Jump to content

Alarm i båten idag: VP D4-300 "Check Shift Actuator". Motor stopp


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Med planer om påskeferie i båten var jo ikke dette noe hyggelig... Ny båt i juni i 2013.

 

Hadde kjørt båt en god halvtime, dro inn for å fylle tanker, og på vei ut kom alarmen. Babord motor stoppet momentant.

 

La til kai igjen, og fikk kontakt med Volvo Penta og leverandør. VP service mann, som var svært hyggelig og hjelpsom, sa jeg skulle skru av alt av strøm, forsøke å starte igjen og kjøre. Det gjorde jeg med godkjennelse av leverandør, og alt fungerte normalt igjen. Ingen alarmer etter 30 minutter kjøring. Da vi la til på nytt sted testet jeg babord litt ekstra med giret uten å få problemer.

 

Er båten min fortsatt frisk eller bærer den på noe som kan gi utslag på et uheldig tidspunkt?

 

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Feilmelding som ikke kommer tilbake betyr at alt er ok. Aktuatoren er den dingsen som gjør datasignaler til mekanisk utslag på gearvalg. Motoren stopper fordi EVC systemet ikke vet hvilket gear som ligger inne. Jeg hadde tatt en kikk på aktuatoren og sett at det ikke lå noe på den. Du har to års garanti på VP regner jeg med. Kommer feilen tilbake er det bare å kreve rep.

Link to post
Share on other sites

Har du mislyde når du skifter gear? Knirkende lyde? Så kan aktuatoren være på vej til at gå i stykker. Heldigvis er det ikke noget problem at skifte den. Det har jeg selv gjort.

 

Tjek også at der ikke er usædvanlig bøj på gearkablet. Og tjek at skifte ud og ud af gear både frem og tilbage med drevet i begge yderstillinger - både bb og sb.

Link to post
Share on other sites

Kjørt båten et par tre timer etter feilmeldingen over et 3 etapper, og feilmeldingen har ikke kommet tilbake. Har sjekket i motorrommet uten å finne noe unormalt ift aktuatorene. Jeg har heller ikke hørt noen unormale lyder når jeg skifter gir. Annet enn at jeg yntes det smeller fælt - men det har det jo alltid gjort, både i denne og i tidligere båter.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det kan komme av noe trege girwire fra aktuator til drev. Det har vært byttet noen av disse og hvis den brukes skjelden kan friksjonen bli for stor. Dersom det aldri skjer igjen er det jo ikke noe problem men jeg har generelt liten tro på at ting går seg til. Dette kan jo skyldes rust inni wirestrømpen og da hjelper det å bevege litt på den men det blir jo ikke bedre over tid. Hvis båten var ny i fjor ville jeg tatt kontakt skriftlig med leverandøren og meldt fra om problemet.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, karer. Enig, det er svært sjelden noe går bort av seg selv. Men kan det bare være en falsk alarm, som skyldes at EVC systemet ikke har hengt med i svingene ? Har god kontakt med leverandøren som vet om problemet, så er det noe feil, så blir det fikset. Det jeg ikke liker er at sånne saker skaper litt "utrygghet".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei har en kamerat som hadde samme problemet i fjor sommer, feilen kom og gikk flere ganger med av og til dager mellom.

Da vi åpnet opp actuatoren var denne veldig mye vann i, rengjorde alt og sprayet med fuktdrivende, og vips, har fungert siden da.

Dette var på en D6 2005.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen. Alt er fortsatt "go" her etter enda mer kjøring og ingen nye alarmer.

 

Dog, på bakgrunn av det dere skriver, så høres det ut som om det kanskje kan være et problem her som bør sjekkes nærmere, og da av en VP kar?

 

Er det det dere ville ha gjort ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg ville inspisert selv. Dvs sett på aktuatoren, sett etter korrosjon, rust og andre avvik. Sittet i motorrommet og sett på hvordan den fungerer og hørt etter ulyder når en annen gearer. Om alt ser ok ut hadde jeg vært happy. Om i tvil reklamert og bedt om sjekk av VP

 

Du har jo to motorer, så sikkerheten er ikke noe problem lm aktuatoren svikter.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...