gått i 240 timer.

Bør filteret byttes eller kan det gjøres rent i White sprit.

2 . Gearoljen ble sjekket i dag og den så fin ut, men bør den byttes. Vet ikke når den har vært byttet.

 

 

Hilsen Kirkes

Link to post
Share on other sites

Er dette riktig da?? Så lenge gearoljen ser fin ut, så er det vel ikke nødvendig å skifte den?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva oppgir gearfabrikanten som skifteintervall? Når oljen ser passe brukt ut eller et bestemt antall driftstimer?

 

Hvis man ikke vet når oljen sist ble skiftet er det ikke da riktig å skifte den slik at man har mulighet til å følge fabrikantens anvisninger? Med godt vedlikehold kan man spare mange kroner.

 

Hvis oljen er sjekket uten at gearet har vært i bruk på lang tid vil den uansett se fin ut. Urenheter som f.eks spon synker til bunns. Slike urenheter får man ut med å skifte olje.

Link to post
Share on other sites

Har finlest instruksjonsboka og den sier følgende:

På MS2 og MS3-gir skal olja skiftes hver 200 time.

Veivhusfilter skiftes også hver 200 time, eller når oljeblandet luft trenger ut gjennom ventilen som står ved siden av filteret.

 

Når det gjelder mitt første svar om at girolja ikke behøver å skiftes så lenge den er blank og fin "som ny", så har jeg det fra en meget kyndig motormann på VP. Men det koster jo så lite å følge boka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...